خبرویژه روزنامه ها(39) 11مرداد 94
آدرس وبلاگ تحلیلی-تحقیقی اسjاد علی اکبر داراب کلائی vareson-asia98-ir


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 105
بازدید دیروز : 27
بازدید هفته : 647
بازدید ماه : 2162
بازدید کل : 186699
تعداد مطالب : 1056
تعداد نظرات : 314
تعداد آنلاین : 1

 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ گالری تصاویر سوسا وب تولز





در اين وبلاگ
در كل اينترنت


تعبیر خواب آنلاین


استخاره آنلاین با قرآن کریم


بسم الله الرّحمن الرّحیم     اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.     اللهم صلّ علی محمّد وآل محمّد و عجّل فرجهم     جهت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان(عج) صلوات    التماس دعا    دریافت کد از: ابزار وب ارایه دهنده انواع ابزار وبمستر و...

مقایسه برجام با قطعنامه 598 در حالی است که این دو مقوله با یکدیگر تفاوت ماهوی دارند. برجام، یک توافق است و مطابق اصل 77 قانون اساسی تمامی «عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد».
 روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

پیشکش کامل خودروسازی به شرکت‌های خارجی!

دو روزنامه حامی دولت از «واگذاری 100درصد سهام خودروسازان به سرمایه‌گذاران خارجی» و «پیشکش صنایع به خارجی‌ها» خبر دادند.

روزنامه اعتماد در این زمینه نوشت: دید و بازدید وزرای اقتصادی با فابیوس فرانسوی تنها چند روز پس از مذاکره با هیئت آلمانی به تنهایی حاشیه‌ها و سؤالات زیادی را در ذهن متبادر می‌کند، حال اینکه پیش از مذاکرات نیز دست‌اندرکاران بخش خودرویی کشور که تعاملات زیادی با فرانسوی‌ها در دو دهه اخیر داشتند، آب پاکی را روی دست خودروسازان فرانسوی ریختند و اعلام کردند دیگر نمی‌خواهند مذاکرات‌شان را فقط با فرانسوی‌ها ادامه دهند و این‌بار به جای امضای قرارداد درپی دریافت خسارت از ساکنان شهر برج ایفل هستند.

اعتماد از پیام وزیر صنعت به سرمایه‌گذاران خارجی برای واگذاری 100 درصدی سهام خودروسازان خبر داده و بهانه این امر را جذب نقدینگی برای صنایع توصیف می‌کند. براساس این گزارش وزیر صنعت باز هم موضوع کمبود نقدینگی را مورد توجه قرار داده و افزوده است: «کمبود نقدینگی دلایل مختلفی از جمله رکود، تورم، تغییر و افزایش نرخ ارز و مسائل تحریم دارد که بیشترین تأثیرات آن روی صنایع قابل مشاهده است.

«بنده فکر می‌کنم با اصلاح سیاست‌های بین‌المللی بتوانیم منابع بیشتری از خارج از کشور جذب کنیم تا به افزایش نقدینگی داخل کمک کند. بانک‌ها در شرایط پساتحریم از طریق ارتباطی که با بانک‌های خارجی برقرار می‌کنند می‌توانند خطوط اعتباری لازم را دریافت کنند تا حجم مبادلات افزایش یابد.»

وی در جلسه شورای سیاستگذاری خودرو برای خارجی‌ها پیام‌های خاص خود را فرستاد و اعلام کرد: «هر شرکت خارجی که در ایران تولید کند، می‌تواند 100 درصد مالکیت را هم داشته باشد.»
اما روزنامه شرق همین خبر را نشانه «پیشکش صنایع به خارجی‌ها» دانسته و نوشت: وعده مالکیت صددرصدی سهام شرکت‌های صنعتی ایران برای خارجی‌ها درحالی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران مطرح می‌شود که خود می‌تواند آغازگر جریانی نو در اقتصاد ایران باشد؛ جریانی که هرچند می‌تواند رشد و رونق اقتصادی ایران را به همراه داشته باشد، اما این بیم می‌رود که شرکت‌های خارجی صنایع ایران را محلی برای سهم‌بری خود کرده و اقتصاد ایران با قدرت‌های جدیدی روبه‌رو شود که می‌توانند در کنار گروه‌های خاص برخی از صنایع ایرانی را به بیرون گود پرتاب کنند.

پیش از این حمید حسینی، یکی از فعالان اقتصادی، در گفت‌وگو با «شرق»، هشدار داده بود باید مسئولان توجه داشته باشند که خارجی‌ها در تمامی حوزه‌های اقتصادی کشور نفوذ نکنند تا بازارها کاملاً تحت اختیار آنها قرار گیرد و در مثالی به چین اشاره کرد که هرگز به خارجی‌ها اجازه ورود به صنعت بورس این کشور را نداده بود.

مقایسه توافق وین با قطعنامه 598 قیاس مع‌الفارق است

دیروز آقای دکتر لاریجانی رئیس محترم مجلس شورای اسلامی که با خبرگزاری ایسنا مصاحبه می‌کرد، در پاسخ به این سوال که «از نظر جنابعالی مجلس باید درباره برجام نظر بدهد یا شورای عالی امنیت ملی»؟ گفت؛ «مجلس شورای اسلامی از باب اصول قانون  اساسی باید نسبت به اینگونه معاهدات بین‌المللی نظر بدهد، اما در برخی موارد نیز نظر نداده است، مثل قطعنامه 598».

مقایسه برجام با قطعنامه 598 در حالی است که این دو مقوله با یکدیگر تفاوت ماهوی دارند. برجام، یک توافق است و مطابق اصل 77 قانون اساسی تمامی «عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد». و اصل 125 نیز تاکید می‌کند «امضای عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، موافقت‌نامه‌ها ‌و قراردادهای دولت ایران با سایر دولت‌ها و همچنین امضای پیمان‌های مربوط به اتحادیه‌های بین‌المللی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی با رئیس‌جمهور یا نماینده قانونی اوست» بنابراین نظر مجلس شورای اسلامی در قبول و یا رد توافق وین، یک الزام و ضرورت قانونی است و آنگونه که جناب لاریجانی مطرح کرده است از نوع سلیقه سیاسی نیست که ایشان می‌فرمایند «شاید مجلس هم نظر بدهد، بهتر باشد»!

و اما، قطعنامه 598 که موضوع آن خاتمه جنگ ایران و عراق بود، از نوع توافق‌نامه و معاهده و امثال آن نبوده و از این روی نیازی به تصویب مجلس شورای اسلامی نداشته است بلکه مطابق اصل 110 قانون‌اساسی، پذیرش یا رد آن از اختیارات رهبری بوده است که اینگونه نیز تحقق یافت. توضیح آن که بند 5 از بندهای یازده‌گانه اصل 110 قانون اساسی «اعلام جنگ و صلح و بسیج نیروها» را از جمله اختیارات رهبر انقلاب دانسته است.

گفتنی است رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه رئیس‌جمهور محترم -94/4/24 - تاکید فرمودند: «لازم است متنی که فراهم آمده با دقت ملاحظه و در مسیر قانونی پیش‌بینی شده قرار گیرد و آنگاه در صورت تصویب، مراقبت از نقض عهدهای محتمل طرف مقابل صورت گرفته و راه آن بسته شود». حضرت ایشان در خطبه‌های نماز عیدفطر نیز تصریح فرمودند که متن تهیه شده- برجام- بایستی در مجاری قانونی پیش‌بینی شده خود، بررسی شود.

چرا بورس برخلاف توافق ژنو این بار هیجان زده نشد؟!

شاخص بورس از 24 تیر ماه، یعنی فردای جمع‌بندی مذاکرات در وین برخلاف انتظارات، در حال کاهش است.

این در حالی است که تصور می‌شد با تمام شدن مذاکرات هسته‌ای و نتایج برد ایران از این مذاکرات، بازارهایی چون بورس رونق بگیرند و به شدت رو به صعود بگذارند.

اما برخلاف تمامی این تصورات و امیدها، فردای توافق هسته‌ای رسید اما بورس دنده معکوس گرفت و رو به نزول گذاشت. این روند نزولی در روزهای بعد هم تکرار شد. پس از آن بود که رسانه‌های حامی دولت که تا قبل از پایان مذاکرات هسته‌ای، چشم‌انداز تاریخی برای اقتصاد کشور از جمله بورس ترسیم می‌کردند، به فکر یافتن علل سقوط بورس افتادند.

به گزارش مشرق در روزهای اخیر کارشناسان بورس دلایل متعددی برای نزول بازار سرمایه پس از توافق وین مطرح کرده‌اند که چکیده اظهارات آنها را در دو بخش می‌توان جمع‌بندی کرد. جمع‌بندی اظهارات کارشناسان آن است که دلیل اول سقوط بورس تشدید رکود اقتصادی و دلیل دوم آن هم آگاهی سهامداران از واقعیات جمع‌بندی مذاکرات در وین است.

به گفته کارشناسان، در شرایط عادی با توجه به تشدید رکود اقتصاد کشور و کاهش سوددهی شرکت‌ها، در یک ماه گذشته نیز بورس باید به روال افت تدریجی خود ادامه می‌داد، اما تبلیغات رسانه‌ای درباره لغو کامل تحریم‌ها در مذاکرات هسته‌ای سبب شد بورس در طول مذاکرات اخیر روندی خلاف جهت اقتصاد پیش بگیرد و صعودی شود.

اما با پایان یافتن مذاکرات و انتشار متن توافق و روشنگری فوری رسانه‌ها درباره داده- ستانده‌های کشورمان از توافق وین، سهامداران بورس تقریبا از همان شب توافق دریافتند که در بهترین حالت این توافق تا پنج شش ماه دیگر هیچ تاثیر واقعی بر اقتصاد کشور ندارد. بنابراین باد خوش‌بینی به اقتصاد و بورس در همان شب توافق فرو خوابید و بورس به مدار واقعیت بازگشت.

در تایید این استدلال می‌توان به عبرت گرفتن سهامداران و فعالان بورس از ماجرای توافق ژنو در آذر ماه سال 1392 نیز اشاره کرد. در آن زمان که دولت یازدهم تازه چند ماه بر سر کار آمده بود و در 100 روز اول خود توافق ژنو را امضاء کرد، مسئولان ارشد دولت تفاسیری از این توافق به مردم ارائه کردند که گویا به زودی تمامی تحریم‌ها لغو خواهد شد.

از اواخر آذر ماه 1392 فعالان بازار سرمایه از این که فعلا خبری از گشایش‌های بزرگ اقتصادی و رفع تحریم‌ها نیست، باخبر شدند و متعاقبا ترمز هیجانات بورس کشیده شد.

بدین ترتیب آن مقطع کوتاه رشد حبابی بورس با یک دوره طولانی سقوط همراه شد و زیان‌های شدیدی به سهامداران وارد کرد.

بنابر همین تجربه بود که فعالان بازار سرمایه این بار پس از جمع‌بندی مذاکرات در وین، با هیجان کمتر و واقع‌بینی بیشتری به متن توافق نگاه کردند و تحت تاثیر جشن‌های خیابانی، مارش‌های پیروزی و هیجانات رسانه‌ای قرار نگرفتند.

رونمایی از سناریویی که مذاکرات هسته‌ای فقط بهانه آن بود

روزنامه‌های زنجیره‌ای به بهانه جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای در وین، فاز تازه‌‌ای از سازش یکطرفه با آمریکا را کلید زده و شرکت روحانی در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل را فرصت دیدار با اوباما رئیس دولت شیطان بزرگ دانستند.

روزنامه آفتاب‌یزد تیتر اول «دیدار روحانی و اوباما در سازمان ملل» رسانه‌های غربی احتمال دادند) را برجسته‌ کرد و نوشت: حال پس از توافق مهم هسته‌ای پس از کش و قوس‌های فراوان زمزمه‌های ملاقات روسای جمهور آمریکا و ایران به گوش می‌رسد. زنگ آغاز این گمانه‌زنی‌ها را به نظر می‌رسد برخی رسانه‌های غربی زده‌اند. دیروز در محافل رسانه‌ای این گمانه‌زنی به نقل از گاردین مطرح و دست به دست چرخید. اذعان آفتاب یزد به دنباله‌روی از سناریوی رسانه‌های غربی در حالی است که این روزنامه در ادامه می‌نویسد: اگرچه این رسانه دلیل محکمی غیر از همزمانی برای احتمال این دیدار مطرح نکرده است اما به نظر می‌رسد خبر فوق قابل تامل است. در واقع از آنجایی که فی‌الحال تابو مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا در مسئله هسته‌ای شکسته شده است دور از ذهن نیست که روسای جمهوری دو کشور نیز برای باقی مسائل بین ایران و آمریکا ملاقات و گفت‌وگو نمایند.

این روزنامه می‌افزاید: هرچند گفت‌وگوی تلفنی روحانی با اوباما در سال 92 اعتراض‌های بلندمدتی در داخل را به همراه داشت اما به عقیده ناظران آن گفت‌وگوی کوتاه خود می‌تواند زمینه‌ساز شکستن تابوی ملاقات دو رئیس‌جمهور شود. اکنون گمانه‌زنی‌ها در این زمینه آغاز شده و امکان اینکه تابوی دیگری در دولت حسن روحانی شکسته شود وجود دارد.

روزنامه آرمان نیز با تیتر «فرش قرمز نیویورک زیر پای روحانی» خواستار تابوشکنی مجدد در سفر به نیویورک و دیدار با اوباما شد و نوشت در سفر قبلی سناریوهای مختلف اعم از دیدار در راهرو یا بر سر میز شام رسمی روحانی از پذیرش دیدار درست در زمانی که همه انتظار آن را داشتند سر باز زد و در نهایت به هنگام خروج روحانی و در مسیر فرودگاه تلفن لیموزین حامل روحانی زنگ خورد و روسای جمهوری آمریکا و ایران 15 دقیقه با یکدیگر گفت‌وگو کردند و البته برای اولین بار در تاریخ روابط ایران و آمریکا پس از انقلاب، وزرای خارجه دو کشور درحاشیه مذاکرات هسته‌ای مستقیم و رودررو سخن گفتند، ارتباطی که تابوی مذاکرات مستقیم را شکست.

... حال با رقم خوردن توافق قرن، زمینه تازه‌ای فراهم شده است.

یادآور می‌شود پیش از این، هاشمی رفسنجانی مذاکره با آمریکا را شکستن تابوی بزرگ توصیف کرده بود و به نظر می‌رسد برای برخی طیف‌های دارای خوش‌گمانی مفرط به آمریکا اساسا مذاکرات هسته‌ای بهانه و پوششی برای نزدیکی بیشتر به آمریکا بوده است.

سیاه‌نمایی افسار گسیخته اعتبار دولت را زیر سوال می‌برد

وزیر اقتصاد دولت دهم به انتقاد از برخی سیاه‌نمایی‌ها و وارونه‌نمایی‌ها توسط مسئولان دولت فعلی پرداخت.

به گزارش رسانه‌ها، شمس‌الدین حسینی در نشست برخی اعضای دولت سابق گفته است: مدام گفتند مسکن مهر باعث تورم شده است. واقعا بعد از توقف مسکن مهر پایه پولی کنترل شد؟ حجم نقدینگی کنترل شد؟ نقدینگی در همین دو سال 80 درصد افزایش یافته است. نقدینگی به 820 هزار میلیاردتومان رسیده است. کل نقدینگی تا پایان دولت دهم 460 هزار میلیارد تومان بوده است؛ یعنی در همین دو ساله 350 هزار میلیارد تومان به نقدینگی افزوده شده است. این یعنی رشد 80 درصدی. درباره هدفمند کردن یارانه‌ها هیچ اقدامی در این کشور تاکنون اتفاق نیفتاده بود، برای اولین‌بار توزیع یارانه نقدی بین همه مردم انجام شد. اقدامی که در جهت عدالت انجام شد و متاسفانه به پوپولیسم متهم شدیم. در مقابل کاری که این دولت انجام داد توزیع سبد کالا بود! با یک بسته ماکارونی می‌خواهید امنیت غذایی مردم را تأمین کنید؟

وزیر سابق اقتصاد افزود: در دولت دهم هفته‌ای یک بار جلسه اشتغال داشتیم، برنامه داشتیم و اجرا کردیم و آمار بیکاری کاهش پیدا کرد. بعد آمدند و با یک روش من درآوردی گفتند 14 هزار شغل خالص ایجاد شده است. با همین روش من درآوردی از بهار 92 تا بهار 94 دریغ از یک شغل مثبت. 320 هزار شغل از دست رفته است. وقتی شما یک روش آماری غلط را پیاده کردید، گریبان خودتان را می‌گیرد. بیایید توضیح بدهید اگر در دولت قبل 14 هزار شغل خالص ایجاد شده است، شما چقدر شغل تولید کردید؟

وی ادامه داد: امروز در همین هسته‌ای می‌گویند، ما دستاوردمان این است که 19 هزار سانتریفیوژ را به 6 هزار تا تبدیل کردیم و دستاوردشان حفظ این 6 هزار سانتریفیوژ است. حال سوال این است آن 19 هزارتا دستاورد نبود؟

حسینی افزود: گفتند؛ 800 میلیارد دلار درآمد نفتی، من به همین بهانه مجدد حساب و کتاب کردم به استناد سایت بانک مرکزی، کل درآمدهای نفتی کشور در فاصله سالهای 1384 تا 1391، 614 میلیارد دلار است. چطور به همین راحتی 614 میلیارد دلار را 800 میلیارد دلار عنوان می‌کنند؟ درآمدهای نفتی به حکم قانون به حساب شرکت نفت واریز می‌شود. در کشور ما رئیس‌جمهور و دولت فعال مایشاء که نیستند، تمام منابع کشور در قالب برنامه توسعه و برنامه بودجه سنواتی باید هزینه بشود. غیر از این است؟

وی گفت: چرا ما باید عددها را اشتباه و غلط بگوییم و در کشور شبهه ایجاد کنیم و بعد توقع دارید خارجی‌ها بیایند گزارش‌های خوبی از کشور ما مخابره کنند؟ از ماست که برماست. براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی کل واردات کشور در 8 سال دولت نهم و دهم 420 میلیارد دلار بوده است اما گفتند 720 میلیارد دلار. من تاسف می‌خورم یک نهاد رسمی کشور برای اینکه آمار دولت قبل را مخدوش کند، اعتبار خود را زیر سوال می‌برد؛ یعنی فرق 420 و 720 را نمی‌دانید؟ 370 میلیارد دلار از 420 میلیارد، ظرفیت تولید را افزایش داده و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای بوده است.


** وطن امروز

یک‌سوم شهدای غواص و خط‌شکن شناسایی شده‌اند

مسؤول معراج شهدا گفت: حدود یک‌سوم شهدای غواص و خط‌‌شکن از طریق کارت پلاک، کارت شناسایی و DNA شناسایی شده‌اند. سرهنگ «ابراهیم رنگین»، مسؤول معراج شهدا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران درباره شناسایی شهدای غواص و خط‌شکن عنوان داشت: حدود یک‌سوم شهدای غواص و خط‌‌شکن از طریق کارت پلاک، کارت شناسایی و DNA شناسایی شده‌اند. وی ادامه داد: شهدای غواص و خط‌شکن مربوط به استان‌های خوزستان، فارس، کرمان، مازندران، اصفهان، همدان، خراسان‌ها، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان، بوشهر، سمنان و قم هستند. مسؤول معراج شهدا تاکید کرد: نتایج شناسایی شهدای غواص و خط‌شکن تا آخر این هفته به اطلاع خانواده‌های معظم شهدا خواهد رسید. وی در پایان درباره شناسایی 76 شهید تازه تفحص شده عنوان داشت: پس از تدفین شهدای غواص و خط‌شکن روی شناسایی شهدای جدید کار خواهیم کرد.

** خراسان

دستور دولت براي حذف 5 وزير از کميسيون امور تهران

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي به تعدادي از اعضاي کابينه، اعلام شده است که حسب نظر هيئت وزيران و به استناد اصل 138 قانون اساسي، وزيران جهادکشاورزي، اطلاعات، ورزش و جوانان، دفاع و تعاون، کار و رفاه اجتماعي از ترکيب کميسيون خاص امور کلان شهر تهران و ساير کلان شهرها موضوع تصويب‌ نامه اسفندماه سال 92 دولت حذف مي شوند و رئيس شوراي عالي استان ها با حق رأي به کميسيون مذکور اضافه مي ‌شود.


ذره بين دستگاه هاي مسئول روي واردات اقلام فرهنگي ممنوعه

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک نهاد مسئول به دستگاه هاي مربوط در کار واردات کالا، اعلام شده است که حسب تاکيدات برخي مسئولان و نهادها، در اجراي ماده 122 قانون امور گمرکي، بايد بر ورود و ترخيص نوشت افزار با تصاوير و نمادهاي مغاير با فرهنگ عمومي و موازين شرعي دقت و نظارت بيشتري صورت گيرد و همچنين به مصاديق ممانعت از ورود و ترخيص هرگونه کالاي داراي عبارت يا علامت مخالف نظم عمومي، شئون ملي، عفت عمومي يا مذهب رسمي کشور توجه بيشتري شود.

** آرمان

استقبال از هدیه حدادعادل به ظریف

شنیده شد که کتاب «یادداشت های روزانه فروغی» یکی از کتاب هایی بود که طی هفته گذشته هم خبرساز بود و هم توانست پرفروش شود. انتخاب نوشت؛ این کتاب از آن جهت خبرساز بود که غلامعلی حدادعادل پس از حضور محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه در مجلس به منظور ارائه گزارش از روند مذاکرات هسته ای، آن را به او اهدا کرد و همین تصویر خبرساز بود و پس از انتشار واکنش هایی برانگیخت. حال این کتاب پس از خبرساز بودن توانست در هفته گذشته در چند کتاب فروشی پرفروش شود و نشان داد اگر شخصیت های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به کتابی توجه نشان دهند یک کتاب می تواند با موفقیت روبه رو شود.

مرگ مادر بن لادن در سقوط هواپیما

شنیده شد که مادر اسامه بن لادن رهبر سابق القاعده در سقوط هواپیمای اختصاصی در انگلیس کشته شد. این هواپیما در نزدیکی فرودگاه «بلک بوش» در جنوب بریتانیا، در پارکینگ بزرگ فروش خودرو سقوط کرد و منفجر شد. انتخاب نوشت؛ این اتفاق در روز جمعه، منجر به آتش گرفتن تعداد زیادی از خودروها شد. در این حادثه علاوه  بود. چهار 300بر خلبان، سه نفر از سرنشینان کشته شدند. این هواپیما از نوع وینوم سرنشین این هواپیما شامل مادر بن لادن، سنا خواهر بن لادن و همسرش زهیر هاشم به همراه خلبان اردنی بودند که همگی کشته شدند.  سفارت عربستان سعودی در لندن در توئیتر تسلیت خود را خطاب به خانواده بن لادن اعلام کرد.

نصب پرده کعبه در سازمان ملل

شنیده شد که نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد، بار دیگر پرده(پوشش) باب الکعبه را به این سازمان اهدا کرد که طی مراسمی در یکی از سالن های سازمان ملل رونمایی شد.پارسینه نوشت؛ در مراسمی در محل سازمان ملل متحد در نیویورک، عبدا... بن یحیی المعلمی نماینده عربستان در سازمان ملل متحد و بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد از پرده باب الکعبه پس از تثبیت در مکان سابق آن در یکی از سالن های سازمان ملل متحد پس از نوسازی آن پرده برداری کردند. المعلمی در مراسمی که به همین منظور برگزار شد، در سخنانی به مراحل بافت پرده کعبه مشرفه در دوران های مختلف  میلادی به 1983اشاره کرد و گفت: ملک فهد پرده باب الکعبه را به عنوان هدیه در سال سازمان ملل متحد تقدیم کرد.

اقدام عجیب شهرداري مشهد

شنیده شد که براي چندمین بار، تصویر «حسن روحاني» رئیس جمهور كشورمان از سردر شهرداري مشهد پوشانده شد! به گزارش پارسینه؛ پیش از این هم در مناسبت هاي مختلف شاهد بودیم كه شهرداري مشهد با نصب بنرهاي مختلف بالاي سر درب ورودي خود، روي عكس رئیس جمهور را مي پوشاند، در حالي كه با در نظر گرفتن ابعاد بنر، خیلي راحت مي شود جلوي این اتفاق را گرفت، كما اینكه در دوره شهردار قبلي مشهد هیچگاه عكس «محمود احمدي نژاد» زیر بنرهاي مناسبتي پوشیده  نمي شد! این اتفاقات در حالي مي افتد كه «صولت مرتضوي» شهردار فعلي مشهد از طیف اصولگرایان و حامیان احمدي نژاد بوده و در وزارت كشور دولت های هشتم و نهم، مسئولیت داشته است.

توضیح عراقچی درباره پرت کردن خودکار کری

شنیده شد که صفحه اینستاگرام گروه تلگرامی چلنج با انتشار تصویری نوشت كه عباس عراقچی، ماجرای پرت كردن خودكار به سمت جان كری در جریان مذاكرات را تایید كرده است. در متن منتشرشده در این صفحه اینستاگرام آمده است:  سیدعباس عراقچی، عضو تیم مذاكره كننده ایرانی، در دیالوگی كوتاه در تلگرام، خبر اندختن خودكار در مقابل جان كری را تائید كرد. وی خاطرنشان كرد كه جان كری چند بار بابت این اتفاق عذرخواهی كرده است. این تصویر كه در گروه چلنج منتشر شده است متن كوتاه توضیح عراقچی پیرامون ماجرای پرت كردن خودكار را منتشر کرده است كه چندی پیش توسط علاءالدین بروجردی، رئیس كمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح شده بود.

برخورد نامناسب با مسافران ایرانی در ترکیه

شنیده شد که در یکی از پروازهای هواپیمایی پگاسوس که به مقصد استانبول در حرکت بوده است، مسافران ایرانی شاهد برخورد زننده ماموران هواپیمایی بوده اند. مهر  هواپیمایی پگاسوس از فرودگاه امام به مقصد فرودگاه استانبول ۵13نوشت؛ پرواز شماره  ساعت تاخیر پرواز می کند. قبل از پرواز، مسافرانی که پرواز های کانکشن به 8با حدود کشور های دیگر داشتند می دانستند که پرواز بعدی خود را از دست داده اند و درخواست کرده اند که اجازه دهند تاخیری را که با از دست دادن پرواز بعدی باید در  استانبول باشند در تهران بگذرانند. در فرودگاه استانبول مسافرانی که مقصد بعدی شان شهر اسلو بوده متوجه  روز منتظر پرواز بعدی باشند. مسافران از شرکت هواپیمایی می خواهند 3 می شوند که باید که با پرواز دیگر و زودتر حرکت کنند. صحبت ها بالا می گیرد و کارمند شرکت پگاسوس بی احترامی و پرخاش می کند و این بی احترامی ها با اعتراض مسافران همراه می شود.

محتوای شبنامه مجلس چه بود؟

شنیده شد که یک نماینده مجلس گفت: در شبنامه منتشرشده در مجلس ترجمه ای سلیقه ای توسط وزارت امورخارجه خوانده شده بود. ایلنا نوشت؛ کمال الدین پیرموذن تصریح کرد: برخی افراد به دلیل اینکه توفیقات دولت و مردم را می بینند، از این موفقیت ها عصبانی هستند،ل ذا حرف هایی می زنند که نشان دهنده همین عصبانیت و ناراحتی است. این نماینده مجلس نهم همچنین درباره پخش شبنامه  در مجلس درباره ترجمه متن برجام خاطرنشان کرد: در شبنامه ای که سه شنبه و چهارشنبه در مجلس پخش شده، به عنوان ترجمه سلیقه ای متن برجام، از متن ارائه شده توسط وزارت امورخارجه یاد شده است و ظاهرا برخی با انتشار این شبنامه ها قصد دارند در میان نمایندگان در این باره ذهنیت منفی ایجاد کنند. پیرموذن خاطرنشان کرد: عده ای با اظهارات توهین آمیز و پخش شبنامه در مجلس، گویی قصد انتقام از دولت و نمایندگان برآمده از اراده ملت و تلخ  کردن کام ملت را دارند.

توقف 10 فروند كشتي صیادي چیني در چابهار

شنیده شد که استاندار سیستان و در آب هاي سرزمیني ایران در نزدیكي سواحل دریاي عمان در چابهار توقیف شد. علي اوسط هاشمي اظهار كرد: جوانب و نحوه برخورد ورود غیرقانوني این كشتي هاي صیادي به آب هاي سرزمیني ایران در حال پیگیري است. ایرنا نوشت؛ وي گفت: سیاست سازمان شیلات كنترل صید به روش ترال است و محدوده مجوزها نیز در فاصله طولاني از سواحل به متقاضیان داده شده است. استاندار سیستان و بلوچستان تصریح كرد: ایران در برخورد با صیادان خارجي نیز این سیاست را اعمال مي كند. برخي منابع رسمي پیش از این گفته بودند: این كشتي ها به گفته ناخداها و ملوانان آنها در حدود یك هفته در  مایلي در حال صید و صیادي بوده اند. به گفته آنان ۵ آب هاي سرزمیني ایران در محدود  فروند كشتي صیادي چیني حضور دارند كه بررسي ها 10 خدمه در این 80 تا 70حدود براي نحوه برخورد با این اقدام غیرقانوني در حال انجام است.

** قانون

روحانی با مردم سخن می‌گوید

رئیس‌جمهور امشب پس از خبر ساعت ۲۱، در برنامه زنده تلویزیونی با مردم سخن می‌گوید. روحانی در این گفت‌وگوی تلویزیونی، درباره مهم‌ترین مسائل داخلی و بین‌المللی به طور مستقیم با مردم شریف کشورمان گفت‌وگو خواهد کرد.این گفت‌وگو که از شبکه‌ اول سیما، پرس‌تی‌وی و رادیو سراسری پخش می‌شود به موضوع مذاکرات هسته‌ای و جمع‌بندی توافق وین، برنامه‌های دولت برای ادامه مدیریت اقتصاد و همچنین روابط منطقه‌ای و بین‌المللی نیز خواهد پرداخت.

احمدي‌نژاد گفتمان امام را خدشه‌دار نكند

تابناك  غلامعلی جعفرزاده ،عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی در مورد سخنان احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه احیا کننده گفتمان امام(س)است  گفت: آدمی که دردوران ریاست جمهوری‌اش 11 روز در خانه نشست و کشور را دچار مشکلات عدیده کرد و در کنار عدم رعایت قانون تخلفات گسترده ای نیز داشته است قطعا نمی‌تواند حرف از احیاي گفتمان امام بزند. وی اظهار داشت: احمدی نژاد به هیچکدام از اصولی که امام به ارمغان گذاشته است و موجبات سرافرازی جمهوری اسلامی  ایران را فراهم آورد پایبند نبود و قطعا شیوه‌های احمدی‌نژاد شیوه های امام نبوده و نیست.

تایید سفر آمانو به آمریکا

ايرنا   آمانو به دعوت شماری از سناتورهای آمریکایی در 31 ژوئن (9 مرداد) پاسخ مثبت داده است و روز 5 اوت (14 مرداد) در مورد نقش آژانس در راستی‌آزمایی و نظارت بر تدابیر هسته‌ای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) در کمیسیون روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، توضیحاتی ارائه می‌کند. دولت آمریکا تلاش‌های زیادی برای متقاعد کردن اعضای کنگره با هدف تایید توافق وین را آغاز کرده است.

پرده کعبه در سازمان ملل متحد نصب شد

رجا در مراسمی در محل سازمان ملل متحد در نیویورک، عبدا... بن یحیی المعلمی نماینده عربستان در سازمان ملل متحد و بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد از پرده باب الکعبه پس از تثبیت در مکان سابق آن در یکی از سالن‌های سازمان ملل متحد پس از نوسازی آن، پرده برداری کردند. المعلمی در مراسمی که به همین منظور برگزار شد، در سخنانی به مراحل بافت پرده کعبه مشرفه در دوران‌های مختلف اشاره کرد و گفت: ملک فهد پرده باب الکعبه را به عنوان هدیه در سال ۱۹۸۳ میلادی به سازمان ملل متحد تقدیم کرد.

توضيح در مورد پرت كردن خودكار جان كري

انتخاب  صفحه اينستاگرام گروه تلگرامي چلنج نوشت كه عباس عراقچي ماجراي پرت كردن خودكار به سمت جان كري در جريان مذاكرات را تاييد كرده است. در اين صفحه اينستاگرام آمده است: سيد عباس عراقچي عضو تيم مذاكره كننده ايراني، در ديالوگي كوتاه در تلگرام، خبر انداختن خودكار در مقابل جان كري را تاييد كرد. وي خاطر نشان كرد كه جان كري چند بار بابت اين اتفاق عذرخواهي كرده است. اين تصوير كه در گروه چلنج منتشر شده است متن كوتاه توضيح عراقچي پيرامون ماجراي پرت كردن خودكار است كه چندي پيش توسط علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت مجلي مجلس مطرح شده بود.

رونمايي از تندیس پنج «شهید رسانه» در بوستان گفت‌و‌گو

دفاع پرس  همزمان با روز خبرنگار تندیس 5 شهید رسانه در مجاورت نگارستان شهر نصب و جانمایی می‌شود. این 5 تندیس توسط پنج تن از هنرمندان به نام کشور ساخته شده است. تندیس شهید صارمی، شهید باقری، شهید رهبر، شهید هادی و شهید نوری در بوستان گفت‌و‌گو و در مجاورت نگارستان شهر نصب و جانمایی خواهد شد. این تندیس‌ها طی دو ماه از سوی ‌هنرمند برجسته کشور ساخته شده و جنس آنها از برنز بوده و 17 مرداد همزمان با روز خبرنگار در بوستان گفت‌وگو رونمایی می‌شود.

ورود شورای عالي امنیت به پرونده پدیده

خانه‌ملت عضو هيات رئيسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، در مجلس بر ضرورت تعیین تکلیف وضعیت سپرده‌گذاران و سهامداران موسسه میزان و پدیده شاندیز تاکید کرد و گفت: شورای عالی امنیت ملی برای رسیدگی این موضوع، اختیاراتی به وزارت کشور داده که این وزارتخانه نیز به راهکارهایی دست یافته است. حسین سبحانی‌نیا افزود: متاسفانه این موضوع تاثیرات منفی را در بین افکار عمومی برجای گذاشته است لذا برای احقاق حقوق از دست رفته این افراد باید تلاش جدی صورت گیرد. وي تصریح کرد: مجلس نیز وارد عمل شده تاجایی که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به دلیل طرح سوال جمعی از نمایندگان از مسئولان مربوطه درخواست کرد تا به کمیسیون آمده و علت این موضوع را پاسخ دهند.


** شرق

رئیس‌جمهوری قهرمانی تیم ملی تیراندازی را تبریک گفت


ایرنا: رئیس‌جمهوری در پیامی قهرمانی ارزشمند ورزشکاران تیم ملی تیراندازی با کمان مردان ایران در مسابقات قهرمانی جهان در دانمارک را به هم‌وطنان، قهرمانان این مسابقات، مربیان و دست‌اندرکاران تیم ملی تیراندازی با کمان کشور تبریک گفت. متن پیام روحانی به این شرح است: «بسم‌الله الرحمن الرحیم؛ قهرمانی ارزشمند ورزشکاران تیم ملی تیراندازی با کمان مردان ایران در مسابقات قهرمانی جهان در دانمارک، بار دیگر سرود افتخار و ترنم پیروزی جوانان توانمند ایران عزیز را طنین‌انداز کرد. این سرافرازی که نشانه دیگری از همت و شایستگی ورزشکاران ایران اسلامی است، یقینا در پرتو ایمان و اراده فرزندان این مرز و بوم، همچنان با عزت و افتخار، استمرار خواهد یافت. اینجانب این موفقیت ارزنده را به هم‌وطنان عزیز و یکایک قهرمانان این مسابقات، مربیان و دست‌اندرکاران تیم ملی تیراندازی با کمان کشور تبریک گفته، و برای همه ورزشکاران افتخارآفرین کشورمان سربلندی روز افزون مسئلت دارم».

معاون سیاسی سپاه:شکایت از تهدیدات آمریکایی‌ها در دستور کار باشد


سپاه‌نیوز: معاون سیاسی سپاه با اشاره به موضوع تهدیدات دولتمردان آمریکایی علیه ایران گفت: بخشی از این تهدیدات را باید نوعی رجزخوانی بعد از یک توافق که هنوز نهایی نشده، دانست. سردار سنایی‌راد ادامه داد: اینکه آنها سر میز مذاکره نشسته‌اند و از توافق صحبت کردند اما همچنان اسلحه را هم به سمت ما گرفته‌اند، این پیام را به ما منتقل می‌کند که بایستی همچنان بی‌اعتمادی‌مان را به آمریکایی‌ها حفظ کنیم. 


معاون سیاسی سپاه تأکید کرد: ما باید این تهدید آشکار را با واکنش به‌موقع و اعلام شکایت و انتقال موضوع به محافل بین‌المللی دنبال کنیم. شکایت در محافل بین‌المللی در مقابل این تهدیدات باید در دستور کار باشد.

 

برگزاری دوره تربیت مربی انتخابات در شهریورماه


دبیر ستاد انتخابات کشور با اشاره به اهمیت بحث آموزش دست‌اندرکاران اجرای انتخابات، از «برگزاری دوره تربیت مربی انتخابات» در شهریور سال جاری خبر داد و گفت: «در این دوره 270 نفر از کارشناسان منتخب استان‌ها به عنوان مربی مباحث انتخاباتی آموزش می‌بینند تا ان‌شاءالله مشکلی در برگزاری انتخابات نداشته باشیم.» به گزارش ایسنا، علی پورعلی مطلق با بیان اینکه رئیس جمهوری تأکید کرده است که باید انتخاباتی پرشور، رقابتی، سالم و آزاد برگزار شود، اظهار کرد: «پیروزی ما در گرو عمل به قانون و برگزاری انتخابات سالم است، باید شرایطی را فراهم کنیم که مردم احساس کنند آنچه از صندوق رأی بیرون آمده خواست واقعی آنان است.» وی، رعایت اخلاق، راستگویی، امانتداری و قانونمداری را شعار انتخاباتی دولت عنوان کرد و گفت: «بر اساس نص صریح قانون، مجریان و ناظران انتخابات باید بیطرف باشند.»

سفر جمعی از نمایندگان «کنگره» به اسرائیل


تعدادی از نمایندگان کنگره امریکا قصد دارند امروز طی سفر یک هفته‌ای به اسرائیل، مقام‌های تل‌آویو را نسبت به دادن رأی منفی به «برجام» مطمئن کنند. «تسنیم» با اعلام این خبر به نقل از گاردین افزود: «بیش از 60 نفر از نمایندگان امریکایی قصد دارند با پرواز «بیزینس کلاس» به اسرائیل سفر کنند و در هتل‌های 5 ستاره اقامت کنند. «آیپک» (کمیته امور عمومی اسرائیل و امریکا) مقدمات سفر این 60 نماینده امریکایی را فراهم کرده است. از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد  نخست وزیر اسرائیل قصد دارد در مخالفت با توافق هسته‌ای روز سه‌شنبه آینده از طریق اینترنت برای یهودیان امریکا سخنرانی کند. قرار است سخنرانی او به صورت مستقیم از عبادتگاه‌های یهودی (کنیسه) در امریکا پخش زنده شود. بنیامین نتانیاهو همچنین در برنامه دیگری با سخنرانی در کنفرانس سران سازمان‌های یهودی امریکایی و انجمن‌های یهودی در امریکای شمالی به سؤالات حاضران در نشست درباره توافق هسته‌ای پاسخ خواهد داد.


** ایران


این بار؛  «بیلبورد» در حمایت از توافق هسته ای


به تازگی در بیلبوردهای شهری تهران طرح هایی در زمینه توافق هسته ای منتشر شده و بر لزوم وحدت در زمینه مذاکرات هسته ای تاکید شده است.به گزارش «تابناک» در این طرح ها عبارت « یک ملت هستیم چه در مذاکرات وچه در مبارزه» همراه با تصویر از یک دیپلمات و یک سرباز تلفیق شده است.


یک ایرانی و یک کوبایی، در صدر حامیان مالی «جب بوش»


بر پایه اطلاعات منتشر‌ه از هزینه‌های مبارزات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری امریکا، یک ایرانی و یک کوبایی در صدر حامیان مالی جب بوش، فرماندار جمهوریخواه سابق فلوریدا- که از جمله مهم‌ترین گزینه‌های نامزدی این حزب به شمار می‌رود- قرار دارند. به گزارش تابناک به نقل از گاردین، «مایک فرناندز»، میلیاردر ساکن فلوریدا که در دهه ۱۹۶۰ از کوبا به ایالات متحده مهاجر کرده، در صدر جدول حامیان مالی بوش قرار دارد. وی از ماه «مارس» تاکنون، به تنهایی و در سه مرحله، ‌سه میلیون دلار به کمپین بوش کمک مالی کرده است. پس از وی و در رده دوم، هوشنگ انصاری، سفیر ایران در امریکا در دوران پیش از انقلاب قرار دارد که در حال حاضر ساکن تگزاس است. وی به همراه همسرش، شهلا انصاری، ‌دو میلیون دلار در اختیار کمپین انتخاباتی جب بوش قرار داده است. گفتنی است، تنها افرادی که شهروند امریکا بوده یا دارای «گرین کارت» این کشور هستند، می‌توانند به کمپین‌های سیاسی کمک مالی کنند و این دو فرد، ده‌ها سال است ‌در ایالات متحده ساکن بوده و از چنین امکانی برخوردار‌ند.




:: موضوعات مرتبط: خبرویژه روزنامه ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 740
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : موعظه
ت : یک شنبه 11 مرداد 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');