خبرویزه روزنامه ها(21) 2خرداد94
آدرس وبلاگ تحلیلی-تحقیقی اسjاد علی اکبر داراب کلائی vareson-asia98-ir


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 49
بازدید دیروز : 64
بازدید هفته : 745
بازدید ماه : 3007
بازدید کل : 190268
تعداد مطالب : 1056
تعداد نظرات : 314
تعداد آنلاین : 1

 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ گالری تصاویر سوسا وب تولز





در اين وبلاگ
در كل اينترنت


تعبیر خواب آنلاین


استخاره آنلاین با قرآن کریم


بسم الله الرّحمن الرّحیم     اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.     اللهم صلّ علی محمّد وآل محمّد و عجّل فرجهم     جهت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان(عج) صلوات    التماس دعا    دریافت کد از: ابزار وب ارایه دهنده انواع ابزار وبمستر و...

برخی مقامات دولتی در آغاز کار با توپ پر علیه مسکن مهر سخن گفتند و حتی وزیر راه از این طرح که به صاحبخانه شدن 2 میلیون خانوار انجامیده بود، به عنوان طرح مزخرف یاد کرد.

 روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که  در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

بانک مرکزی به جای اصلاحات اقتصادی فقط ژست آن را می‌گیرد

«بانک مرکزی به جای تمرکز روی پروژه‌های بزرگ و هزینه و زمان‌بر از جمله طرح تحول نظام بانکی توجه خود را به سوی راحت‌ترین اقدام یعنی کاهش نرخ سود بانکی معطوف کرده است غافل از اینکه چنین مصوبه و اقدامی به هیچ عنوان فتح‌الفتوحی به حساب نمی‌آید.»

روزنامه دولتی شهروند با انتشار این تحلیل نوشت: بانک مرکزی به جای چنین ژست‌هایی باید به سراغ طرح‌های بزرگ و زمان‌بری مانند تحول نظام بانکی برود که تاثیرات ماندگاری خواهد داشت. با این همه متولی بازار رسمی به سراغ طرح و اقدامی رفته که هیچ بازاری را جز بازار اجاره مسکن  تحت تاثیر قرار نداده است. به این ترتیب با کاهش نرخ سود، صاحبان ملک و مسکن به این دلیل که سپرده‌گذاری نزد بانک‌ها دیگر سودی ندارد علاقه‌ای هم به دریافت ودیعه از خود نشان نمی‌دهند و به جای آن دنبال اجاره بهای بیشتر هستند. نتیجه اینکه بانک مرکزی با چنین اقدامی به جای تاثیرگذاری بر شاخص‌های کلان اقتصادی تنها اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه را تحت فشار مضاعف قرار داده است.

شهروند با تصریح بر ارتکاب تخلفات مختلف از سوی بانک‌ها نوشت: بانک‌ها در تجربه  قبلی کاهش نرخ سود نشان دادند که وقتی پای حفظ سهم‌شان از جذب نقدینگی مردم به میان می‌آید مایل به یک قدم عقب‌نشینی هم نیستند. این بار هم که خود بانک‌ها دست پیش را گرفتند و لیست پیشنهادات خود را به شورای پول و اعتبار فرستادند. معلوم نیست تا چه اندازه به تعهدات‌شان پایبند خواهند بود. به شعب بانک‌ها که مراجعه می‌‌کنی خبر مهم، تغییر قراردادها با سپرده‌گذاران با شرایط جدید است. اما به وضوح می‌توان دید که آنها کماکان تلاش می‌کنند سپرده‌گذارانشان را مجاب کنند که راه حلی برای افزایش میزان سودشان پیدا خواهد شد. این راه حل را هم بانک مرکزی پیش پای آنها گذاشت. بعد از ابلاغ مصوبه کاهش نرخ سود، این بانک بخشنامه مکملی هم به دست زیرمجموعه‌های خود رساند که براساس آن دست بانک‌ها در تعیین سود سپرده‌های روزشمار بازگذاشته شد. به عبارت دیگر آنها می‌توانند روی نرخ حداکثری 20 درصدی با هم رقابت کنند یعنی کف تعیین شده را کنار بگذارند و به سراغ سقف نرخ تعیین شده بروند با این اوصاف این پرسش اساسی پیش می‌آید که چه میزان از تصمیم بانک مرکزی تلاش برای واقعی کردن نرخ سود است و چه میزان از آن نوعی ژست اقتصادی است.

این روزنامه در ادامه یکی از نشانه‌های خطا بودن تصمیم در کاهش نرخ سود بانکی به شیوه فعلی را ادامه رکود در بازار سرمایه دانست و افزود: بازار سرمایه، سهامداران و حتی متولیان این بازار بر این باور بودند که کاهش نرخ سود بانکی رونق  را دوباره به بورس باز خواهد گرداند.

اما در عالم واقع آن طور نشد که انتظار می‌‌رفت. این در حالی است که بازار پول رقیب سنتی بازار سرمایه به شمار می‌رود. بنابراین کاهش بازده یکی از بازارها کسب و کار در بازار دیگر را رونق می‌دهد با این حال اگر چه نرخ سود بانکی کاهش یافت اما در بورس تهران آب از آب تکان نخورد و شاخص کل هم به روند نزولی خود ادامه داد.

رابرت گیتس: نباید بگذاریم نفوذ ایران در عراق افزایش یابد

وزیر دفاع اسبق آمریکا گفت، باید دامنه نفوذ ایران را در عراق کاهش دهیم.

رابرت گیتس وزیر دفاع دولت‌های بوش و اوباما که سابقه چند سال ریاست سازمان سیا را هم در کارنامه خود دارد، در مصاحبه با چارلی رز در شبکه بلومبرگ گفت: با کمک شبه نظامیان شیعه که ایران آنها را هدایت می‌کند و همچنین پشتیبانی هوایی آمریکا، نیروهای عراق توانستند شهر تکریت را پس بگیرند. داعش اصولاً به گسترش قلمرو خود در مناطق سنی نشین ادامه می‌دهد. بدیهی است که آنها با نزدیک شدن به مناطق شیعه‌نشین با مانع طبیعی در مسیر پیشروی خود روبرو می‌شوند. زیرا در اینگونه مناطق، افراد زیادی سرسختانه با داعش که دشمن آنها به شمار می‌رود، مبارزه می‌کنند. بنابراین، بعید است که غیر از مناطق سنی‌نشین، بخش‌های زیادی از سایر مناطق عراق به دست داعش بیفتد. با وجود این، بیرون راندن داعش از این مناطق و بالاخص الرمادی، فلوجه و موصل نیز حقیقتاً دشوار است.

گیتس همچنین گفته است: «روشن است که دولت عراق از شبه نظامیان شیعه استفاده می‌کند؛ اما پذیرفتن این ایده که سردار قاسم سلیمانی، ژنرال ایرانی در منطقه و خط مقدم نبرد حضور داشته باشد، برایم دشوار است. او دشمن بزرگ آمریکا است.»

مجری برنامه گفت مگر نمی‌گویند دشمن دشمن من، دوست من است؟ و گیتس پاسخ داد: نتانیاهو یک بار به من گفت در خاورمیانه، دشمن دشمن آدم، هم دوست و هم دشمن (Frenemy) آدم است. ما باید با این اوضاع کنار بیاییم. اما باید دامنه نفوذ ایران در عراق را که هم اینک نیز چشمگیر است، کاهش دهیم. باید راهی به جلو پیدا کنیم که نفوذ ایران را محدود یا دستکم از افزایش آن جلوگیری کند. حقیقتاً نمی‌دانم آیا در این زمینه موفق خواهیم شد یا نه و این مسئله بزرگی است.

احمد خرم: هماهنگی اقتصادی در دولت وجود ندارد


وزیر راه دولت اصلاحات نسبت به برخی بی‌برنامگی‌ها و ناهماهنگی‌ها در دولت هشدار داد.

احمد خرم در مصاحبه با روزنامه آرمان و در پاسخ این سوال که «میزان هم راستایی دولتمردان کنونی مناسب است؟ دستگاه‌ها با یکدیگر همکاری مناسبی دارند و تصمیم‌گیری‌های وزرای اقتصادی دولت در یک جهت است؟»‌ اظهار داشت: الان هماهنگی لازم وجود ندارد. نمونه‌اش همین مسکن مهر. یک سال و نیم است که دولت می‌خواهد درباره مسکن مهر تصمیم  بگیرد که می‌خواهد بالاخره ادامه بدهد یا خیر.

وی ادامه می‌دهد:‌ یکی از مشکلاتی که دولت دارد، هماهنگ نبودن ارکان اقتصادی آن است. در همان ابتدا کمیته‌ای به عنوان «ستاد هماهنگی‌های اقتصادی دولت»‌ تشکیل شد که دبیر آن آقای محمدعلی نجفی بودند. این ستاد که برای هماهنگی بیشتر سیاست‌‌های اقتصادی دولت تشکیل شد، تاحدودی نتایج مثبتی داشت.

وی درباره این نظر که «در حال حاضر در بحث تصمیم‌سازی اقتصادی دولت در بعضی مباحث متوقف مانده است، نمونه‌اش مسکن مهر. الان یک سال و نیم است که دولت هنوز نتوانسته تصمیم جدی در این باره بگیرد» می‌گوید: به نظر من وزیر راه و شهرسازی می‌توانست بهتر عمل کند آقای آخوندی در این مدت وزارتش باید به  جای اینکه غصه‌‌خوار بانک مرکزی باشد، غصه‌خوار وزارت خودش می‌بود.

وزیر اسبق راه می‌گوید: در حال حاضر دولت هنوز تصمیم نگرفته که کار را خودش ادامه بدهد یا بسپارد به دست سازندگان. به نظر من دولت باید توپ را به زمین سازندگان می‌فرستاد. پیمانکار خودش بلد است چطور از متقاضی پول بگیرد.

وی درباره بالا بودن معدل سنی دولتمردان و همراه نکردن وزیران جوان می‌گوید:  نقطه ضعف دولت فعلی همین است. باید وزیران تازه‌نفسی انتخاب می‌شدند و مشاوران عالی از بین مدیران باسابقه انتخاب می‌شدند... وقتی مدیر بالای 65 سال را بر سر کار بگذاری، مسلما حوصله کادرسازی ندارد و نمی‌تواند در تصمیم‌گیری و پیگیری سرعت عمل داشته باشد.

خرم با وجود بیان اینکه دولت روحانی مجبور شد برخی مدیران چند دهه پیش را به کار بگیرد، تعلل و تاخیر در تصمیم‌گیری‌های دولتی را می‌پذیرد و می‌گوید: با کمی جرح و تعدیل می‌شود گفته‌های شما را تائید کرد. تصمیمی که می‌شود در یک هفته گرفت، امروز یک سال طول می‌کشد. دولت باید در تصمیم‌گیری بین بیکاری، رکود و تورم، توازن را برقرار کند و در کنار ایجاد تعادل میان رکود و تورم باید به فکر اشتغال فارغ‌التحصیلان باشد. اینکه دولت تصور کند با حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان مسئله اشتغال حل می‌شود تصوری اشتباه است. همان‌طوری  که می‌دانید 3-5 درصد دانشگاهیان و تحصیلکرده‌ها موفق به اختراع یا تهیه طرح‌های دانش‌بنیان می‌شوند و 95-27 درصد از فارغ‌التحصیلان بدون متولی هستند. فارغ‌التحصیلان در هر رشته‌ای باید مهارت‌آموزی و کارورزی داشته باشند.

پاول: ایران می‌تواند در چند ساعت عربستان را به عصر ماقبل صنعتی برگرداند


وزیرخارجه اسبق آمریکا می‌گوید واشنگتن نباید فریب وعده شیخ‌سلمان درباره اتمام 10 روزه جنگ یمن را می‌خورد کالین پاول در مصاحبه با فاکس‌نیوز ضمن تأکید بر این مطلب که واشنگتن در واگذاشتن عربستان برای حمله به یمن مرتکب اشتباه شده، گفت: ما نباید قول‌های سلمان و پسرش در مورد اینکه این جنگ ده روز بیشتر طول نخواهد کشید و ارتش سعودی قادر است در عرض هفت روز وارد صنعا ‌شود را باور می‌کردیم، نتیجه این جنگ اکنون فاجعه‌آمیز است.

وی افزود: هم‌اکنون فریادهای متحدان‌مان را می‌شنویم که خواستار کمک هستند چرا که یمنی‌ها همه را شوکه کردند، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که آنها بتوانند به شهرهای سعودی حمله کنند و سربازان آن را بکشند و سلاح‌هایشان را در اختیار خود بگیرند.

پاول تصریح کرد: ما کمک‌های نظامی و لجستیکی بسیاری به سعودی‌ها کرده‌ایم، اما اشتباه کردیم که به ارتش ضعیف عربستان تکیه کردیم، وزیردفاع آنها حتی نمی‌داند که واژه جنگ به چه معناست.
به گزارش انتخاب وی تاکید کرد: من به دوستان سعودی توصیه می‌کنم دست از مشاجره با ایران بردارند، چرا که دستشان برای تهران رو شده و این کشور می‌تواند عربستان را در ظرف چندین ساعت به دوران پیش از عصر صنعتی بازگرداند. در آن زمان، ما قادر نیستیم که از نابودی تاسیسات سعودی‌ها توسط ایران جلوگیری کنیم و سعودی‌ها نیز حتی یک خط تلفنی پیدا نخواهند کرد که با ما تماس بگیرند.

دولت در تهیه مسکن مردم چه نمره‌ای می‌گیرد؟


دولت در تهیه مسکن برای مردم چه نمره‌ای می‌گیرد؟ این پرسشی است که پس از فراز و نشیب‌های 2 ساله و به دنبال افزایش وام مسکن مطرح شده است.

برخی مقامات دولتی در آغاز کار با توپ پر علیه مسکن مهر سخن گفتند و حتی وزیر راه از این طرح که به صاحبخانه شدن 2 میلیون خانوار انجامیده بود، به عنوان طرح مزخرف یاد کرد! این در حالی است که با وجود سپری شدن نزدیک به 17-18 ماه هنوز از چند و چون طرح «مسکن اجتماعی» رونمایی نشده است. مسکن مهر هرچند نواقصی داشت اما انتظار می‌رفت در دولت جدید اهتمام بر رفع این نواقص باشد و نه نفی کلی و ریشه‌ای آن؛ به ویژه اینکه همین طرح می‌توانست به رونق ده‌ها فعالیت اقتصادی زیرمجموعه تولید مسکن کمک کند. با این وصف برخی مسئولان دولتی ترجیح دادند با نگاهی سیاسی به ماجرا، کار را به نقطه صفر برگردانند و چیزی هم در عمل جایگزین نکنند.

آخرین تصمیم در این زمینه افزایش وام مسکن است به ارقام 40، 60 و 80 میلیونی در شهرهای مختلف است؛ اتفاقی که روزنامه‌های حامی دولت از آن به عنوان «مسکّن» و «دارای ابهام» یاد می‌کنند.

روزنامه آرمان با طرح این سوال که دولت در تهیه مسکن ارزان قیمت چه نمره‌ای می‌گیرد؟ نوشت: در حالی که دولت یازدهم با علم به اینکه بنابر اصل 43 قانون اساسی، تهیه مسکن ارزان‌ از وظایف قوای اجرایی است و با این استدلال که دولت نباید وارد کار اجرایی ساخت مسکن شود، طرح مسکن مهر را متوقف کرده است. اما با این اوصاف در عوض، طرح مسکن امید را با بودجه دولتی در دستور کار خود قرار داده است. طرح مسکن مهر از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم به بهانه نبود بودجه و اثرگذاری بر تورم، متوقف شد و این مسئله سبب سرگردانی تعداد زیادی از خانوارهایی شد که چشم امید به خانه‌دار شدن از طریق مسکن مهر داشتند. قرار بود دولت در این طرح (مسکن امید) بررسی کند که در صورت عملیاتی شدن 3 تا 6 میلیون کارگر بیمه شده و همچنین بازنشسته فاقد مسکن می‌توانستند در یک دوره 5 ساله خانه‌دار شوند. در حالی که مقامات دولتی معتقد بودند این طرح اجرایی‌تر از مسکن مهر برای تامین مسکن کارگران خواهد بود اما شواهد حاکی از این است که تاکنون هیچ اقدام عملیاتی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی اصلی این طرح صورت نگرفته است. ضمن اینکه هیچ وزارتخانه‌ای تاکنون پیرامون منابع مالی تامین این طرح در وزارتخانه‌ها سخنی نگفته است.

روزنامه اعتماد نیز با بیان اینکه افراد محدودی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند، از قول یک کارشناس اقتصادی نوشت: در طرح جدید دولت که پرداخت تسهیلات خرید مسکن را برای تهرانی‌ها 80 میلیون تومان درنظر گرفته است صندوق‌های پس‌انداز قرار است بدون استقراض و از طریق برقراری تعادل منابع و مصارف صندوق نسبت به پرداخت این تسهیلات اقدام کنند. این به آن معنی است که در سال‌های نخست عملکرد این صندوق‌ها می‌تواند مثبت باشد اما پس از چند سال پرداخت تسهیلات با عقب افتادن میزان ورودی‌ها از خروجی این صندوق‌ها، پرداخت تسهیلات با مشکل مواجه شده و حتی این پرداخت‌ها ممکن است متوقف شود... از سال چهارم با کند بودن روند سپرده‌گذاری نسبت به پرداخت تسهیلات یعنی عقب‌ماندگی ورودی‌ها از خروجی‌ها، کم‌کم پرداخت این تسهیلات غیراقتصادی شده و در صورتی که چاره جدیدی برای آن اندیشیده نشود، ادامه پرداخت سخت خواهد شد. در کل می‌توان گفت میزان تعهد این صندوق‌ها از ورودی آن بیشتر می‌شود. این عدم تعادل اصلی‌ترین بحث اقتصاد کلان بخش مسکن است. اگر تورم در اقتصادی کم باشد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ بانک می‌تواند این مابه‌التفاوت را از سایر بانک‌ها تسهیلات گرفته، اوراق به فروش رساند یا از پس‌اندازهای عمومی جبران کند. مشکل وقتی به وجود می‌آید که نرخ بهره بالا باشد و زمانی که بانک می‌خواهد این کسری را از بازار تامین کند باید زیر بار پرداخت سودهای بالا برود.

روزنامه شرق نیز با ناکافی و مسکّن خواندن وام جدید می‌نویسد: اگر بانک مرکزی نگرانی‌هایی بابت افزایش سقف وام خرید مسکن داشت و با شگردهای متفاوت، مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد؛ اما بالاخره طرح وزیر به کرسی نشست... اما اظهارات کارشناسان حوزه مسکن از تبعات این مصوبه در تضاد با هدف‌گیری موجود است. اگرچه معاونان آخوندی در حمایت از این طرح عنوان می‌کنند با این طرح بازار مسکن از رکود خارج می‌شود اما به اعتقاد کارشناسان اهل فن به علت مدت انتظار یک ساله برای دریافت این وام از سوی بانک، خروج مسکن از رکود تا یک سال دیگر میسر نیست.

این روزنامه خاطرنشان کرد: با پرداخت اقساط این وام که سال آینده پرداخت آن کلید می‌خورد، یکی از موضوعات قابل توجه دیگر است. در شرایطی که حقوق ماهانه اقشار کم‌درآمد حدود یک میلیون تومان برآورد شده، فرد متقاضی این تسهیلات 80 میلیونی باید توانایی بازپرداخت یک میلیون و 200 هزار تومان قسط ماهانه را داشته باشد، در غیر این صورت بهتر است از ابتدا سراغ چنین تسهیلاتی نرود چون تازه با کمترین سود در شبکه بانکی باید به همان میزان که وام دریافت کرده، سود به بانک پرداخت کند.

** خراسان

ابلاغ يک مصوبه توسط روحاني؛ 13 ماه پس از تصويب

در حالي که اساسنامه دانشگاه بين المللي اهل بيت (ع) در جلسه شماره 744 مورخ 19 فروردين ماه سال 93 شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيده و مقرر شده بود به دليل مشکلات موجود در فعاليت مرکز آموزش عالي اهل بيت مانند اعتبار مدارک دانش آموختگان، تنظيم توافقنامه با ساير کشورها و جذب دانشجو، ارتقاء آن اجرايي شود، اين مصوبه پس از گذشت 13 ماه، توسط حجت الاسلام روحاني رييس اين شورا، رسما ابلاغ شده است.

دستور ويژه دولت براي جلوگيري از فروش 64 واحد مسکوني

در حالي که بر اساس قانون ساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسکن، کليه وزارتخانه ‌ها و سازمان هاي دولتي مکلفند به منظور کمک به تأمين مسکن کارکنان شاغل و بازنشسته، خانه‌ هاي سازماني در مالکيت خود را پس از پايان مدت اجاره استفاده کنندگان فعلي به فروش برسانند، بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي به تعدادي از اعضاي کابينه، اعلام شده است که ۶۴ واحد مسکوني متعلق به قوه مجريه در کرج، نبايد جزو دستور فوق محسوب شوند و فروش آنها از نظر دولت ممنوع است.

** وطن امروز

ملت به استقلال خود حساسیت دارد

غلامعلی حدادعادل، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با نسیم با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 اظهار داشت:  این توافق هسته‌ای اگر امضا نشود، آسمان به زمین نمی‌آید. وی افزود: ما انقلاب کردیم و اولین حرف و شعار ما استقلال بوده است. حدادعادل خاطرنشان کرد: این ملت نسبت به استقلال خود حساسیت دارد و به هیچ کسی تحت هیچ عنوانی اجازه نمی‌دهد این استقلال را مخدوش کند. غلامعلی حدادعادل همچنین گفت: با همه این تحریم‌ها ما زندگی خود را ادامه می‌دهیم. چندسال است که ما تحریم هستیم ولی زندگی در کشور جریان دارد.

2 طیف قدرت آمریکا موافق توافق با ایران هستند

مهرداد بذرپاش، عضو هیأت رئیسه مجلس در همایش فرصت‌ها و چالش‌های انقلاب اسلامی در ساری با اشاره به اینکه مذاکرات هسته‌ای ایران سابقه 12 ساله دارد و این امر موضوع تازه‌ای نیست، افزود: ایران 3 نسل تحریم‌ها را پشت سر گذاشته است. به گزارش «نسیم»،  نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با بیان اینکه تحریم سوم سخت‌ترین تحریم‌ها بود و در آن بسیاری افراد مقصر بودند، یادآور شد: باید درباره مسائل رخ داده در زمینه مذاکرات هسته‌ای با مردم صادق بود و واقعیت‌ها را به آنها گفت. وی با اشاره به اینکه مذاکره با آمریکا نیز موضوع تازه‌ای نیست و از دولت‌های قبلی شروع شده بود، تصریح کرد: مذاکرات دولت جدید فصل تازه‌ای در مذاکرات هسته‌ای ایران است و این مذاکرات پرخطرترین مذاکرات بود، زیرا دشمن را با خطای محاسباتی سردرگم کردیم. بذرپاش با تاکید بر اینکه در مذاکرات هسته‌ای ایران با 180 کشور دنیا روبه‌رو است اما وقتی پای آمریکا وسط بیاید ماجرا یک به یک می‌شود، گفت: آمریکا هنوز هم بخش مهمی از تحریم‌ها را علیه ایران انجام می‌دهد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به مذاکرات ژنو و بیانیه لوزان عنوان کرد: چرا باید پیش از توافق نهایی بیانیه صادر می‌شد، این سوالی است که باید پاسخ داده شود. وی با بیان اینکه هیچکدام از قطعنامه‌ها علیه ایران مسیر قانونی خود را طی نکرده است و این نشان می‌دهد سازمان ملل وجود خارجی ندارد، بیان کرد: آژانس 11 گزارش علیه ایران صادر کرد که در سال 2011 تنها 4 شهید از ایران گرفت. بذرپاش با تاکید بر اینکه ما نیز عضو سازمان ملل هستیم و باید ضمانت حداکثری برای برداشتن تحریم‌ها طلب کنیم، یادآور شد: 2 طیف قدرت آمریکا با وجود اختلافات، بر سر ایران با یکدیگر توافق دارند اما شیوه‌های‌شان متفاوت است و از این رو این گروه نیز به دنبال کشیدن مذاکرات به سوی خود است.


** آرمان

بيشترين پورشه‌هاي خاورميانه در ايران

شنیده شد که روزنامه ال موندو اسپانيا ايران را صدرنشين تعداد خودروهاي پورشه در منطقه خاورميانه معرفي كرد و نوشت: پس از وقوع چند تصادف مرگبار و بازتاب گسترده آن دستور برخورد با رانندگاني كه خودروهاي لوكسشان را با سرعت غيرمجاز مي‌رانند، صادر شد. ايرنا نوشت؛ اين رسانه اسپانيايي همچنين به مواردي از بروز سانحه براي چند خودرو گرانقيمت در تهران اشاره كرده و افزوده است: انتشار اين اخبار بازتاب گسترده بين مردم و رسانه‌ها داشت. در ادامه گزارش آمده است: در سال‌هاي گذشته، واردات ماشين‌هاي لوكس در ايران افزايش قابل توجهي يافت و شمار اين خودروها در طول دولت قبلي به اوج رسيد كه دليل آن كسب درآمدهاي بادآورده توسط عده‌اي با فرصت طلبي از تحريم‌ها بود. در پايان اين مطلب آمده است: ايران كشوري است كه بيشترين تعداد پورشه در تمامي خاورميانه را وارد مي‌كند. بنا به اعلام شركت پورشه اين شركت در سال ۲۰۱۱ بيشترين فروش اتومبيل در خاورميانه را در ايران داشته است.
 
 بنی‌صدر به دنبال کشتن غرضی!

شنیده شد که وزیر اسبق ارتباطات گفت: بنی‌صدر یک‌بار به دزفول آمد و بحثش این بود که من در مسائل نظامی دخالت می‌کنم. من ‌گفتم نظامی‌ها نمی‌توانند بجنگند اما ما می‌توانیم بجنگیم. بنی‌صدر شروع به داد و قال کرد. فردا نوشت؛ گفتم: بنی‌صدر، از خوزستان می‌روی و دیگر برنمی‌گردی. او رفت و دیگر نیامد. او هنوز در پی کشتن من است. او می‌خواست هدایت جنگ به سمت ارتش برود اما می‌خواستیم جنگ را مردم مدیریت کنند. محمد غرضی افزود: جنگ که شروع شد من به مرز رفتم و دیگر تا 40 روز بعد پیدایم نشد. در شکست محاصره سوسنگرد، هر 2 بار من جلودار بودم. رفتم ایستادم و آرپی‌جی زدم. ما محتاج به آرپی‌جی بودیم. تانک‌های عراقی تا نخلستان‌های اطراف آمده بودند و اگر یکی از آنها را می‌زدیم، دیگری جلو نمی‌آمد.
 
دانمارک هم زندان‌های ایران را ندارد

شنیده شد که رئیس سازمان زندان‌ها با اشاره به مشکلات و کمبودهای پیش روی سازمان زندان‌ها گفت: ما به‌دلیل مشکلات و کمبودهای اعتباری، کمبود فضا و نیروی انسانی تا تحقق نگاه امام فاصله زیادی داریم. جماران نوشت؛ علی‌اصغر جهانگیر اظهار داشت: البته تلاش‌هایی کرده‌ایم و به جرأت می‌توان گفت زندان‌های کشور نسبت به زندان‌های خیلی از کشورهای دیگر شرایط فوق‌العاده خوبی را دارند. در زندان‌های ما به هیچ عنوان آزار و اذیت زندانی وجود ندارد. اخیرا بازرس کل دانمارک از زندان تهران بزرگ ما بازدید داشتند و اذعان داشتند ما در دانمارک هم، چنین زندان‌های خوبی نداریم.
 
دستگيري جاسوسان مامور حمله به كشتي ايراني

شنیده شد که جنبش «انصارا...» ۱۵ عضو دستگاه اطلاعات عربستان سعودي را در يكي از بنادر يمن دستگير كرد. فارس نوشت؛ «حميد طارق العدناني»، يكي از رهبران جنبش انصار‌ا... در اين خصوص تصريح كرد كه اين عناصر دستگاه اطلاعات عربستان سعودي براي انجام عمليات‌هاي تروريستي عليه كشتي كمك‌هاي ايراني و شليك موشك به سمت آن وارد بندر الحديده يمن شده بودند. اين مقام مسئول در جنبش انصار‌ا... تاكيد كرد كه به همراه اين تروريست‌ها سلاح‌هاي پيشرفته و موشك جهت انجام عمليات تروريستي كشف و ضبط شد.
 
64درصد موافق بی‌طرفی صدا و سیما در مذاکرات

شنیده شد که رئیس رسانه ملی گفت: بر اساس نظرسنجی صداوسیما طی سه روز گذشته حدود ۷۰ درصد مردم ایران معتقدند که آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای به تعهدات خود پایبند نخواهند بود. فرارو نوشت؛ محمد سرافراز عنوان کرد: در این نظرسنجی ۶۴ درصد مردم موافق بی‌طرفی رسانه ملی در پخش نشست‌های مربوط به مذاكرات هسته‌ای بوده‌اند. 9/72 درصد مردم در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند اگر مذاکرات هسته‌ای به توافق نرسد باید غنی‌سازی در ایران ادامه پیدا کند.
 
بروز مشکل در فرود هواپیما در مشهد

شنیده شد که پرواز شماره 995 مسیر هوایی قشم- مشهد شرکت هواپیمایی ایرتور پنجشنبه‌شب هنگام فرود در فرودگاه بین‌المللی شهید ‌هاشمی‌نژاد مشهد دچار مشکل شد. مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌رضوی اظهارکرد: در حادثه مشکل خاصی برای هیچ‌یک از 155 مسافر این پرواز رخ نداد و همه آنها به سلامت از هواپیما خارج شدند. محمدباقر قاسم‌زاده افزود: این هواپیما روی باند فرودگاه مشهد فرود آمد اما هنگام توقف کامل و در مسیر حرکت به سمت پارکینگ اصلی به علتی نامعلوم هواپیما در مسیر تاکسی وی زمین‌گیر شد.
 
پذیرش پناهندگی 4 ایرانی در کامبوج!

شنیده شد که کامبوج چهار پناهجو را که 3 نفر از آنها ایرانی هستند و در استرالیا با مشکل اقامت مواجه شده‌اند به موجب توافقی با استرالیا پذیرفت. این چهار نفر شامل دو مرد ایرانی، یک زن ایرانی و یک مرد روهینگیایی می‌باشند. تابناک نوشت؛ استرالیا ماه گذشته در تلاش برای ممانعت از ورود قایق‌های حامل پناهجویان با کامبوج توافق کرد آنها را به این کشور بفرستد. اما منتقدان نسبت به توان اقتصادی کامبوج برای پذیرش این افراد هشدار داده‌اند.
 
فرصتي دست نيافتني براي توافق وجود دارد

 شنیده شد که وزير امور خارجه روسيه گفت: جامعه بين‌الملل نبايد فرصت ايجاد شده براي دستيابي به يك توافق هسته‌اي نهايي با ايران را از دست بدهد. سرگئي لاوروف اظهار كرد: در حال حاضر يك فرصت جدي براي دستيابي به توافق نهايي درباره برنامه هسته‌اي ايران به وجود آمده است و اين فرصت نبايد از دست برود. وي ادامه داد: بايد از حضور سازنده تمام مذاكره‌كنندگان تشكر كرد كه منجر به ايجاد يك فرصت جدي براي دستيابي به يك توافق نهايي
شده است.
 
پاسخ چمران به احتمال حضور احمدی‌نژاد در انتخابات

شنیده شد که عضو ارشد جبهه آبادگران گفت: بنده تصمیمی برای حضور در انتخابات مجلس دهم نگرفته‌‌ام هر چند که در این زمینه با من نیز صحبت شده است. فارس نوشت؛ مهدی چمران اظهار کرد: آبادگران نیز به مانند سایر احزاب و گروه‌ها خود را برای انتخابات مجلس آماده می‌کنند اما تلاش می‌کنیم تا به فهرست مشترک اصولگرایان بپیوندیم و از دادن لیست واحد جلوگیری کنیم.رئیس شورای شهر تهران در مورد حمایت از احمدی‌نژاد به عنوان گزینه آبادگران برای حضور در انتخابات مجلس گفت: ما از فرد حمایت نخواهیم کرد بلکه از یک فهرست مشترک حمایتمان را انجام می‌دهیم و تاکنون صحبتی بر حضور احمدی‌نژاد در انتخابات نشده است.

** ایران

روایت «رویترز » از تغییر استراتژی تجاری ایران

«منابع نزدیک به مذاکرات تجاری با هند گفتند چشم‌انداز کاهش تحریم‌ها علیه ایران ظاهراً باعث جسورتر شدن مذاکره کنندگان این کشور ازجمله درمورد موافقتنامه‌ای قابل توجه در زمینه واردات ریل‌های راه‌آهن شده است. براساس این قرارداد 233 میلیون دلاری که اکتبر گذشته امضا شده است قرار شد گروه تجارت دولتی هند ریل‌های راه آهن را به ایران صادر کند اما ایران به مذاکره کنندگان هندی اعلام کرد پیشنهادهایی از کشورهای دیگر ازجمله ترکیه در زمینه تأمین این قطعات و تجهیزات با قیمت ارزان‌تر دریافت کرده است». به گزارش «انتخاب»،« رویترز»  با اعلام این خبر افزود:« یکی از این منابع گفت هند ماه گذشته «راجیو کر»، وزیر تجارت خود را فرستاد تا تهران را متقاعد کند به مفاد این قرارداد پایبند باشد اما او با دست خالی به هند بازگشت. آنها دیگر ایرانی‌هایی نیستند که سال گذشته برای امضای موافقتنامه به هند آمده بودند. آنها این بار مؤدبانه برخورد کردند اما در مذاکرات از موضع برتر برخوردار بودند».

تحریم شرکت عراقی و اماراتی بابت همکاری با تهران

امریکا یک شرکت عراقی و یک شرکت اماراتی را به خاطر کمک به ایران در خرید هواپیمای دست دوم مورد تحریم قرار داد. شرکت‌ عراقی «الناصر ایرلاینز» و شرکت هوایی «اسکای بلو‌برد»، مستقر در امارات، به خاطر کمک کردن به شرکت هواپیمایی ماهان تحریم شده‌اند. به گزارش «بی بی‌سی»، این اقدام دولت امریکا پس از آن انجام می‌گیرد که یک مقام اسرائیلی به تندی از دولت باراک اوباما به خاطر خرید هواپیماهای مسافربری توسط ایران انتقاد کرد. به گفته وزارت دارایی امریکا شرکت «الناصر ایرلاینز» به هواپیمایی ماهان برای خرید ۹ هواپیمای ایرباس کمک کرده است. کمتر از دو هفته پیش این خبر منتشر شد که ایران ۹ هواپیمای ایرباس خریده است.

بیانیه رژیم اسرائیل درباره حکم پرداخت غرامت به ایران

روز پنجشنبه، وزارت دارایی رژیم اسرائیل بیانیه‌ای را منتشر کرده که در آن، خبر رسانه‌های ایران درباره محکومیت طرف اسرائیلی نه تأیید و نه تکذیب شده است. در این بیانیه آمده است، «بدون اظهار نظر درباره محتوای مسأله، باید یادآوری کنیم که مطابق قانون تجارت با دشمن، انتقال منابع مالی به دشمن که از جمله شرکت ملی نفت ایران را شامل می‌شود، ممنوع است». به گزارش «تابناک» به نقل از«فرانس پرس»، اعلام این موضع از طرف رژیم اسرائیل، بعد از آن صورت می‌گیرد که «ایرنا»، روز چهارشنبه اعلام کرد، دادگاهی در سوئیس، رژیم اسرائیل را در ماجرای خط لوله نفت ترانس آسیایی  مجرم شناخته و به پرداخت 1/1 میلیارد دلار جریمه به شرکت ملی نفت ایران محکوم کرده است.

خشم پاکستان از اتهام فروش سلاح هسته‌ای

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان اخبار منتشرشده در برخی از رسانه‌های بین‌المللی مبنی بر وجود توافق هسته‌ای میان این کشور با عربستان را تکذیب کرد. به گزارش «ایسنا»،  به نقل از روزنامه مصری «الیوم السابع»، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در کنفرانس خبری این اخبار را «کینه توزانه» توصیف کرد و گفت که به هیچ وجه پایه و اساسی ندارد.


اظهارات هیأت دانمارک در بازدید از زندان‌های ایران

علی‌اصغر جهانگیر رئیس «سازمان زندان‌ها» به «جماران» گفت: «ما به دلیل مشکلات و کمبودهای اعتباری، کمبود فضا و نیروی انسانی تا تحقق نگاه امام فاصله زیادی داریم. البته تلاش‌هایی کرده‌ایم و به جرأت می‌توان گفت زندان‌های کشور نسبت به زندان‌های خیلی از کشورهای دیگر شرایط فوق‌العاده خوبی دارند. در زندان‌های ما به هیچ عنوان آزار و اذیت زندانی وجود ندارد. اخیراً بازرس کل دانمارک از زندان تهران بزرگ ما بازدید داشتند و اذعان داشتند ما در دانمارک هم، چنین زندان‌های خوبی نداریم».

** شرق


پرونده مهدی هاشمی در مرحله تجدیدنظر

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه پرونده مهدی هاشمی در مرحله تجدیدنظرخواهی است و دادگاه تجدیدنظر درحال رسیدگی به این پرونده است، گفت: عناوین اتهام مهدی هاشمی، هم اقتصادی و هم امنیتی است، اما چون هنوز حکم قطعی نشده و در مرحله تجدیدنظرخواهی است، از بیان جزئیات معذور هستم. محسنی‌اژه‌ای افزود: امروزه با کمال تأسف از برخی تریبون‌ها و حلقوم‌ها «ما نمی‌توانیم» شنیده می‌شود که این حرف دشمنان است که ممکن است از سوی یک فرد ضعیف و غافل گفته شود. معاون اول قوه‌قضائیه ادامه داد: کار قضاوت بسیار سخت و دشوار است، هرکسی که به دستگاه قضائی مراجعه می‌کند، یا هر دو طرف ناراضی هستند یا حداقل یک طرف و در طول تاریخ به‌ندرت اتفاق می‌افتد که هر دو طرف راضی باشند.

تبریک وزیر اطلاعات به فرمانده کل سپاه

وزیر اطلاعات به مناسبت روز پاسدار، خطاب به فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران پیام تبریکی صادر کرد. در پیام سیدمحمود علوی خطاب به فرمانده کل سپاه، سردار جعفری، آمده است: «سلام و درود بی‌پایان به شما پاسدارانی که همواره مدافع بی‌قیدوشرط این نظام بوده‌اید. شما را همین بس که امام عزیزمان در شأنتان فرمود: «ای‌کاش من هم یک پاسدار بودم» و به‌راستی، اگر سپاه نبود، کشور هم نبود». وزارت دفاع نیز در بیانیه‌ای با تبریک میلاد امام‌حسین(ع) و روز پاسدار، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را سلاح راهبردی و ظرفیت برتر جمهوری‌اسلامی و ملت ایران برای خنثی‌سازی سناریوهای دشمن، نظام سلطه و صهیونیسم دانست.

جنتی: هرچقدر در مسئله هسته‌ای مقاومت کنیم، ارزشمند است

آیت‌الله احمد جنتی با بیان اینکه مسئله هسته‌ای، مسئله مهمی است و هرچه در مقابل آنان بایستیم و مقاومت کنیم و متحمل ضرر و خسارات شویم، ارزشمند است، گفت: ساده‌اندیشی و عوام‌نگرانه است که تصور کنیم با قبول مسئله هسته‌ای مشکلات تحریم و مردم برطرف خواهد شد. امام‌جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران افزود: فرض کنیم که مسئله هسته‌ای را قبول کردیم ، مثل لیبی باید هرچه را داریم، تحویل دهیم و عقب‌نشینی کنیم، سادگی و خام‌اندیشی است فکر کنیم با این اقدام، تحریم‌ها برداشته شده و اقتصاد ما فعال می‌شود و ما می‌توانیم مملکت را اداره کنیم و مردم به نوایی می‌رسند.

علم‌الهدی: تیم مذاکره‌کننده شاگردان رهبر انقلاب‌اند

آیت‌الله علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد، گفت: تیم مذاکره‌کننده، شاگردان رهبر انقلابند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تمام قدرت این تیم را حمایت و پشتیبانی کنند. او افزود: دولت در مذاکرات هسته‌ای در کنار ملت قرار دارد و فکر و خط ملت را دنبال می‌کند. مسئولان و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای فرزندان انقلاب، مولود امام راحل و شاگردان رهبر فرزانه هستند و در مذاکرات به چیزی غیر از خواسته ملت نمی‌اندیشند.

آیت‌الله یزدی: فرهنگ در جامعه نهادینه شود

آیت‌الله محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان، با تأکید بر اشاعه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، گفت: فریضتین باید در جامعه اجرائی و عملی شود. او گفت: زمانی می‌توانیم بگوییم که فرهنگ حجاب در جامعه نهادینه شده که در جامعه افراد هرگز تحمل دیدن بدحجابی را نداشته باشند.




:: موضوعات مرتبط: خبرویژه روزنامه ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 754
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : موعظه
ت : شنبه 2 خرداد 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');