خبرویزه روزنامه ها(28) 23 خرداد94
آدرس وبلاگ تحلیلی-تحقیقی اسjاد علی اکبر داراب کلائی vareson-asia98-ir


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 97
بازدید دیروز : 54
بازدید هفته : 667
بازدید ماه : 2182
بازدید کل : 186719
تعداد مطالب : 1056
تعداد نظرات : 314
تعداد آنلاین : 1

 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ گالری تصاویر سوسا وب تولز





در اين وبلاگ
در كل اينترنت


تعبیر خواب آنلاین


استخاره آنلاین با قرآن کریم


بسم الله الرّحمن الرّحیم     اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.     اللهم صلّ علی محمّد وآل محمّد و عجّل فرجهم     جهت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان(عج) صلوات    التماس دعا    دریافت کد از: ابزار وب ارایه دهنده انواع ابزار وبمستر و...

رسانه‌های حامی دولت گفته‌اند درصد کسانی که از عملکرد روحانی رضایت دارند نسبت به بهمن پارسال یک درصد کاهش یافته و به 48 درصد رسیده است. اما قسمت حذف شده خبر این نظرسنجی آن است که همین نظرسنجی به نسبت آبان 93، 10 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که  در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

دولت در اقتصاد از ناتوانی رنج می‌برد


استاد دانشگاه علامه طباطبایی، سخنگو و مقامات اقتصادی دولت را به مناظره فراخواند. فرشاد مؤمنی هشدار داد که سیاست‌های اقتصادی دولت،  تکرار سیاست‌های لیبرالی شکست‌خورده در گذشته است.

مؤمنی در مصاحبه با روزنامه شرق و درباره لیبرال‌های وطنی تصریح کرد آنها مغرورهای ناتوان هستند. وی می‌گوید: به عنوان یک مصداق شاید بتوان در مورد یکی از فهمیده‌ترین آنها به مقاله بسیار مهم مسعود نیلی که در کتابی با عنوان اقتصاد ایران توسط مؤسسه نیاوران در سال 76 منتشر شده است، اشاره کرد. در این مقاله اگرچه با ضعف تحلیلی جدی مواجه هستیم اما نیلی در مجموع با صداقت گزارش داده است که اینها در تجربه آغازین تعدیل ساختاری از بنیادگرایی بازار چه انتظاری داشتند و در عمل چه شد، اینکه می‌گوییم با صداقت یک وجه مهم این است که ایشان خیلی شفاف و صریح اعلام می‌کند که ما از طریق دستکاری نرخ ارز فکر می‌کردیم که می‌توانیم همه مسائل بنیادی اقتصاد ایران را حل کنیم. در این مقاله قدم به قدم توضیح داده شده است که چه شد نتیجه دقیقا خلاف انتظارات تئوریک رقم خورد و با شکست روبه‌رو شد. نکته‌های بسیار جالبی در مقاله وجود دارد؛ مثلا اینها در مقام حرف ‌زدن و تبلیغات ادعا می‌کنند که به روش علمی به مسائل نگاه می‌کنند و برای هر مسئله هم راه‌حل مشخص دارند اما نیلی خیلی به صراحت گفته است که در دام روزمرگی و واکنش‌های لحظه‌ای محض افتاده بودیم. جنبه روش‌شناختی این بازتاب این مورد است که آموزه بنیادگرایی بازار به تعبیر «پل کروگمن» به هیچ‌وجه خود را مقید به تاریخ و جغرافیا نمی‌کند بنابراین با پارادوکسی روبه‌رو هستیم که من به آن می‌گویم «پارادوکس غرور و ناتوانی».

مؤمنی در پاسخ این سؤال که حالا که در معرض آزمون قرار گرفت و پی‌در‌پی شکست خورد و فاجعه‌ساز شد، چرا باز بر این روش اصرار می‌شود؛ در حالی که نتیجه این تفکر بسیار دورتر از اهداف و شعارهای انقلابیون است؟ می‌گوید: وجه روش‌شناختی مسئله را «کنت ارو» توضیح داده است که همان بحث پارادوکس غرور و ناتوانی است. وی می‌گوید کسانی که به بنیادگرایی بازار باور ایدئولوژیک دارند، آدم‌های هتاکی می‌شوند. اینکه از زبان «ارو» این مسئله مطرح می‌شود یقینا خیلی قابل اعتناست و نشان می‌دهد که این پدیده منحصر به ایران نیست. وی از موضع روش‌شناختی توضیح می‌دهد که اینها چرا هتاک و کم‌حوصله هستند. اینها با فرض اطلاعات کامل، تحلیل‌های اقتصادی را شروع می‌کنند، بعد به طور طبیعی هر کس را که جور دیگری فکر می‌کند نادان و مغرض فرض می‌کنند. اگر دقت کرده باشید، نئوکلاسیک‌های وطنی ایران آنهایی که به خصوص درجه خویشتنداری کمتری دارند، همین هتاکی را دارند.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه تصریح کرد: بعد از انقلاب یکدست‌ترین تیم اقتصادی را دولت آقای هاشمی داشتند. اینها عموما جز موارد استثنایی، باور ایدئولوژیک به آموزه بنیادگرایی بازار داشتند. از نظر میزان منابع ارزی و ریالی نیز در یک دوره زمانی یعنی 68 تا 72 در مقایسه با هر دوره تاریخی قبل و بعد از انقلاب، تا آن زمان در قله امکانات هم قرار داشتند. در آن زمان در مناظره‌ای من گفتم که شما چشم‌بسته و کلیشه‌ای راه‌حل استاندارد مسئولیت‌گریزانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی را در پیش می‌گیرید و می‌گویید اجرای بد منشأ این شکست فاجعه‌بار بود و اصل کار درست بود.

این اقتصاددان اضافه کرد: من از همکاران اقتصادی رئیس‌جمهور تقاضا کردم کمک کنند که هم آقای نیلی یک بار دیگر گزارش اقتصادی سال 1373 را بخوانند و هم آقای رئیس جمهور و هم دیگران که این حرف‌ها را می‌پذیرند و به آن دل می‌بندند. من به مفاد صفحات 39 تا 46 گزارش اقتصادی سال 1373 استناد کردم که در آن به صراحت گفته شده بود وقتی که دولت به سمت سیاست‌های تورم‌زا حرکت می‌کند، دولت از سیاست‌های تورم‌زا هم آسیب مالی بیشتری می‌بیند و هم آسیب کفایت و مشروعیت، یعنی کارآمدی دولت به شدت پایین می‌آید و از همه مهم‌تر اینکه گستره و عمق فساد هم درون دولت افزایش پیدا می‌کند.

فرشاد مؤمنی در ادامه این مصاحبه خاطرنشان کرد: ترکیبی از باورهای ذهنی و ملاحظات مربوط به منافع در این ماجرا درگیر است که اینها حتی به تجربه‌هایی که در  دوره مسئولیت خود تجربه کرده‌اند هم اعتنا نمی‌کنند. همین الان هم شما نگاه کنید به موضوعی که برای من خیلی غم‌انگیز است، اگر شما به مطبوعات در فاصله اسفند 93 تا پایان اردیبهشت 94 که نگاه کنید، می‌بینید بیش از هفت بار از موضع رسمی گفتند که قطعا در سال 94 قیمت حامل‌های انرژی را افزایش نخواهند داد. خب، می‌دانید چقدر غم‌انگیز است یعنی دوباره دارند مشروعیت دولت نزد مردم را با سخنان غیرمسئولانه و غیرواقعی معامله می‌کنند.

خبرنگار می‌گوید: «اما دولت اصرار دارد با این سیاست‌ها توانسته جلو تورم را بگیرد و اگر سیاست‌ها تورم‌زا بوده، اما در عمل آثار حداقلی بر بازار و اقتصاد گذاشته است.» مؤمنی پاسخ می‌دهد: یک چیز بسیار خطرناک که امیدوارم گوشی برای شنیدن آن در دولت روحانی وجود داشته باشد، این است که اینها به جای اینکه این شکست‌ها و فسادها و ناروایی‌ها را ببینند و عبرت بگیرند، به این مسئله تمسک کردند که ما شاهکاری کردیم با این مضمون که افزایش‌های چشمگیر در قیمت‌های کلیدی و غیرکلیدی در سال 93 اعمال کرده، اما آثار متناسب تورمی از آن سیاست‌ها مشاهده نشد. اینها الان دارند این را به عنوان یک نقطه قوت در عملکرد دولت در سال 1393 مطرح می‌کنند. توجه به این مسئله را خیلی حیاتی می‌دانم، چرا که ممکن است پوست خربزه‌ای باشد که فساد، ناکارآمدی و فاجعه‌آفرینی‌ها را در این دولت از طریق تشجیع آنها، به اتخاذ رویکرد افراطی‌تر دستکاری قیمت‌های کلیدی دامن بزند.

این اقتصاددان با هشدار درباره پیامدهای فقرآفرین سیاست‌های اقتصادی لیبرال گفت: من از فرصت استفاده کرده و برای مناظره رودررو با مسعود نیلی و سخنگوی دولت در این زمینه اعلام می‌کنم. به خاطر اینکه اگر به سیاست‌گذاران کلیدی کشور هم این تحلیل اشتباه منتقل شود و آنها هم تصور کنند که هنوز هم جا برای وارد کردن فشارهای جدید و تحمیل‌ کردن بر عامه مردم و تولیدکنندگان وجود دارد، من هشدار می‌دهم کشور می‌تواند در معرض اوضاع و احوال خیلی پیچیده‌تری قرار گیرد و خیلی حیاتی است که یک گفت‌وگوی ملی در این زمینه صورت بگیرد تا دولت از این اشتباه فاحش نجات پیدا کند.

مؤمنی درباره بی‌سواد خواندن منتقدان تصریح کرد: واقعا آدم متأثر می‌شود. وارد این وادی‌ها نشوید. در سایت فرارو، برخی از این آقایان خیلی هتاکانه گفته بودند ماها بی‌سوادیم و چیزی نمی‌دانیم و اخلاق و راهکار هم نداریم. آنها با من تماس گرفتند و گفتند شما چه می‌گویید. من هم گفتم از نظر من اینها نه بی‌اخلاق و نه بی‌سواد هستند، شناخت اینها از واقعیت‌های ایران کافی نیست و بنیه کافی روش‌شناختی هم ندارند که محدودیت‌های تئوری بازار را درک کنند و تئوری را با ایدئولوژی اشتباه نگیرند.


کاهش 10 درصدی رضایت از روحانی در نظرسنجی مورد نظر حامیان دولت


رسانه‌های حامی دولت نظرسنجی شرکت آی‌پز درباره قضاوت مردم نسبت به عملکرد روحانی را به طور ناقص منتشر کردند.

این رسانه‌ها گفته‌اند درصد کسانی که از عملکرد روحانی رضایت دارند نسبت به بهمن پارسال یک درصد کاهش یافته و به 48 درصد رسیده است. اما قسمت حذف شده خبر این نظرسنجی آن است که همین نظرسنجی به نسبت آبان 93، 10 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بنابر نتایج نظرسنجی مورد اشاره نسبت کسانی که عملکرد روحانی را در خرداد 1394 رضایت‌بخش می‌دانند با یک درصد کاهش به نسبت بهمن 93، به 48 درصد رسیده است. این رقم در آبان 93 به میزان 58 درصد بوده است. در مقابل میزان نارضایتی از 27 درصد آبان 93 و 29 درصد بهمن 93 به 33 درصد در خرداد امسال افزایش یافته است.

آی‌پز، طی یک نظرسنجی تلفنی، نظر مردم را در مورد عملکرد رئیس جمهور در یک طیف پنج قسمتی مورد بررسی قرار داده است. مطابق یافته‌های این نظرسنجی که طی روزهای 6 تا 8 خرداد ماه 1394 انجام شد، 37 درصد از عملکرد رئیس جمهور «راضی» و 11 درصد هم از عملکرد ایشان «تا حدی راضی» هستند. همچنین 28 درصد از عملکرد رئیس جمهور «ناراضی» و 5 درصد هم از عملکرد آقای روحانی «تا حدی ناراضی» هستند.

مؤسسه آمریکایی آی‌پز می‌گوید این نظرسنجی را 6 تا 8 خرداد و از میان 680 نفرانجام داده است.



رونمایی از  تندیس روحانی در مراسم روحانی تنها نیست


در جشن «روحانی تنها نیست»، از تندیس تجسمی دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری کشور، اثر هنری جمعی از هنرمندان سمنان رونمایی شد قرار است این تندیس در یکی از میدان‌های شهر سرخه نصب شود.

به گزارش ایرنا، جشن «روحانی تنها نیست» پنجشنبه شب با حضور شماری از مسئولان در پارک ملت سرخه، زادگاه رئیس جمهوری برگزار شد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان در این جشن گفت: دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری کشور، هزینه‌های زیادی در راه انقلاب پرداخته‌اند.

در این جشن از تندیس تجسمی حسن روحانی رونمایی شد و قرار است این تندیس در یکی از میدان‌های شهر سرخه نصب شود. شهر سرخه در فاصله حدود 22 کیلومتری از شهر سمنان واقع شده و زادگاه دکتر حسن روحانی است.


نگرانی روزنامه‌های حامی دولت از بی‌برنامگی درباره بورس


«دولت برنامه‌ای برای حمایت از بورس ندارد»، «سقوط 50 میلیارد دلاری ارزش بورس»، «دولت بازار سرمایه را رها کرده است» و... اینها تیترهای روزنامه‌های حامی دولت است.

روزنامه اعتماد با تاکید بر اینکه «دولت برنامه‌ای برای حمایت از بورس ندارد» نوشت: برای بررسی چرایی تداوم روند بحرانی در بورس از برخی مدیران کارگزاری‌ها و کارشناسان بازار سرمایه نظرخواهی کردیم ولی هیچ‌کدام از آنها حاضر به پاسخگویی به سوالات ما نشدند و تنها به این جمله قناعت کردند که وضعیت خراب است اما متاسفانه نمی‌توانیم در این زمینه اظهارنظر کنیم.

این روزنامه از قول یک فعال بازار سرمایه نوشت: روند منفی بازار سهام طبیعی است. مدیریت جدید سازمان بورس به دلیل ناآشنایی با فضای بازار برنامه مشخصی برای خروج بورس از بحران فعلی ندارد.
همزمان روزنامه آرمان با برجسته کردن سقوط 50 میلیارد دلاری ارزش بورس نوشت: دولت بازار سرمایه را رها کرده است. بازار سرمایه این روزها اوضاع مطلوبی ندارد و بورس که از آن به عنوان پیشانی اقتصاد یاد می‌شود، روند نزولی را طی می‌کند. شاخص کل بورس هم که به مثابه دماسنج اقتصاد است، روز سه‌شنبه به کمترین حد خود در سال جاری رسیده است. شاخص کل بورس در جریان معاملات روز سه‌شنبه بازار سرمایه با افت 634 واحد به رقم 62 هزار و 317 واحد عقب‌نشینی کرد و به پایین‌ترین حد خود در سال جاری پس از 81 روز رسید.

شاخص کل بورس معاملات امسال را از رقم 62 هزار و 532 واحد آغاز کرده بود. همچنین از ابتدای سال تاکنون بازار سرمایه 51 روز معاملاتی را به خود دیده است که از این میان، معامله‌گران شاهد 22 روز مثبت برای بورس با مجموع رشد 10071 واحدی شاخص و 29 روز منفی با مجموع افت 10281 واحدی بوده‌اند.

در این شرایط برخی از فعالان بورس معتقدند که دولت باید برای بهبود اوضاع بازار سرمایه وارد میدان شود و دوباره با همکاری بانک‌ها اقدام عملی برای بهتر شدن وضعیت صورت دهد اما برخی دیگر بر این اعتقادند که دخالت‌های دولت اوضاع بورس را به اینجا کشانده و دولت نباید با دخالت‌های دستوری وارد بازار شود و حتی همان صندوق حمایت بورس هم مورد سوال است.

حیدر مستخدمین حسینی، معاون اسبق وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که به چه دلیل بورس کشورمان به وضعیت فعلی دچار شده است و چه تدابیری برای بهبود این اوضاع باید اتخاذ کرد، گفت: اصل موضوع این است که بازار سرمایه کاملا فاقد برنامه است و دولت به این بازار عنایتی ندارد.

اما روزنامه دولت (ایران) از قول نصرالله برزنی عضو سابق هيئت مدیره بورس مدعی شد: اکنون در شرایطی هستیم که قیمت‌ها و بازدهی سهام شرکت‌های مطرح در بهترین و با ثبات‌ترین شرایط از سال 1377 تاکنون قرار دارد.

همین کارشناس در عین حال اذعان کرد: دولت پیشنهاد داد که قیمت خوراک گازی پتروشیمی‌ها 6 برابر افزایش یابد و از 3 سنت به یک باره به 18 سنت برای هر متر مکعب برسد که این موضوع در کنار پیشنهاد وضع 30 درصد عوارض بر شرکت‌های معدنی تاثیر بسیار منفی را بر بازار سرمایه به جا گذاشت به طوری که نگرانی از بابت این تصمیمات همه‌گیر شد و به صنایع دیگر نیز تسری یافت. سرمایه‌گذاران در شرکت‌های دیگر بورسی نظیر شرکت فولاد و فلزی‌ها با تصور اینکه ممکن است این رفتار از دولت در خصوص سایر شرکت‌ها نیز سر بزند شروع به خروج از بازار و کاهش حجم سرمایه‌گذاری خود کردند.

وی در ادامه گفت: دومین اقدام دولت که بازار سرمایه را به سبب افزایش هزینه‌های تولید با کاهش ارزش مواجه ساخت اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها بود. فاز دوم هدفمندی در زمانی اجرا شد که اعتماد به بازار تا حدی از بین رفته بود اما با اجرای این قانون امنیت سرمایه‌گذاران کمتر از پیش شد.
این کارشناس گفت: ضرورت بازار شرایطی را رقم زده است که نیاز به دخالت و حمایت مستقیم دولت از بازار نیز ملموس است. بنابراین نیاز است تا دولت با وضع قوانین، اعمال سیاست‌های پولی و مالی و حتی تزریق پول به حمایت از بازار بپردازد تا احساس امنیت در سرمایه‌گذار ایجاد شود.



** خراسان

دستورمهم به شرکت هاي دولتي براي جذب سرمايه هاي جديد

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول مهم اجرايي به تعدادي از شرکت هاي دولتي تاکيد شده است که با توجه به ضرورت استفاده از ظرفيت هاي متنوع براي سرمايه گذاري در پروژه هاي مختلف نيمه کاره دولت، ضرورت دارد اين مديران در اسرع وقت نسبت به شناسايي منابعي که امکان استفاده در اين بخش را دارند، اقدام و اين پيشنهادها را براي بررسي دقيق و تصويب به دولت ارائه کنند.

مجوز جديد دولت درباره فروش هامرهاي وزارت کشور
 

بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي به رحماني فضلي، اعلام شده است که هيئت دولت با لغو مصوبه سال گذشته خود در خصوص نحوه فروش و استفاده از اعتبارات کسب شده پس از فروش 10 دستگاه خودروي هامر وزارت کشور، شرايط جديدي را براي استفاده از پول ناشي از فروش اين خودروها تعيين کرده است. طبق اين ابلاغيه جديد، خودروهاي جديد وزارت کشور از الزام دولت مبني بر خريد خودروهاي دوگانه سوز نيز معاف خواهند بود.


** وطن امروز

نمایندگان اصول ‌ششگانه «گزاره برگ ملی» را به قانون تبدیل کنند

رئیس کمیته بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: اگر اصول ششگانه گزاره‌برگ ملی توسط نمایندگان مجلس به قانون تبدیل شود باعث خواهد شد تکلیف بر همه مشخص شده و مذاکره‌کنندگان ما در مورد این خطوط قرمز با غربی‌ها چانه‌زنی نکنند. حمیدرضا ترقی، رئیس کمیته بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به اصول ششگانه گزاره‌برگ ملی به فارس گفت: این 6 اصل که در گزاره‌برگ ملی ذکر شده است درست 6 خط قرمز مدنظر رهبری است که همواره بر آن تأکید کرده‌اند. وی افزود: حفظ دستاوردهای هسته‌ای، عدم پذیرش پروتکل الحاقی، عدم بازرسی از اماکن نظامی و بازجویی از دانشمندان هسته‌ای، برگشت‌پذیری مذاکرات و لغو یکجانبه تحریم‌ها همه جزو خواسته ملت ایران و اصولی است که هم باید تیم مذاکره‌کننده به آن توجه کنند و هم اینکه در متن نهایی ذکر شود. رئیس کمیته بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی تأکید کرد: به نظر می‌رسد قانونمند کردن اصول ششگانه گزاره‌برگ ملی در مجلس شورای اسلامی می‌تواند به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کمک شایانی کند. ترقی خاطرنشان کرد: اگر اصول ششگانه گزاره‌برگ ملی توسط نمایندگان مجلس به قانون تبدیل شود باعث خواهد شد تکلیف بر همه مشخص شده و مذاکره‌کنندگان ما درباره این خطوط قرمز با غربی‌ها چانه‌زنی نکنند.

کلاپر: ایران و حزب‌الله هنوز تهدید برای منافع آمریکا هستند

مدیر اطلاعات ملی آمریکا در نامه‌ای به نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا گفت ایران و حزب‌الله، منافع آمریکا و متحدانش را به صورت مستقیم تهدید می‌کنند. به گزارش  تسنیم به نقل از وال‌استریت ژورنال، کلاپر در نامه‌ای به تاریخ 3 ژوئن (13 خرداد) که محتویات آن اخیرا فاش شده است، نوشت: جامعه اطلاعاتی ایران «مهم‌ترین کشور حامی تروریسم» و تهران در حال افزایش توانایی خود برای تأثیرگذاشتن بر بحران‌های منطقه و اجرای اقدامات تروریستی، عمدتا از طریق سپاه پاسداران و حزب‌الله، است.

** آرمان

 خاطره ضرغامی از رفتار ناطق نوری

شنیده شد که عزت‌ا... ضرغامی، رئیس سابق سازمان صداوسیما خاطره‌ای از پیروزی ناطق‌نوری در یک انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس و رفتارش با کاندیدای شکست‌خورده را اینچنین در اینستاگرامش منتشر کرد: انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی بود و رقابت بین آقای ناطق‌نوری و دکتر احمدی (عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی) در تهران؛ قطب‌بندی جریان‌های راست و چپ هم برقرار بود! نتیجه انتخابات به نفع آقای ناطق‌نوری رقم خورد. فردای آن روز منزل آقای ناطق بودم. ایشان عازم حج بود. پیشنهاد دادم تلفنی از آقای دکتر احمدی حلالیت بطلبد و خسته نباشید بگوید؛ قبول کرد؛ شماره را گرفتم و بعد از احوالپرسی گوشی را به آقای ناطق دادم؛ سکانس باصفایی اتفاق افتاد؛ گفت‌وگویی سرشار از دوستی و محبت و اظهار ارادت به یکدیگر. هیچ کدورتی باقی نماند و هر کدام دنبال مسئولیت و تکلیف خود رفتند. نمی‌دانم چرا امروز این کارها سخت شده است. توقع اخلاق، تواضع و گذشت از مدیران بیشتر است تا عوام‌الناس! درحالی که در فضای سیاسی کشور برعکس شده است! آقای دکتر احمدی، هم عالم است و هم زاهد. در مدتی که در دبیرخانه شورا (سال‌های پایانی دهه60) حضور داشتم، معمولاً نهار ایشان نان و سبزی و پنیر بود.

آخرین نمره محبوبیت روحانی

شنیده شد که یک مؤسسه آمریکایی در جدیدترین نظرسنجی خود گزارش داده که میزان محبوبیت رئیس‌جمهور ایران، در خرداد ۹۴ نسبت به بهمن ۹۳ یک درصد کاهش پیدا کرده است؛ نمره‌ای که شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی به عملکرد دکتر حسن روحانی دادند، 8/13 درصد بود که در مقایسه با نظرسنجی بهمن‌ماه ۱۳۹۳ با کاهشی یک درصدی مواجه شده است. تابناک نوشت؛ آی پز میزان خطای نظرسنجی را 8/3 درصد ذکر کرده است. به نوشته آی‌پُز، در ماه خرداد ۹۴، ۴۸درصد از عملکرد آقای روحانی راضی و ۳۳درصد ناراضی بوده‌اند. میانگین نمره رئیس‌جمهور با یک صدم کاهش نسبت به بهمن‌ماه به 8/13 رسید.

تکذیب خبر صدور حکم ماموران فرودگاه جده

شنیده شد که یک منبع مطلع در وزارت امورخارجه گفت: خبر آسوشیتدپرس مبنی بر صدور رای دادگاه برای دو مامور عربستانی خاطی فرودگاه جده صحت ندارد. باشگاه خبرنگاران نوشت؛ یک منبع مطلع در وزارت امورخارجه اظهار کرد: خبر آسوشیتدپرس پیرامون صدور رای دادگاه برای دو مامور عربستانی خاطی فرودگاه جده صحت ندارد. گفتنی است؛ آسوشیتدپرس مدعی شده بود که بنا به گفته‌های یک مقام امنیتی عربستان که نمی‌خواسته نامش فاش شود، بالاخره حکم دو مأمور متجاوز سعودی صادر شد. بر اساس خبر آسوشیتدپرس، این دو مأمور سابق فرودگاه جده، به خاطر انجام عمل شنیع در مواجهه با دو نوجوان ایرانی که زائر بیت‌ا... الحرام بوده‌اند، هر کدام به سپری کردن 4 سال در زندان و تحمل 1000‌ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

سکوت پایداری در برابر بازداشت بقایی

شنیده شد که جبهه پایداری که حامی اصلی دولت مهرورزی بود تاکنون در برابر دستگیری حمید بقایی، معاون اجرایی دولت دهم سکوت کرده است. خبرآنلاین نوشت؛ روز دوشنبه حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری خود از بازداشت حمید بقایی خبر داد. اکنون بیش از دو روز از انتشار این خبر گذشته اما اعضای شاخص جبهه پایداری همچون مرتضی آقاتهرانی، روح‌ا... حسینیان، مسعود میرکاظمی و بیژن نوباوه هنوز هیچ‌گونه اظهارنظری در این‌باره نکرده‌اند.

دولت هزینه سفر زوار به قم را تامین کند

شنیده شد که آیت‌ا... مکارم‌شیرازی گفت: دولت باید برای زوار هزینه‌ای به قم بپردازد و هزینه‌ها را تأمین کند و هر چه این هزینه بیشتر باشد، بازدهی بیشتری نیز دارد. وی در دیدار با شهردار جدید قم اظهار کرد: از اینکه گره مساله انتخاب شهردار قم گشوده شد، خوشحال شدم زیرا این موضوع دیگر به یک معضل تبدیل شده بود. وی افزود: در سفرهایم به اصفهان، پس از مشاهده عمران و آبادانی این شهر زیبا اعم از امکانات زیربنایی و شهری غبطه می‌خوردم و مشخص بود که این شهر، ازنعمت شهرداری خوب برخوردار است. وی تصریح کرد: سند موفق فعالیت‌های شهردار اصفهان، تجربه و عمل ایشان است و آینده خوبی برای قم با وجود آقای سقائیان‌نژاد در راه است.
  
واکنش نماینده زن اروپایی به اظهارات کوچک زاده

شنیده شد که نماینده زن پارلمان اروپا که پوشش او در جریان سفرش به ایران حاشیه‌ساز شده بود نسبت به انتقاد یک نماینده واکنش نشان داد. عصرایران نوشت؛ چندی قبل به همراه هیاتی پارلمانی برای دیدار با مقامات ایرانی به تهران آمد اما حاشیه‌هایی بر سر پوشش او در دیدار با رئیس مجلس ایجاد شد. مهدی کوچک‌زاده در واکنش به لباس او گفته بود: این پوشش مناسب پارتی و کلوب های رقص شبانه بود. این اظهارنظر واکنش اسخاکه را به دنبال داشت و او در صفحه توییترش نوشت: خیلی تلاش می‌کنم به پارتی بروم اما اگر کسی با این لباس بره خیلی مسخره‌اش می‌کنن!

محکومیت رضا ضراب به 5 سال زندان

شنیده شد که رضا ضراب، تاجر ایرانی مقیم ترکیه به جرم پول‌شویی به 5 سال زندان محکوم شده است. عصرایران این خبر را روزنامه حریت اعلام کرده است. دادگاه ترکیه تاجر ایرانی را به 5 سال زندان محکوم کرد ضراب همسر ابرو گوندش خواننده سرشناس ترک است. این تاجر ایرانی‌الاصل در سال 2013 در جریان یک پرونده مهم اقتصادی که به برکناری برخی اعضای کابینه ترکیه انجامید دستگیر شده بود. گفته می‌شود ضراب با شرکت‌های متعلق به بابک زنجانی تاجر دیگری که در زندان ایران به سر می‌برد همکاری اقتصادی داشته است.

انتقاد از القاب دانشگاهی برای فضلای حوزه

شنیده شد که استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه انسان‌هایی که آرمان‌گرا هستند هیچ موقع به وضع موجود بسنده نمی‌کنند، اظهار کرد: با همه توصیفی که از نشریات علمی می‌شود ولی باید تلاش‌های بیشتری برای به‌روزکردن مجلات و قلم‌زدن فضلای حوزه در نشریات انجام شود. انتخاب نوشت؛ آیت‌ا... حسینی‌بوشهری با انتقاد از روحانیونی که اسامی آنها با عناوین دانشگاهی درج می‌شود، تصریح کرد: امروز وحدت خوبی بین حوزه و دانشگاه وجود دارد ولی زمانی که فهرست برخی نشریات حوزوی را بررسی می‌کنیم، مشاهده می‌شود که از عناوین دانشگاهی برای فضلای حوزه استفاده می‌شود که ما این را برنمی‌تابیم. این عضو خبرگان رهبری اظهار کرد: دچار جوزدگی نشویم و عناوین حوزوی را پاس بداریم و به آن افتخار کنیم.

شورای‌عالی اصلاحات نداریم

شنیده شد که حسن رسولی، عضو بنیاد باران درخصوص تشکیل «نهاد عالی اصلاح‌طلبان» گفت: جلسه‌ای که برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب با خاتمی داشتند یک جلسه مشورت‌گیری بوده و عناوینی از قبیل نهاد عالی و یا سایر عناوین سازمانی و تشکیلاتی مترتب بر این جلسه نیست.

** ایران

صدور حکم سریع در پرونده حادثه مشهد

وزیر دادگستری گفت: «برای حادثه یکی از هتل‌های مشهد مقدس که منجر به فوت چند زائر و مصدوم شدن بیش از 30 نفر شد، پرونده تشکیل شده است و این پرونده سریعاً منجر به حکم خواهد شد.» به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی افزود: «با توجه به تشکیل پرونده در این زمینه، در رسیدگی به این پرونده نیز تسریع می‌شود.» وی خاطرنشان کرد: «متأسفانه بروز این حادثه ناشی از یک بی‌احتیاطی بوده است و هیچ تعمد و قصدی در کار نبوده است و سم مورد استفاده نیز سم حشرات موذی نبوده است.» پورمحمدی ادامه داد: «در این زمینه پنج نفر از کارگران این هتل در مشهد دستگیر شدند و این هتل نیز اکنون توقیف شده است.» وی با بیان اینکه «حکم صادر شده، حکم دیه خواهد بود»، خاطرنشان کرد: «وقتی قتل عمدی نیست قطعاً منجر به پرداخت دیه خواهد شد و به صاحبان دم و اولیای مقتولان نیز دیه پرداخت می‌شود.» پورمحمدی ادامه داد: «همچنین به کسانی که در این زمینه بیمار شدند نیز علاوه بر کارهای درمانی که برای آنها انجام شده است، خسارت‌هایی پرداخت می‌شود.»


احتمال توافق هسته‌ای بدون ابعاد احتمالی نظامی

مقامات غربی به خبرگزاری «آسوشیتد پرس» گفتند که قدرت‌های جهانی ممکن است بدون حل موضوع ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران،‌ توافق با ایران را بپذیرند و حل کامل این موضوع را به بعد از توافق جامع هسته‌ای موکول کنند. به گفته مقامات مذاکره کننده، این نگرانی‌ها تا ضرب الاجل 30 ژوئن رفع نخواهند شد. اگرچه احتمال دستیابی به توافق زیاد است. یک مقام ارشد غربی روز پنج‌شنبه بیان کرد که احتمال دست‌یابی به توافق در طول سه هفته آینده بیش‌تر از به توافق نرسیدن است. این مقامات غربی هم‌چنین به  «آسوشیتد پرس» گفته‌اند که امریکا و متحدانش به جای رفع نگرانی‌های مربوط به ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران تا پیش از توافق بر نگارش اقداماتی که ایران باید در یک دوره 10 ساله پس از توافق هسته‌ای در ازای رفع تحریم‌های غرب انجام دهد متمرکز هستند.


رضا ضراب به 5 سال زندان محکوم شد

رضا ضراب، تاجر ایرانی مقیم ترکیه به جرم پولشویی به 5 سال زندان محکوم شده است. به گزارش شبکه خبر این خبر را روزنامه «حریت» اعلام کرده است. این تاجر ایرانی‌الاصل در سال 2013 در جریان یک پرونده مهم اقتصادی که به برکناری برخی اعضای کابینه ترکیه انجامید، دستگیر شده بود. گفته می‌شود ضراب با شرکت‌های متعلق به بابک زنجانی تاجر دیگری که در زندان ایران به سر می‌برد، همکاری اقتصادی داشته اما ضراب این ارتباط را رد کرده است.ضراب همسر «ابرو گوندش» خواننده سرشناس ترک است.


انتظار احمد شهید برای دعوتنامه رسمی ایران

گزارشگر ویژه سازمان ملل در باب حقوق بشر در ایران در صفحه شخصی «توئیتر» خود ضمن استقبال از اظهارات اخیر رئیس مجلس عنوان کرد منتظر دعوتنامه رسمی برای حضور در ایران است. به گزارش خبرگزاری «صدا و سیما»، احمد شهید نوشت: «از اظهارات دکتر لاریجانی که اهمیت و کارایی هیأت‌های حقیقت‌یاب ویژه سازمان ملل متحد را به رسمیت شناخته است، استقبال می‌کنم و با توجه به امکان تسهیل دیدار از این کشور (ایران) به واسطه حکمی که دارم، منتظرم دعوتنامه‌ای رسمی برای سفر با هدف پیشبرد تعامل شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با دولت ایران هستم.»


نظر سردار نقدی درمورد جمع‌آوری اجباری ماهواره‌ها

 رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: «نباید ماهواره‌ها را با اجبار از بین خانواده‌ها جمع کرد، بلکه باید با استفاده‌کنندگان آن به بحث نشست و آنها را قانع کرد.» سردار نقدی افزود: «باید از درون انضباط ایجاد کرد؛ زیرا اگر باور قلبی نباشد هیچ کاری به ثمر نخواهد نشست که در این راستا تشکیل حلقه‌های صالحین می‌تواند نقش قابل توجهی داشته باشد.»

** شرق

مقام‌معظم‌رهبری درگذشت آیت‌الله امینیان را تسلیت گفتند


پایگاه اطلاع‌رسانی مقام‌معظم‌رهبری: در پی درگذشت روحانی عالی‌قدر، مرحوم آیت‌الله آقای امینیان، نماینده گیلان در مجلس خبرگان و امام‌جمعه آستانه‌اشرفیه، مقام‌معظم‌رهبری پیام تسلیتی صادر کردند. متن پیام مقام‌معظم‌رهبری به شرح زیر است: «بسمه تعالی؛ درگذشت روحانی عالیقدر مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای امینیان نماینده گیلان در مجلس خبرگان و امام‌جمعه فاضل و خدوم آستانه‌اشرفیه را به مردم وفادار و عزیز آن خطه ارزشمند و به همه ارادتمندان و شاگردان آن مرحوم و جامعه علمی گیلان و به‌طور ویژه به خاندان محترم و بازماندگان گرامی ایشان تسلیت می‌گویم. وزانت علمی و آراستگی اخلاقی و متانت و ادب رفتاری در آن روحانیِ محبوب سرمایه‌ای معنوی برای گیلان بود و فقدان آن خلائی است که به توفیق الهی و به همت دانشوران باید جبران شود ان‌شاءالله. رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسألت می‌نمایم». همچنین رؤسای قوه‌های مجریه، مقننه و قضائیه نیز در پیام‌هایی جداگانه، درگذشت آیت‌الله امینیان را تسلیت گفتند.

حكم مهدي هاشمي١٠سال حبس قطعي


حجت‎الاسلام محسنی‎اژه‎ای ظهر روز پنجشنبه در گفت‎وگو با خبرنگاران استان گلستان اعلام کرد: «مهدی هاشمی دارای جرائمی نظیر اختلاس، ارتشاء و مسائل امنیتی است که هر سه حکم با رعایت ماده ١٣٤ قانون مجازات اسلامی توسط دادگاه تجدیدنظر تأیید و دیروز ابلاغ شده است». وی تصریح کرد: «مهدی هاشمی سه جرم داشته که طبق ماده ١٣٤ قانون مجازات اسلامی هر یک از جرائم، مجازات مستقل می‎گیرد و در مقام اجرا نیز طبق همین ماده قانونی اشد آن حکم اجرا می‎شود». محسنی‎اژه‎ای با بیان اینکه مهدی هاشمی در کیفرخواست ١٢ اتهام داشت که دادگاه بدوی آنها را ادغام کرد، افزود: «مهدی هاشمی اتهامات دیگری در کیفرخواست داشت‌ که برخی از اتهامات را دادگاه بدوی با هم ادغام کرد و اعلام کردند درست است که عناوین جرائم مختلف است، اما یک فعل و یک جرم نیست بنابراین برخی اتهامات ایشان ادغام و از برخی تبرئه شدند». معاون اول قوه‌قضائیه بیان کرد: «مهدی هاشمی درخصوص جاسوسی تبرئه شد، اما برخی مسائل امنیتی و برخی اتهامات دیگر مانند اختلاس و ارتشاء را دادگاه بدوی حکم داد و دادگاه تجدیدنظر نیز با رعایت ماده ١٣٤ قانون مجازات اسلامی تأیید کرد». محسنی‎اژه‎ای افزود: «در مورد اختلاس، طبق قانون اگر چنانچه توأم با جعل باشد، مجازات بین هفت تا ١٠ سال است اگر بدون جعل باشد بین پنج تا ١٠ سال خواهد بود، طبق ماده ١٣٤ قانون مجازات اسلامی حاکم موظف است که ١٠ سال را بدهد. در مورد رشوه نیز طبق قانون اگر کسی از مبلغی بالاتر رشوه گرفته باشد، از پنج تا ١٠ سال مجازات می‎شود که بر اساس ماده ١٣٤ قانون مجازات اسلامی، ١٠ سال در نظر گرفته می‎شود، مسائل امنیتی نیز بین دو سال تا پنج سال است که طبق این ماده قانونی باید اکثریت مجازات در نظر گرفته شود». محسنی‎اژه‎ای اظهار کرد: «حکم مهدی هاشمی در مقام اجرای یکی از اینها که بالاتر است، اجرا می‎شود یعنی عملا ١٠ سال اجرا خواهد شد».

سیداحمد خاتمی: مذاکره‌کنندگان هسته‌ای را زیر سؤال نبرید


ایسنا: آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به اهمیت و حساسیت مسئله هسته‌ای، از منتقدان خواست مذاکره‌کنندگان هسته‌ای را زیر سؤال نبرند. او گفت: مسئله هسته‌ای از مسائل حساس سیاسی در کشور است و همه به خودشان اجازه می‌دهند در این‌باره اظهارنظر کنند که البته حقشان است. او افزود:‌ در این زمینه دو نکته باید موردتوجه قرار گیرد؛ یکی اینکه مذاکره‌کنندگان هسته‌ای فرزندان این ملت هستند، اینها را زیر سؤال نبرند و آنها را متهم به خیانت و امثالهم نکنند. اینها رزمنده جبهه دیپلماسی هستند و همه باید تلاش کنیم که رزمندگان خط مقدم جبهه دیپلماسی در عملیاتشان موفق باشند. نکته دوم انتظار از مسئولان است که نام هر نقدی را تخریب نگذارند و هر تجمعی را تخریب ننامند.




:: موضوعات مرتبط: خبرویژه روزنامه ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 798
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : موعظه
ت : شنبه 23 خرداد 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');