نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه
آدرس وبلاگ تحلیلی-تحقیقی اسjاد علی اکبر داراب کلائی vareson-asia98-ir


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 49
بازدید دیروز : 229
بازدید هفته : 278
بازدید ماه : 3338
بازدید کل : 190599
تعداد مطالب : 1056
تعداد نظرات : 314
تعداد آنلاین : 1

 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ گالری تصاویر سوسا وب تولز





در اين وبلاگ
در كل اينترنت


تعبیر خواب آنلاین


استخاره آنلاین با قرآن کریم


بسم الله الرّحمن الرّحیم     اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.     اللهم صلّ علی محمّد وآل محمّد و عجّل فرجهم     جهت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان(عج) صلوات    التماس دعا    دریافت کد از: ابزار وب ارایه دهنده انواع ابزار وبمستر و...


سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود ضمن تبریک سال نو و پیروزی تیم کشتی آزاد، اظهار داشت: امیدواریم سالی پر از خیر و برکت داشته باشیم و با توجه به پیروزی تیم کشتی آزاد امیدواریم همانطور که دل مردم را خشنود کردند خداوند نیز دلشان را خشنود کند.

http://cdn.fararu.com/files/fa/news/1394/1/24/200343_556.jpg

گزیده‌ای از پرسش و پاسخ‌های نشست خبری محسنی ‌اژه‌ای را در ادامه می‌خوانیم:

برنامه‌های قوه قضاییه برای سال 94

  • ما در جهت ارتقای سلامت قوه قضاییه گام برمی‌داریم و با افرادی که جعل عنوان و نوشته‌ای را تحت عنوان قاضی و کارمند قوه قضاییه انجام می‌دهند و سوءاستفاده می‌کنند با آنها برخورد می‌شود. همچنین ممکن است دلالان وابسته به قاضی را شاهد باشیم که تخلفی انجام می‌دهندو همچنین در دستگاه قضا نیز تخلفی صورت گیرد که ما این موضوع را نادیده نگرفته و در جهت ارتقای سلامت قوه قضاییه گام برمی‌داریم؛ جلب اعتماد مردم نیز از دیگر اقداماتی است که بر آن متمرکز هستیم.
  • امسال مبارزه با مفاسد اقتصادی شدیدتر پیگیری خواهد شد؛ درسال 94 در جهت مبارزه با مفاسد اقتصادی با جدیت بیشتر و بدون تبعیض اقدام خواهیم کرد و با هرگونه فساد و تخلف مقابله می‌کنیم.
  • محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه مقابله با زمین خواری و دست اندازی به منابع ملی نیز از دیگر اقداماتی است که درسال 94 بر روی آن متمرکزیم. در سال 94 با تمام کسانی که به بهانه‌ای اقدام به تخریب و تعدی در منابع ملی و دست اندازی در این زمینه می‌کنند به جد برخورد کرده و خوشبختانه درسال گذشته نیز کارنامه خوب و درخشانی را در راستای مبارزه با زمین خواری شاهد بودیم.
  • تنها در استان تهران درسال 93 حدود 710 هکتار از اراضی تصرف شده به ناحق، رفع تصرف شد.
  • حدود 1500 ساخت و ساز غیرمجاز نیز تخریب شد و در سراسر استان‌ها نیز میلیون‌ها مترمربع از اراضی غیرقانونی آزاد شد و همچنین ساخت وسازهای غیرمجاز که صورت گرفته بود تخریب شد.
  •  مبارزه جدی با اراذل و اوباش و اشرار و افرادی که امنیت جامعه را هدف گرفته‌اند درسال 94 صورت خواهد گرفت و با آنها برخورد جدی انجام می‌شود.

واکنش معاون اول قوه قضاییه به اظهارات دیروز هاشمی‌رفسنجانی

  • مطالبی که گفته می‌شود اگر بدون اسناد و مدارک باشد، یک نوع افترا و تهمت است و چه بسا تشویش اذهان عمومی نیز باشد همواره توصیه کرده‌ایم که اگر کسی مطلبی دارد مستنداً ارائه کند و به طور قطع موضوع از سوی دستگاه قضایی دنبال می‌شود و با هر کسی که تخلفی انجام داده باشد برخورد می‌شود. به طور قطع بیان اینگونه مسائل خلاف قانون است و صحیح به نظر نمی رسد.
  • نباید به مسئله دو نوجوان در فرودگاه جده دامن زده شود چرا که در هر صورت تعرضی صورت گرفته و طبیعتاً دولت، وزارت خارجه و دستگاه قضایی موضوع را دنبال می‌کند. دولت عربستان هر چه زودتر این دو مأمور را به اشد مجازات برساند.

دلایل صدور حکم اعدام برای یک محیط‌بان با وجود 4 بار نقض حکم در دیوانعالی

  • حقیقتاً در ارتباط با حفظ محیط زیست باید همه افراد دستگاه‌ها و حکومت تلاش کنند و کسانی هم در این ارتباط مشغول فعالیت هستند که باید از ناحیه دولت و مسئولان ذی ربط مورد تشویق قرار گیرند. دستگاه قضایی نیز به طور قطع در چارچوب ضوابط و قوانین در جایی که باید حمایت کند از این افراد حمایت می‌کند.
  • قوه قضاییه در جهت حفظ محیط زیست در سالهای اخیر متحمل زحمات بسیاری شده است و امسال نیز مصمم هستیم اقدامات بیشتری در این ارتباط انجام دهیم.  اگر کسی در جایی تخلفی انجام دهد یا جرمی مرتکب شود بدیهی است که نمی‌توان از جرم او صرف نظر کرد اینکه جرمی نادیده گرفته شود صحیح نیست. البته در ارتباط با پرونده‌های قصاص از اولیای دم تقاضا داریم تا جایی که امکان دارد از حق قصاص خود صرف نظر کنند و البته فرد قاتل نیز باید قدر این رضایت را بداند.

نجات 365 قاتل از قصاص در سال گذشته

  • درسال گذشته 365 قاتلی که به قصاص محکوم شده بودند با رضایت اولیای دم از قصاص نجات یافتند. در این مسئله نیز از آنجایی که مسئله دم و قصاص امر مهمی است اگر کوچکترین ایرادی وجود داشته باشد طبیعی است که دیوان عالی کشور حکم را نقض می‌کند و این موضوع در ارتباط با تمامی پرونده‌های قصاص صادق است.
  • بسیاری از پرونده‌هایی که  مطرح می‌شود شناختی نسبت به افراد ندارند. بلکه براساس اسناد، مدارک و عدله موجود در پرونده حکم می‌دهند و قطعا در این مسئله نیز فشار قومیتی و بیرونی مطرح نیست.

مذاکره‌ای برای رفع ممنوع التصویری و بیانی رئیس دولت اصلاحات صورت نگرفته است

  • اگر آقای جهانگیری درباره رفع ممنوع التصویری و بیانی رییس دولت اصلاحات با شخص خاصی صحبت کرده باشد خبر ندارم اما تاکنون به صورت رسمی در این خصوص مذاکره‌ای نشده و تنها یک نقل قول و اظهار امیدواری بوده است. البته وقتی که موضوع را از وی پرسیدم گفت فردی در مسیر از من سوال کرد که دولت در این ارتباط چه خواهد کرد که گفتم انشاءالله مشکل حل می‌شود.

دادستان تهران به قرار مجرمیت بابک زنجانی نقص گرفت

  • اینکه پرونده تاکنون رسیدگی نشده حرف درستی نیست در تمام این مدت کارهای بسیاری صورت گرفت و با کمک دولت بانک مرکزی و دستگاه‌های نظارتی اموال بسیاری شناسایی و تحویل وزارت نفت شد و اکنون نیز در مقام شناسایی سایر اموال و ارزشیابی آنها هستند. از جهت استیفای حق دولت در این پرونده نهایت تلاش‌‌ها صورت گرفته است و در داخل و خارج اموال بسیاری از این فرد ردیابی شده است.
  • تاکنون اموال قابل توجهی از متهم این پرونده شناسایی شده و کارشناسان در حال قیمت گذاری و کارشناسی هستند.
  • در این پرونده قرار مجرمیت صادر شده بود که اگر مورد موافقت دادستان قرار می‌گرفت براساس همان کیفرخواست صادر می‌شد اما دادستان ایراد گرفت و قرار صادر شده برای رفع نقص مجدداً بازگشت و هنوز کیفرخواست صادر نشده است.

پرونده خبرنگار واشنگتن پست برای مطالعه در اختیار وکلا است

  • پرونده در دست مطالعه وکلا است و زمانی که مطالعه وکلا تمام شود روز دادگاه مشخص خواهد شد.  البته این پرونده صفحات زیادی دارد و در صحبتی که با قاضی داشتم از او خواستم به وکلا بگوید وقت بیشتری را برای مطالعه پرونده بگذارند تا مطالعه آن زودتر به اتمام برسد به طور قطع پس از پایان مطالعه پرونده توسط وکلا دادگاه شروع می‌شود.
  • تلاش است تا افرادی که ضرورت ندارند در زندان باشند، به زندان نروند، برخی افراد بازداشت موقت می‌شوند ولی ظرف کمتر از 10 روز از بازداشت موقت موانع موجب شده را رفع می‌کنند که این افراد نباید حتماً تا زمان بازداشت موقت در بازداشت باشند در واقع سعی داریم تا حتی‌الامکان افرادی که ضرورت ندارد به زندان نروند؛ همچنین قرارهایی که منجر به بازداشت می‌شود به همکاری ثبت و کارشناسان و صحبت‌هایی که صورت گرفته مقرر شد تا اگر مأموران ثبت و کارشناسان هماهنگی باشند در روزهای تعطیل را راه بیاندازند.
  • سوال: نزدیک به دو سال از تشکیل پرونده محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق می‌گذرد ولی شما مطرح کردید در مرحله نظارت است آیا درسال 94 قرار نیست به سرانجام برسد؟ پاسخ اژه‌ای: بنده نگفتم در مرحله نظارت است بلکه مطرح کردم برخی از مقامات از جمله رئیس جمهور اگر در خصوصشان اتهامی مطرح شود در دادگاه مطرح شده و دو مرحله‌ای نیست. در خصوص این پرونده باید بگویم برخی مطالب از ناحیه مجلس در دادگاه مطرح شد که درحال رسیدگی است. برای این پرونده و بخصوص پرونده‌های کیفی نمی‌توان زمان تعیین کرد.

دارایی مسئولان دولت قبل بررسی شد؛ 5 نفر لیست ندادند،‌ بقیه افزایش ناحق اموال نداشتند

  • سوال: در اصل 142 قانون اساسی مطرح شده که دارایی رهبر انقلاب و همچنین مسئولان باید توسط رئیس قوه قضاییه مورد رسیدگی قرار گیرد و مشخص شود اموال آنها افزایش یافته یا خیر آیا این امر دردولت قبلی انجام شد و آیا قرار است در دولت یازدهم نیز انجام شود؟ جواب: درست است طبق اصل 142 قانون اساسی بعضی از مقامات موظفند لیست دارایی خود را به رئیس قوه ارائه داده و در پایان دوران مسئولیت خود لیست اموال خود و خانواده خود را اعلام کنند تا اگر افزایش یافته بود، رسیدگی صورت گیرد.
  • در دولت نهم و دهم به غیر از سه نفر همه لیست اموال را ارائه کردند که این افراد شامل ابراهیم عزیزی در معاونت توسعه، محمد محمدزاده رئیس سابق محیط زیست، ملک زاده معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی است. در واقع چندین بار پیگیری صورت گرفت و هنوز درحال پیگیری است ولی این سه نفر لیست اموال خود را اعلام نکردند. که به غیر از 5 نفر به همه لیست اموال رسیدگی شد و افزایش ناحق اموال تشخیص نداده شد و لیست اموال آن 5 نفر در حال رسیدگی است. در دولت یازدهم نیز تمام کسانی که مشمول بودند لیست اموال خود را اعلام کردند و هنوز تا پایان مسئولیت فرصت دارند. البته باید بگویم 4 نفر در دولت یازدهم نقص لیست اموال داشته که از آنها خواسته شده نقص را برطرف کنند و دقیق لیست خود را اعلام کنند.

4 نفر در پرونده جیسون رضاییان تحت تعقیب قرار گرفتند

  • 4 نفر در خصوص پرونده نخست تحت تعقیب قرار گرفتند و پرونده یک نفر قرار منع تعقیب شد و مابقی درحال رسیدگی است ولی چون در دادگاه بدوی نیز حکم داده نشده بنده از بیان جزئیات معذورم ولی به طور کلی حکمی صادر نشده است. همچنین در خصوص پرونده سیاسی نیز ایشان با قرار آزاد شده و حکم صادر نشده و کیفرخواست صادر شده است.
  • سوال: با توجه به حادثه‌ای که برای علی مطهری در شیراز رخ داد، بیشتر دولت پیگیر ماجرا بود آیا قوه قضاییه پیگیری هایی انجام داده است و همچنین با توجه به اینکه امسال دو انتخابات را در پیش داریم آیا قوه قضاییه مقابله با گروه های خودسر که قصد برهم زدن تجمعات را دارند انجام خواهد داد. پاسخ: در شیراز هم شورای تأمین استان، هم دادستان وارد شد و دولت و وزارت کشور نیز ورود کردند که برخی بازداشت و برخی با قرار آزاد شدند ولی این موضوع درحال بررسی است. در خصوص موضوع انتخابات نیز باید بگویم در خصوص پیشگیری وقوع جرم فعال است و با هماهنگی سایر دستگاه‌ها امر پیشگیری انجام خواهد شد و اگر دستگاه‌ها به میدان نیایند توفیق بالایی نخواهیم داشت خود دولت به میدان بیاید تا معاونت پیشگیری از وقوع جرم نیز موفقیت بهتری داشته باشد و ما امیدواریم با سیستم اطلاعاتی و نظارتی که داریم هیچ کس کار خلافی انجام ندهد چرا که ابتدا ضرر به خود و بعد به دیگران خواهد رسید بنابراین باید همه ملتزم به قانون باشیم.
  • سوال: در ایام تعطیلات نوروزی حادثه تروریستی در جنوب رخ داد که عوامل آن دستگیر شدند آیا آنها در قوه قضاییه پرونده دارند و انگیزه آنها چه بوده است؟ جواب: هر کسی که دستگیر شود و به بازداشتگاه برود برای آن پرونده تشکیل خواهد شد در واقع ظرف 24 ساعت پرونده تحویل قوه قضاییه می شود در این خصوص باید بگویم پرونده تشکیل شده و در حال رسیدگی است که در مراحل بعدی توضیحات بیشتری در این زمینه خواهم داد ولی به طور کلی پرونده در دستگاه قضایی است.
  • با توجه به این جنایت و خدمتی که مأموران خدوم در روز تعطیل انجام دادند امیدواریم زودتر این پرونده را مورد رسیدگی قرار داده و به دادگاه برود.
  • سوال: درخصوص آخرین وضعیت دادستان سابق تهران که 5 اردیبهشت زمان رسیدگی به پرونده وی است، بگویید و اینکه آیا قرار است به غیر از پرونده تأمین اجتماعی پرونده کهریزک نیز مورد رسیدگی قرار گیرد؟ جواب: به شکایت یکی از صاحبان دم پرونده به دادگاه رفته و مورد رسیدگی قرار گرفته است و این ادامه پرونده کهریزک است و پرونده تأمین اجتماعی وقت دادگاه نشده و بخشی از آن در دادگاه و بخشی از آن در دادسرا بوده و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.

 هنوز خبری از اسیدپاش اصفهان نیست

  • متاسفانه کمترین هفته‌ای بوده که موضوع را پیگیری نکرده‌ام در 2 الی 3 نوبت از معاونت امنیت وزارت اطلاعات و مدیر کل استان و دادستانی این پرونده را جویا شدم اما هنوز سیستم انتظامی و اطلاعاتی ما نتوانسته‌اند این فرد را که جرم بزرگ و خشنی را انجام داده دستگیر و تحویل دستگاه قضایی دهند.

رسیدگی به پرونده‌ تأمین اجتماعی زمان‌بر خواهد بود

  • زمانی که روی پرونده‌ای کار نشود گله و انتقاد وارد است اما در مواردی که روی پرونده کار می‌شود و تحقیق و استعلام صورت می‌گیرد نمی‌توان گفت رسیدگی صورت نگرفته، پرونده تامین اجتماعی از جمله پرونده‌هایی است که ابعاد مختلف دارد و برخی مسائل نیازمند تحقیق و استعلام است. ماهیت این پرونده ایجاب می‌کند که روند رسیدگی قدری طولانی شود. چرا که رسیدن به این موضوع که آیا موارد موجود در گزارش جرم است یا خیر زمان می‌برد.
  • این توقع که قاضی همه گزارش مجلس را بپذیرد درست نیست و قطعا نمایندگان مجلس نیز چنین توقعی ندارند.



:: موضوعات مرتبط: تحلیل روز , ,
:: بازدید از این مطلب : 784
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : موعظه
ت : سه شنبه 25 فروردين 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');