بررسی موقعیت ژئوپلتیک خاورمیانه
آدرس وبلاگ تحلیلی-تحقیقی اسjاد علی اکبر داراب کلائی vareson-asia98-ir


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 45
بازدید دیروز : 54
بازدید هفته : 615
بازدید ماه : 2130
بازدید کل : 186667
تعداد مطالب : 1056
تعداد نظرات : 314
تعداد آنلاین : 1

 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ گالری تصاویر سوسا وب تولز





در اين وبلاگ
در كل اينترنت


تعبیر خواب آنلاین


استخاره آنلاین با قرآن کریم


بسم الله الرّحمن الرّحیم     اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.     اللهم صلّ علی محمّد وآل محمّد و عجّل فرجهم     جهت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان(عج) صلوات    التماس دعا    دریافت کد از: ابزار وب ارایه دهنده انواع ابزار وبمستر و...

 بررسی موقعیت ژئوپلتیک خاورمیانه / شیعیان در کجای معادلات خاورمیانه قرار دارند؟ +نقشه

بررسی موقعیت ژئوپلتیک خاورمیانه / شیعیان در کجای معادلات خاورمیانه قرار دارند؟ +نقشه

در نقشه های زیر به بررسی موقعیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی مسلمانان و به ویژه شیعیان و مراکز تجمع و تکثر آن ها در منطقه خاورمیانه می پردازیم.

از منطقه خاورمیانه به عنوان مهد تمدن یاد می شود، منطقه ای که تمامی ادیان اللهی از آن ظهور یافته و محل اتصال سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا محسوب می شود. وجود ذخائر عظیم انرژی و شاهراه های حیانی در این منطقه نظیر تنگه بسفر، داردانل، کانال سوئز، تنگه هرمز، باب المندب و.... همگی بر اهمیت این منطقه افزوده تا بدان جا که زمینه رقابت گسترده ای را میان قدرت های بین المللی جهت ظهور و بسط نفوذشان در خاورمیانه فراهم نموده است.

خاورمیانه از گذشته های بسیار دور محل سکونت بسیاری از جوامع، مذاهب و فرق بوده و بر خلاف آن چه این روزها و با شکل گیری گروه های تکفیری طرح گرده اند و منطقه فوق الذکر را جزو مناطقی می نامند که در آن تنش های فرقه ای در سطح بالایی از خود قرار  دارد، سده ها شاهد زیست اقوام، ملل و مذاهب متعدد در کنار یکدیگر بوده است.

تمرکز و تاکید بر فرقه گرایی از سوی دشمنان منطقه، ما را بر آن داشت با ارائه نقشه هایی به نحوه زیست مسالمت آمیز مسلمین اعم شیعیان و اهل سنت در طول قرن های گذشته و در کنار یکدیگر بپردازیم. در خلال اشاره به موضوع فوق، به سایر مباحث اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حاکم بر این منطقه عموما مسلمان نشین نیز اشاراتی خواهد شد.

در نقشه فوق به محل سکونت هر یک از مذاهب و ادیان در خاورمیانه اشاره شده است. مناطق سبز پر رنگ محل سکونت شیعیان اعم شیعیان اثنی عشری، زیدی و اسماعیلی بوده و مناطق سبز کم رنگ متعلق به اهل سنت اعم از شافعی، حنفی و مالکی می باشد. مناطق سفید رنگ خالی از سکنه بوده و مناطق اندک بنفش واقع در قلب شبه جزیره عربستان وهابی می باشند. مناطق زرد رنگ در جنوب عمان و یمن متعلق به فرقه اباضی (خوارج) بوده و رنگ های گزینه پنج و شش به ترتیب به سکونت گاه مخلوطی از شیعه-سنی و شیعه -وهابی اختصاص دارد. در ادامه و در گزینه های هفت و هشت به شهرها و مکان های مقدس شیعه هم چون مشهد، کربلا، قم و... اشاره است. مناطق صورتی، نارنجی و قرمز نیز به ترتیب به محل سکونت مسیحیان، یهودی ها و زرتشتی ها اختصاص یافته است. برای مشاهده نقشه در ابعاد بزرگتر اینجا کلیک نمایید.

نقشه دوم نیز مشابه نقشه اول بوده و فقط در تقسیم بندی ها اندکی متفاوت می باشند. بر مبنای این نقشه به ترتیب از بالا به پایین گزینه های فوق درج شده است: سنی (شافعی، مالکی، حنفی و حنبلی)، شیعه (جعفری، اسماعیلی و زیدی)، شیعه (علوی ها، یارسانی ها و...)، اباضی ها، وهابی، مسیحیان، یهودیان، زرتشتی ها، دیگر عقاید، عقاید آفریقایی و عقاید مخلوط. برای مشاهده با کیفیت تر نقشه اینجا کلیک کنید.

جدول شماره سه به گروه های قومی متعدد موجود در خاورمیانه اشاره دارد. بر این مبنای این نقشه به ترتیب عرب ها (زرد رنگ) با 44.2 درصد بیشترین جمعیت خاورمیانه را به خود اختصاص داده و پس از آن ها به ترتیب فارس ها (نارنجی رنگ) با 16.7 درصد، ترک ها (سبز رنگ) 16.5 درصد، کردها (جیگری رنگ)  9.8 درصد، دیگر قومیت ها (خاکستری رنگ) 8.8 درصد و آذری ها (آبی پر رنگ) 3.7 درصد جمعیت منطقه را به خود اختصاص داده اند. در درون نقشه به زبان ها و گویش های مختلف موجود در منطقه و در برخی کشورها به طور جزئی پرداخته شده است. برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر و مطالعه جزئیات قومی، نژادی و زبانی حاکم اینجا کلیک نمایید.

در جدول زیر میزان مسلمانان در کشورهای مختلف جهان را مشاهده می کنید. عموم کشورهایی با اکثریت مسلمان در شمال آفریقا و غرب و جنوب آسیا واقع شده اند.

در این نمودار به تفکیک کشورهای منطقه نشان داده شده است که چه تعداد از دانشجویان این کشورها را خانم ها و چه تعداد را آقایان تشکیل می دهند.

میزان با سوادی در کشورهای خاورمیانه به تفکیک زنان از مردان.

اساسا چهار سبک حکومت در کشورهای اسلامی وجود دارد. کشورهایی نظیر ایران، پاکستان، افغانستان و عربستان حکومت دینی است که با رنگ سبز پر رنگ در نقشه نشان داده شده اند. حکومت هایی که مذهب نقشی اساسی در آن ها دارد با رنگ سبز متفاوتی مشخص گردیده اند مانند مصر، عراق و لیبی. دسته سوم کشورهایی هستند که در این باره اعلام موضع نکرده اند که با رنگ قهوه ای مشخص شده اند. دسته ی چهارم اما صراحتا خود را دولتی سکولار نامیده اند مانند ترکیه و جمهوری های آسیای میانه.

بیشترین کاربران اینترنت در منطقه را ایرانی ها تشکیل می دهند. عربستان سعودی، اسرائیل، سوریه و امارات در جایگاه های بعدی قرار دارند. البته بایستی ذکر کرد که جمعیت کثیر ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه عملا ایران را در جایگاه اول گذارده است.

جدول فوق وزن جمعیت مسلمانان را در کشورهای مختلف نشان می دهد. مسلمانان حدود یک چهارم ساکنین زمین را تشکیل می دهند.

 


نقشه فوق کشورهای مختلف من جله اعضای خاورمیانه را بر مبنای شاخص های جهانی صلح طبقه بندی کرده است. بر مبنای این  جدول و آمار ایران در جایگاه نسبتا پایینی قرار گرفته اما نسبت به شماری از کشورهای آسیایی و آفریقایی در جایگاه برتری قرار دارد. در رابطه با شاخص های مورد توجه قرار داده شده مقامات ایرانی بارها تردیدهایی را وارد دانسته اند. به هر حال تمامیت خاورمیانه در رابطه با شاخص های امنیتی در موقعیت مناسبی قرار ندارد.

نقشه فوق امید به زندگی در سطح جهان را نشان می دهد. بر این مبنا تفاوت فاحشی میان کشورهای خارومیانه وجود داشته و در حالی که شهروندان ایران، ترکیه، امارات، عمان و عربستان سعودی از امید به زندگی بالایی برخوردارند، سکنه عراق و یمن در موقعیت مناسبی به سر نمی برند.

تصویر خاورمیانه در طول شب از طریق عکس برداری از فضا.

در نقشه فوق میدان های بزرگ نفتی و گازی موجود در خاورمیانه و هم چنین خطوط انتقال گاز و نفت مشخص گردیده اند.

نفت، تجارت و نظامی گری در تنگه هرمز.

نمودار فوق شاخص بیکاری در میان جوانان را در خاورمیانه و سایر مناطق جهانی مقایسه کرده و آورده است که خاورمیانه بیکارترین منطقه جهان برای جوانان است.

نقشه برداری بر مبنای اتصال به اینترنت و تمرکز بر سرعت بالای آن در خاورمیانه.

گزارش فوق بر مبنای آمارهای سال 2012 سازمان ملل مشخص گردیده و در آن قیمت مواد غذایی، تغذیه و تلاش برای دسترسی به اهداف توسعه هزاره میان خاورمیانه و کشورهای در حال توسعه مقایسه ای صورت پذیرفته است.

زبان عربی به ده ها گویش مجزا می شود. از طریق در این نقشه می توانید به چگونگی توزیع گویش های عربی در تمامی جهان عرب دسترسی داشته باشید.

از رژیم اسرائیل هم چنان به عنوان بزرگترین معضل خاورمیانه یاد می شود. تصویر فوق نشان می دهد که چه کشورهایی فقط اسرائیل را به رسمیت شناخته اند (آبی پر رنگ)، چه کشورهایی هم صهیونیست ها و هم بخشی از ارتباطات بین المللی فلسطینی ها را به رسمیت شناخته (آبی کم رنگ). کشورهای خاکستری رنگ هر دو طرف معامله را به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته اند. کشورهای سبز کم رنگ فلسطین را به رسمیت شناخته و اندک ارتباطاتی با اسرائیل نیز دارند و کشورهای مطلقا سبز رنگ موجودیت اسرائیل را به رسمیت نشناخته اند.

تصویر فوق نیز میزان توسعه کشورها را بر مبنای شاخص های جهانی و رفاه موجود مورد بررسی قرار داده است. کشورهای خاورمیانه در این مقوله از وضعیت متوسطی برخوردارند.




:: موضوعات مرتبط: تحلیل منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 1423
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : موعظه
ت : شنبه 14 شهريور 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');