خبرویزه روزنامه ها (7)
آدرس وبلاگ تحلیلی-تحقیقی اسjاد علی اکبر داراب کلائی vareson-asia98-ir


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 78
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 594
بازدید ماه : 2109
بازدید کل : 186646
تعداد مطالب : 1056
تعداد نظرات : 314
تعداد آنلاین : 1

 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ گالری تصاویر سوسا وب تولز





در اين وبلاگ
در كل اينترنت


تعبیر خواب آنلاین


استخاره آنلاین با قرآن کریم


بسم الله الرّحمن الرّحیم     اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.     اللهم صلّ علی محمّد وآل محمّد و عجّل فرجهم     جهت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان(عج) صلوات    التماس دعا    دریافت کد از: ابزار وب ارایه دهنده انواع ابزار وبمستر و...

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

* کیهان

دولت انگلیس برای وزارت ارشاد کف زد

سایت وابسته به شبکه دولتی انگلیس، حذف یارانه مطبوعاتی نشریاتی  مانند کیهان و جوان را شفاف‌سازی وزارت ارشاد توصیف کرد.

سایت بی‌بی‌سی در مطلبی با عنوان «یارانه سال 93 مطبوعات؛ گام‌های عملی ارشاد برای شفاف‌سازی» از اقدامات جانبدارانه و یکطرفه معاونت مطبوعاتی در یکی دو سال اخیر حمایت کرد و حذف یارانه کیهان و جوان دانست و ضمنا تصریح کرد نشریاتی مانند  پرتو نیز نباید یارانه بگیرند.
یادآور می‌شود در طول 2 دهه اخیر  علاوه بر سرازیر شدن امکانات دولتی و برخی شرکت‌های نفتی و بانک‌ها و مناطق آزاد به نشریات زنجیره‌ای، کمک‌های مالی هنگفتی نیز به برخی همکاران این نشریات از سوی بیگانگان اختصاص یافته است.


عوارض جبران‌ناپذیر توقف تکلیف اقتصادی به ملاحظات سیاسی

با وجود اینکه رئیس جمهور از همان ابتدای پیروزی انتخاباتی به شیوه پرداخت نقدی یارانه‌ها انتقاد وارد کرد، اما هنوز دولت از جسارت لازم برای توقف این روند، حتی برای ثروتمندان برخوردار نبوده و به نظر می‌رسد که در دام پوپولیسم انتخاباتی گرفتار شده است.

جهان به نقل از رصد نوشت: اگر چه نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از همان آغاز چالشی برای تیم اقتصادی دولت یازدهم محسوب می‌شد، اما حالا که نوبت رسیده به اجرای اختیاری که مجلس به دولت داده تا یارانه ثروتمندان را قطع کند، به نظر می‌رسد دولت با احتیاط نسبت به اجرای قانون اقدام می‌کند.

در حالی که 10 ماه دیگر تا انتخابات مجلس فرصت باقی است و اظهارات معاون اول رئیس جمهور هم نشان می‌دهد که دولت نیم نگاهی به این انتخابات دارد، بازنمایی سیاسی داستان یارانه نقدی بیش از پیش حساسیت برانگیز شده و چنین است که تیم اقتصادی دولت، خبرهای مربوط به حذف یارانه قریب به 200هزار نفر را با احتیاط و محافظه‌کارانه ویژه منتشر می‌کند.

حرکت‌های زیگزاگی در عرصه سیاست هر چند مرسوم بوده و کم نبوده و نیستند آنها که به نام دفاع از آرمان‌های چپ‌گرایانه، رو به سوی راست‌گرایی آورده و برخلاف آن، با ادعای راست‌گرایی، در راستای شعارهای چپ‌گرایان گام برداشته‌اند، اما گردش به راست و چپ با راهنمای چپ یا راست، در عرصه اقتصادی هم می‌تواند بروز بیابد. نمونه اعلای آن، دولت یازدهم است که هر چند ناهماهنگی تیم اقتصادی باعث شده وزیر کار و سخنگوی دولت در زمینه موضع‌گیری دولت در قبال یارانه‌ها موضعی واحد نداشته باشند، ولی افزون بر نداشتن موضع واحد، آنچه اکنون بیشتر دردسرساز است، فاصله شعارهای سر داده شده دولت در حوزه یارانه‌ها با عملی است که از دستگاه اجرایی می‌توان دید.

اظهارات اخیر معاون اول رئیس جمهور در نشست حزبی کاخ سعدآباد نشان می‌دهد که دولت تا چه اندازه نگران انتخابات هفتم اسفند امسال است و بنابراین بی‌تردید تیم اقتصادی دولت با در نظر گرفتن ملاحظات انتخاباتی تلاش دارد آنگونه که گفته شده، «بی‌سر و صدا»، موضوع پر سر و صدای یارانه‌ها را مدیریت کند. با این وجود نگرش‌های چپ‌گرایانه وزیر کار دولت و تمایلات راست‌گرایانه سخنگوی دولت روحانی، کار را برای کاستن از سر و صدای موضوع یارانه‌ها سخت کرده و باعث شده تا نوعی سرگیجه یارانه‌ای به وجود آید.

این گزارش می‌افزاید: با وجود اینکه سیاست و اقتصاد درهم‌تنیدگی زیادی دارند، اما نباید از یاد برد که متوقف کردن سیاستگذاری‌های اقتصادی به پیامدهای سیاسی می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد. اگرچه نمی‌توان از دولت انتظار داشت فکر پیامدهای سیاسی اقدامات اقتصادی خود را نکند، اما اینکه کنش‌های ضروری اقتصادی به منافع سیاسی که طیف نخبگان حاکم در دولت از آن بهره می‌برند، گره بخورد، این خود نوعی بهره‌گیری از رانت سیاسی است که زمینه‌ساز انحرافات بعدی است.

عبدی: اصلاح‌طلبان در ماجرای سوریه کنار عربستان قرار گرفتند!

عباس عبدی خطاب به اصلاح‌طلبان می‌گوید: از گرفتن مجوزها خوشحال نباشید زیرا اگر به شیوه گذشته عمل کنید این مجوزها کاغذ پاره‌ای بیش نیستند.

به گزارش مشرق شرایط خاص جریان اصلاح‌طلب برای بازگشت با سرعت هرچه تمام‌تر به فضای سیاسی کشور، تئوریسین‌های این جریان را واداشته تا در برخی از سیاست‌های افراط‌گونه‌ای که حال به یک عادت و رفتار سیاسی در این جناح بدل شده است، تجدیدنظر کنند و با ایجاد تبصره در این رفتارها حتی به صورت مصلحتی و مقطعی این منش سیاسی را تغییر دهند.

اصلاح‌طلبان که همواره با سیاست «افراط‌ کن و دیگران را افراطی بخوان» در فضای سیاسی فعالیت می‌کنند، حال دچار عادتی شده‌اند که این جریان سیاسی را به محاق برده است. خوراکی که به هر جهت شوری آن به مذاق افکار عمومی خوش نمی‌آید و پس زدن این مسئله در ادامه به پس زدن جریان اصلاحات منجر می‌شود.

عباس عبدی، یکی از افرادی است که به راهبرد و رفتاری که در جناح اصلاحات رسوخ کرده اعتراض دارد. وی در سرمقاله هفته‌نامه صدا  تاکید می‌کند: «یکی از بدترین ویژگی‌ها که موجب رکود فکری در میان اصلاح‌طلبان شده است،حب و بغض افراطی شکل گرفته میان آنان است. وقتی نسبت به یک چیز بغض یا حب پیدا کنیم چشم و گوشمان درباره فهم آن بسته می‌شود و قادر به درک واقعیت آن‌چیز نخواهیم بود، اینکه آنان با یک چیز، بد یا خوب باشند و در نتیجه هر پدیده‌ای را حول محور بد و یا خوب بودن با آن  تحلیل کنند، نتیجه‌ای جز جمود فکری و تحلیلی ندارد.»

عبدی در ادامه به موضع حب و بغضی اصلاح‌طلبان در ماجرای سوریه که آنها را در جبهه تروریست‌ها و حکومت‌های دیکتاتوری و مرتجع عربی منطقه قرار داد اشاره و بیان می‌کند: «یک نمونه کوچک آن تحلیلی است که بسیاری از اصلاح‌طلبان پس از حوادث سوریه نسبت به مسایل این کشور و مواضع ایران در آنجا داشتند و بدون در نظر گرفتن واقعیت‌های سوریه و نیز منافع ملی کشور، در کنار عربستان و ترکیه قرار گرفتند، بدون آنکه نقدی جدی بر آن رفتارها داشته باشند، در حالی که اکنون چیز دیگری را می‌گویند.»

وی در ادامه بیان می‌کند: «حب و بغض نسبت به دیگران موجب شده که قدرت تحلیل از میان برود و به جای آن رفتار و تحلیل متوهمانه جانشین شود. بغض موجب شده که هیچ نقطه مثبت و مفیدی در طرف مغضوب دیده نشود، ضرر این دیده نشدن بیش از همه متوجه ناظر می‌شود که خود را از فهم واقعیت مغضوب محروم کرده است. حب بیش از حد موجب می‌شود که نقاط منفی و نادرست افراد محبوب دیده نشود و دود این اشتباه نیز به چشم خودمان خواهد رفت. و بدتر از همه آن فرد محبوب متضرر می‌شود که کسی ایراداتش را به او گوشزد نمی‌کند و حتی بدترین رفتارها را که انجام می‌دهد، با تشویق و به‌به و هورا کشیدن دیگران مواجه می‌شود!»

عبدی در بخش دیگری از سخنان خود می‌‌گوید: «نادیده گرفتن بدیهیات اخلاق سیاسی مشکل دیگر ماست که، نمونه‌اش تبعیت از معیار دوگانه است. اگر یک رفتار نادرست را در طرف مقابل ببینیم با شدت هر چه بیشتر آن را محکوم و برجسته می‌کنیم ولی وقتی به افراد این طرف می‌رسیم، بنابر مصلحت سکوت کرده و به قول معروف زیر سبیلی رد و حتی بدتر از آن توجیه می‌کنیم. یکی از مصادیق این بداخلاقی، تبعیت از منطقی است که آن را در حرف محکوم می‌کنیم ولی در عمل خودمان به آن عمل می‌کنیم.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان خطاب به اصلاح‌طلبان به کنایه می‌گوید که از گرفتن مجوزها خوشحال نباشید زیرا اگر به شیوه گذشته عمل کنند این مجوزها کاغذ پاره‌ای بیش نیستند. وی در این زمینه می‌گوید: «اگر به این نکات توجه کنیم، آنگاه راه برای بحث و گفتگو درباره رسیدن به راهبرد سیاسی متناسب به شرایط فراهم می‌شود. راهبردی که براساس آن می‌توان از مجوزها به عنوان متمم حضور حقیقی استفاده کرد در غیر این صورت این مجوزها کاغذ پاره‌ای بیش نخواهد بود.»

حامی مفسد 3 هزار میلیاردی نگران پول‌های کثیف شد

حامی مفسد اقتصادی 3 هزار میلیاردی برای پول‌های کثیف اشک تمساح ریخت و از اینکه وزیر کشور از تحریف سخنانش دراین‌باره انتقاد و عذرخواهی کرده، ابراز ناخرسندی نمود.

صادق- ز از سخنان رحمانی فضلی در مجلس ابراز تأسف کرد و مدعی شد جایگاه مجلس سقوط کرده که در این زمینه از وزیر کشور توضیح خواسته است. وی همچنین از اینکه پول‌های کثیف در عرصه سیاست فعال شود ابراز نگرانی کرد.

این موضع‌گیری در حالی است که نامبرده پیش از این به دفاع جانانه از مه‌آفرید خسروی مفسد 3 هزار میلیاردی پرداخته و او را کارآفرین نابغه که باید مدال بگیرد، نامیده بود. دادن چمدان‌های رشوه پس از پول به برخی مدیران از جمله تخلفات این مفسد اقتصادی بود اما آقای «ز» ضمن موضع‌گیری‌هایی در اسفند 91 مدعی شد مه‌آفرید مردی خودساخته و با استعداد با شمّ قوی اقتصادی که نه تنها جرمی مرتکب نشده بلکه باید به وی نشان لیاقت داده شود.

این شبه روشنفکر دم دمی‌مزاج، مه‌آفرید خسروی را با بیل گیتس و استیو جابز و هنری فورد مقایسه کرده و مدعی شد این‌گونه نوابغ که به آنها آنترو پرونر یا کارآفرین می‌گویند اساسا کمتر اهل خلاف هستند و روحیه آنان اساسا از زد و بند و اختلاس و کارهای خلاف بری است(!)

احتمالا دریافت‌کنندگان رشوه‌های هنگفت از امثال خسروی و جزایری و... نیز توجیهات همین آقای شبه‌روشنفکر را داشته‌اند که پول‌های کثیف چند میلیاردی دریافت می‌کرده‌اند و طبیعتا با همین قیاس مسخره آنها نیز آدم‌های نابغه و بااستعداد و شم قوی محسوب می‌شوند!


ناراحتی آلودگان پول‌های کثیف از عذرخواهی وزیر کشور
 

روزنامه‌ها با شکل‌های گوناگون به انتشار اظهارات دیروز وزیر کشور در مجلس شورای اسلامی پرداختند. رحمانی فضلی در مجلس تصریح کرد اظهاراتش درباره پول‌های کثیف هشدار بوده و در برخی رسانه‌ها از آن سوءاستفاده و تحریف کرده‌اند عذرخواهی می‌کند.

پیش از این علی لاریجانی به اظهارات فاقد سند در این زمینه و متهم کردن نمایندگان مجلس اعتراض کرده بود. نشریات زنجیره‌ای طی چندماه گذشته برخی اظهارات فاقد سند و اتهام‌پراکنانه را دستمایه تسویه‌حساب‌های باندی در آستانه انتخابات مجلس دهم قرار داده و در این زمینه رحمانی فضلی را نیز که تا چند ماه پیش خواستار عزل وی بودند، دستمایه عملیات تروریزم! خود علیه اصولگرایان قرار داده بودند. اما رحمانی فضلی در مجلس گفت: اگر از صحبت‌های من به دلیل انعکاس بد در مطبوعات و رسانه‌ها سوءبرداشت شده عذرخواهی می‌کنم. برخی از رسانه‌ها این موضوع مهم در عرصه رقابت‌های سیاسی، تحلیل‌های گروهی و با توجه به منافع خود از آن استفاده کرده‌اند و ما روز بعد از آن توضیح دادیم که این موضوع هشدار بوده است.

وزیرکشور گفت: چرا از من انتظار دارید درباره چیزی که طرح شده و به وقوع نپیوسته صحبت کنم و بگویم پول کثیف وارد انتخابات شده است؟ من چنین چیزی نگفته‌ام و برخی رسانه‌های داخلی و خارجی با اهداف سیاسی آن را تحریف کردند. من از طرف رسانه‌ها عذرخواهی می‌کنم.

وی تصریح کرده بود: این موضوع از سوی رسانه‌ها به گونه‌ای مطرح شد که هم ناقص، هم جهت‌دار و هم تحریف شده بود و به بازی‌های سیاسی کشانده شد... ما بارها تکذیب کردیم.

تیترهای روزنامه‌های مختلف درباره عذرخواهی و توضیحات وزیر کشور قابل تأمل است.

- جمهوری اسلامی؛ «عقب‌نشینی وزیر کشور در مجلس - اظهاراتم درباره ورود پول‌های کثیف به انتخابات را رسانه‌ها تحریف کردند.»

- شرق؛ عقب‌نشینی علنی - وزیر کشور توپ «پول‌های کثیف» را به زمین رسانه‌ها انداخت.
- آفتاب یزد؛ پول‌های کثیف در جیب رسانه‌ها پیدا شد!

- وطن امروز؛ جفت پوچ - وزیر کشور به بی‌اساس بودن ادعای پول‌های کثیف اعتراف و رسما عذرخواهی کرد.

- جوان؛ «پایان ادعایی که 64 روز رسانه‌ها، مجلسیان و اصلاح‌طلبان را سرکار گذاشت-پول‌های کثیف وزیر کشور باد هوا بود.»

اما جالب‌تر از همه، تیتر اول تحریف‌آمیز روزنامه اعتماد است مبنی بر اینکه «آدرس سربسته پول‌های کثیف، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور: وزیر کشور عقب‌نشینی کرد.»

این گستاخی در تحریف در حالی است که روزنامه اعتماد گاو پیشانی‌سفید آلودگی به پول‌های کثیف و کاسبی با روزنامه است. مدیرمسئول این روزنامه از بخشش‌های ویژه مفسد اقتصادی دوره اصلاحات (شهرام جزایری) برخوردار  بود. این روزنامه همچنین در دوره زد و بندهای سازمان تأمین اجتماعی، از برخی بخشش‌های ویژه بی‌نصیب نماند حال آن که بعدها مدعی مدیریت مرتضوی شد! اکنون هم تیتر این روزنامه نوعی فرار به جلو ارزیابی می‌شود.

از سوی دیگر روزنامه آفتاب یزد، از شجاعت وزیر کشور در اصلاح تحریف به وجود آمده ابراز نارضایتی کرد و نوشت: با سخنان فضلی معلوم شد مطالبه اصلاح‌طلبان برای برکناری وزیر کشور درست بوده است!

اصلاح‌طلبان درحالی موضع طلبکاری در قبال وزیر کشور گرفته‌اند که طبق آمار 91 درصد فرمانداران تغییر کرده‌اند.

چیزی که هویت خواسته‌های فتنه‌گران را لو می‌دهد عبارات توأم با نارضایتی آفتاب یزد است: «برای حضور در مجلس آماده‌ام.» این جمله فضلی وزیر کشور به تنهایی نشان از اعلان جنگ برای نمایندگان دارد... شگفتی ماجرا جایی بود که وقتی رئیس مجلس برخورد تندی با سخنان ]قبلی[ وزیر کشور کرد، او عقب‌نشینی نکرد اما دیروز از نمایندگان مجلس عذرخواهی کرد.

آفتاب یزد که یک روزنامه اجاره‌ای دم‌دستی محسوب می‌شود و سردبیر آن چند سال پیش از کشور گریخت و در آمریکا پناهندگی گرفت، در یادداشتی نوشت: ما در چندی پیش گزارشی نوشتیم که نمی‌توان آنچنان بر حرف‌های وزیر کشور حساب باز نمود و احتمال نمایشی بودن این اظهارات می‌رود که تاکید مداوم رحمانی فضلی بر «پول‌های کثیف» دلیلی نمی‌شود تا اصلاح طلبان مطالبات خود از این وزارتخانه را فراموش نمایند. خوشبختانه امروز آسوده‌تر و قاطعانه‌تر می‌توانیم بگوییم که لازم است جناب روحانی، رئیس محترم جمهوری فکری به حال وزارت کشور خود کند و در آستانه انتخابات حساس مجلس شورای اسلامی تجدیدنظری اساسی نماید. ما به هیچ‌وجه تمایل نداریم و نمی‌خواهیم سرنوشت وزارت کشور به سرنوشت وزارت علوم تبدیل شود. وزارت علوم امروز پس از نجفی و فرجی‌دانا دیگر وزارت علوم سابق نیست.

* خراسان

اولتيماتوم کابينه به خودروسازان درباره آلودگي هوا

بر اساس مصوبه روزهاي اخير هيئت دولت که به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده، اعلام شده است که شرکت هاي خودروساز در داخل کشور موظفند برنامه زمانبندي مربوط به اخذ استاندارد يورو 6 يا يورو 4 با نصب فيلتر جاذب ذرات معلق براي خودروهاي سنگين و نيمه سنگين درون شهري و برون شهري و نيز نصب DPF روي تمام خودروهاي سواري، وانت و ون ديزلي را تا تاريخ اول شهريورماه از طريق وزارت صنعت به سازمان حفاظت محيط زيست ارائه کنند.

ابلاغيه جديد دولت درباره «هامرهاي» وزارت کشور

در حالي که بر اساس مصوبه بهمن ماه سال گذشته هيئت دولت، مقرر شده بود وزارت کشور پس از فروش 10 خودروي هامر متعلق به خود، نسبت به خريد خودروهاي سواري داخلي از محل دريافت مبلغ فروش خودروهاي فوق اقدام کند، اين مجوز با ايراد قانوني رئيس مجلس مبني بر غيرقانوني بودن شيوه تخصيص اين اعتبار مواجه شد که بر اين اساس، طي روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي با ارسال ابلاغيه اي به وزارت کشور، از حل مشکل مذکور با تصميم جديد کابينه خبر داده است.

* شرق


عارف: با روحانی درباره انتخابات مجلس هم مذاکره کردم

محمدرضا عارف، رئیس بنیاد امید ایرانیان، در پاسخ به این سؤال که «آیا اخیرا درباره انتخابات مجلس با آقای روحانی مذاکره داشته‌اید؟»، گفت: وقتی با بزرگان می‌نشینیم در مورد موضوعات مختلف از جمله مسئله انتخابات صحبت می‌کنیم. امسال مهم‌ترین مسئله انتخابات است و قاعدتا با هرکدام از بزرگان و عزیزان بنشینیم بحث انتخابات هم می‌شود. او افزود: معمولا برای عید نوروز با بزرگان دیدار داریم و دیدار با حجت‌الاسلام روحانی نیز به‌مناسبت عید نوروز بود.

احمد خرم: افشای پول‌های کثیف نیاز به ایستادگی مقابل فشارها دارد

احمد خرم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، گفت: سال ۹۲ یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری ۴۰۰ میلیاردتومان هزینه کرده بود، که اگر فضای شفافی برای مشخص‌شدن منشأ دارایی‌ها بود، بی‌شک این‌گونه هزینه نمی‌شد. او در پاسخ به این سؤال که به نظر شما چرا وزیر کشور برخلاف صحبت‌های قبلی خود، در مجلس نوع دیگری موضوع را مطرح کرد٬ گفت: به هرحال حرکت در مبارزه و صحبت از چنین موضوع بزرگی به نوعی اداره سیاسی جامع در کشور نیاز دارد، زیرا همان‌طور که گفتم طرح چنین مسئله‌ای بدون فشار از طرف کسانی که در طول این سال‌ها از مزایای پول‌های کثیف استفاده کرده‌اند، نخواهد بود.

اعلام موجودیت حزب اتحاد ملت

حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت که به تازگی مجوز فعالیت خود را دریافت کرده در بیانیه‌ای به طور رسمی اعلام موجودیت کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: مجموعه ما به عنوان بخشی از نیروهای انقلاب اسلامی و اصلاح‌طلب کشور که به فضل پروردگار توفیق حضور و خدمت در عرصه‌های مختلف این انقلاب و نظام را داشته، اکنون اقدام به تأسیس «حزب اتحاد ملت ایران اسلامی» کرده است. در ادامه این بیانیه آمده است: ما بر آنیم که با برخورداری از همه ظرفیت‌های اصلاح‌طلبانه کشور و تمامی جوانان و مردان و زنان زمینه جدیدی را از فعالیت‌های مدنی و حزبی با رعایت موازین قانونی سامان دهیم و سرمایه ما در این راه آحاد مردمی هستند که دل در گرو این اصلاحات دارند و امید است که بتوانیم هماهنگ با خواست‌های ملت شریف ایران و تجارب گرانبهای بیش از صد سال اصلاح‌طلبی و با بهره‌گیری از دستاوردهای بشری فعالیت‌های سازمان‌یافته‌ نوینی را در کنار همه احزاب اصلاح‌طلب و نهادهای مدنی سامان دهیم.

واکنش مکارم‌شیرازی و نوری‌همدانی به سخنان اخیر  روحانی

آیات عظام مکارم‌شیرازی و نوری‌همدانی نسبت به سخنان رئیس‌جمهور درباره مسئولیت‌نداشتن پلیس در اجرای احکام اسلام واکنش نشان دادند. به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی از مراجع تقلید دیروز در ابتدای درس خارج فقه خود یادآور شد: این‌گونه سخنان روحیه نیروی انتظامی را تضعیف می‌کند و زحماتی را که برای تهذیب اخلاق و مبارزه با منکرات متحمل شده است، نادیده می‌گیرد و آنها را در اجرای قوانین اسلامی سست می‌سازد. او گفت: از همه مهم‌تر چراغ سبزی است که به افراد آلوده به انواع مفاسد اخلاقی و مجالس کثیف و مانند آن داده می‌شود که از این به بعد آزاد هستید و پلیس کاری به شما ندارد، آنها بدون این سخنان توفان می‌کنند، وای اگر چراغ سبزی هم به آنها نشان داده شود. آیت‌الله مکارم‌شیرازی تأکید کرد: امیدواریم نصیحت دوستانه ما را بپذیرند و بعد از این‌چنین‌سخنانی را تکرار نکنند. همچنین آیت‌الله حسین نوری‌همدانی هم در این رابطه گفت: نخستین خواسته ما از مسئولان محترم این است که از مطرح‌کردن سخنان حاشیه‌ساز اجتناب کنند.

* آرمان

جلسه‌ای که نسخه «در حاشیه» را پیچید

شنیده شد که درحالی که فصل اول سریال مهران مدیری با دستگیری پزشکان بیمارستان «درحاشیه» به پایان رسیده، حرف و حدیث‌ها درمورد آخرین ساخته مهران مدیری همچنان ادامه دارد. خبرآنلاین نوشت؛ مدیران سازمان صداوسیما در هفته پایانی پخش این سریال کوشیدند تا نشان دهند که توقف پخش آن ربطی به اعتراض پزشکان ندارد و تولید «درحاشیه» در سه فصل یک برنامه از پیش اندیشیده بوده است. روزنامه جوان خبری را منتشر کرده که از برگزاری یك جلسه مشترك غیرعلنی میان مسئولان صداوسیما و مقامات وزارت بهداشت و صنف پزشكان در هفته‌های گذشته حکایت دارد. بنابر این ماجرای سكوت ناگهانی صنف پزشكان معترض به سریال «در‌حاشیه» مهران مدیری و بعد از آن هم خبر قطع ناگهانی این سریال 90 قسمتی از تلویزیون، همه و همه شاید به این جلسه مربوط شود.

نوبت تاجران آلمانی و سوئیس فرا رسید

شنیده شد که دو هفته‌ای است  که هیأت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری از کشورهای مختلف وارد ایران می‌شوند و خواهان سرمایه‌گذاری‌ در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران هستند. درخواست برای سرمایه‌گذاری در بورس و داروسازی از نخستین نشانه‌های حضور سرمایه‌گذاران خارجی بود. ایران نوشت؛ هفته جاری نیز نوبت به دو هیأت بزرگ از سوئیس و آلمان رسید. هیأت آلمانی روز گذشته از بخش‌های مختلف بازدید و مذاکرات جدی خود را آغاز کرد. رئیس این هیأت درمورد لغو تحریم‌ها صحبت کرد و گفت درصورت ادامه یافتن تحریم‌ها نباید روابط کمرنگ شود.

برندگان و بازندگان سود بانکی

شنیده شد که پس از بحث‌ و جدل‌های گسترده پیرامون کاهش نرخ سود بانکی، سرانجام بانک‌ها پیشنهاد کاهش 2 درصدی سود سپرده و 2 تا 3 درصدی نرخ سود تسهیلات را ارائه کردند تا درصورت تائید شورای پول و اعتبار، این کاهش نرخ سود از اواسط اردیبهشت‌ماه اجرایی شود. انتخاب نوشت؛ با توجه به تجربه‌های سال 90 و 91 در تغییر نظام سود بانکی، برندگان و بازندگان کاهش نرخ سود را مشخص کرده است. در سمت تقاضا، در هنگام کاهش نرخ سود بانکی افراد و بنگاه‌هایی که به تسهیلات ارزان‌قیمت دسترسی بیشتری دارند، با کاهش نرخ سود منفعت کسب می‌کنند، از سوی دیگر، فعالان اقتصادی که به‌دلیل نبود ارتباط کافی در صف وام‌گیری قرار می‌گیرند، ضرر خواهند کرد.

کم‌فروشی جایگزین گرانفروشی

شنیده شد که اگرچه دولت در بخشنامه‌ای، افزایش قیمت‌ها بدون مجوز ستاد تنظیم بازار را ممنوع اعلام کرده اما اکنون از بازار سطح شهر خبر می‌رسد «کم‌فروشی» جای «گرانفروشی» را برای دورزدن بخشنامه دولت گرفته است. مهر نوشت؛ اگرچه بازار کالاهای اساسی این روزها آرام به نظر می‌رسد اما اندکی دقت کافی است تا بتوان شگردهای تولیدکنندگان را برای حفظ بازار دریافت؛ از بسته‌بندی شکیل و مناسب گرفته تا تنوع محصول و طعم‌هایی نو. اما این همه داستان نیست. گشت و گذاری در قفسه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و حتی سوپرمارکت‌ها، اختلاف قیمت‌هایی را میان یک تولید با دو یا چند برند نشان می‌دهد که حکایت از این دارد که برخی تولیدکنندگان با درک از موقعیت بازار و رکودی که بر تقاضای داخلی حاکم است، وارد تغییراتی در نحوه عرضه محصولات خود شده‌اند؛ به نحوی که وزن کالاها کمتر از قبل شده اما قیمت همچنان ثابت است.

رونی کلمن کمتر از یک‌سوم دستمزد گرفت!

شنیده شد که قهرمان پرورش‌اندام جهان هنگام ترک ایران کمتر از یک‌سوم مبلغ پیشنهادی‌اش را دریافت کرد. مدیرکل روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان روی حساب اینستاگرام خود پستی درخصوص حضور رونی کلمن در ایران منتشر کرد. مازیار ناظمی در حساب اینستاگرام خود آورده است: «رونی کلمن را بی‌محاسبه آوردیم و با هیاهو هم ردش کردیم ولی یک نکته جالب داشت شبی که می‌خواست برگرده از هفده هزار دستمزدش فقط پنج هزار تا برداشت وگفت من برنامه‌ای اجرا نکردم و حق من همین قدر است».

توقیف «زنان امروز»

شنیده شد که هیات نظارت بر مطبوعات مجله «زنان امروز» را به‌دلیل ترویج و توجیه «ازدواج سفید» توقیف کرد. مهر نوشت؛ در جلسه صبح دیروز هیات نظارت بر مطبوعات، موضوع ترویج پدیده مغایر با ارزش‌های دینی و ملی که به «ازدواج سفید» مصطلح شده، مطرح شد و برخی مطالب مجله «زنان امروز» مصداق ترویج و توجیه این ناهنجاری تشخیص داده شد و بر اساس بند۲ ماده۶ قانون مطبوعات مغایر با عفت عمومی دانسته شد که منجر به توقیف نشریه و ارجاع آن به دادگاه شد.

«بوکوحرام» اسم خود را تغییر داد

شنیده شد که رسانه‌های نیجریه روز یکشنبه اعلام کردند «بوکوحرام» نام خود را به «استان غرب آفریقای دولت اسلامی (ایسواپ)» تغییر داد. واحد مرکزی خبر نوشت، روزنامه «ایندیپندنت» نیجریه در گزارشی در این‌باره نوشت نخستین اخبار درباره تغییر نام این گروه روز جمعه در برخی رسانه‌های نیجریه منتشر شد. بوکوحرام درسال 2002 پایه‌گذاری شد. این گروه در تاریخ 13 ماه مارس سرسپردگی خود را به داعش اعلام کرد و خود را «شاخه‌ای از خلافت در غرب آفریقا» خواند.

ممنوعیت حج، حجاب و ریش در تاجیکستان

شنیده شد که قوانینی مبنی بر ممنوعیت دانش‌آموزان دختر از داشتن حجاب و قدغن بودن شماری از آنها که زیر 18 سال هستند از شرکت در مراسم‌های مذهبی عمومی به جز تشییع‌جنازه وجود دارد. فرارو نوشت؛ از لحاظ فنی، آزادی مذهبی در قانون اساسی تاجیکستان به رسمیت شناخته شده است اما درحقیقت اعمال مذهبی، حداقل برای بعضی از اکثریت مسلمان کشور به‌شدت تحت کنترل دولت قرار دارد. در ماه‌های اخیر و پس از اظهارنظر رئیس‌جمهور درباره لباس مناسب، دولت تاجیکستان سختگیری‌هایی درباره اعمال اسلامی انجام داده است. گزارش‌هایی مبنی بر تراشیدن اجباری ریش و وضع قانون جدید درباره کسانی که می‌توانند به سفر حج در مکه بروند، وجود داد.

طوطی سخنگو، بهانه کلاهبرداری اینترنتی

شنیده شد که رئیس پلیس فتا استان چهارمحال و بختیاری از دستگیری فردی که با انتشار آگهی فروش طوطی سخنگو در فضای مجازی 15 میلیون ریال کلاهبرداری کرده بود، خبر داد. تابناک نوشت: سرهنگ قاسم جعفریان افزود: در پی دریافت یک فقره گزارش مبنی بر کلاهبرداری اینترنتی، موضوع به‌طور ویژه در دستور کار ماموران پلیس فتا قرار گرفت. وی گفت: شاکی اعلام کرد در حال جست‌وجو در اینترنت با اطلاعات و تصاویری در باره یک طوطی سخنگو مواجه شدم و پس از تماس با فروشنده، مبلغ 15میلیون ریال به حساب او واریز کردم اما پس از آن، تلفن فروشنده طوطی خاموش شد. وی اظهار کرد: با انجام تحقیقات کارآگاهان پلیس فتا، سرانجام متهم که در شهر تهران سکونت داشت ظرف کمتر از 48 ساعت شناسایی و در مخفیگاه خود دستگیر شد.

تاریخ ثبت نام متقاضیان خرید خدمت سربازی

شنیده شد که معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: افرادی که برای خرید خدمت سربازی خود در سال ۹۳ از طریق پلیس +۱۰ اقدام کرده‌اند از هفته آینده با ارسال پیامک‌های این معاونت به بانک‌ها مراجعه کرده و نسبت به پرداخت هزینه اعلامی اقدام کنند. ایلنا نوشت: سرهنگ محمود امینی عصر دیروزدر نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه افرادی که توانایی پرداخت این مبالغ را ندارند باید به سربازی اعزام شوند افزود: این قانون مشمول افرادی می‌شود که ۸ سال غیبت دارند.وی با بیان اینکه افرادی که ثبت نام نکرده‌اند نیز از پایان خردادماه، سایت پلیس برای ثبت نام آن‌ها باز می‌شود ادامه داد: البته این طرح تا پایان سال اجرا خواهد شد.وی تاکید کرد: مبالغ خرید خدمت برای افراد زیر دیپلم ۱۰ میلیون تومان، دیپلم ۱۵ میلیون، فوق دیپلم ۲۰ میلیون، لیسانس ۲۵ میلیون، فوق لیسانس ۳۰ میلیون، دکتری غیرپزشکی ۳۵ میلیون، دکتری پزشکی ۴۰ میلیون و پزشکان متخصص ۵۰ میلیون می‌باشد که این مبلغ به ازای هر سال اضافه تاخیر، یک میلیون تومان اضافه شده و به ازای تاهل ۵ درصد و هر فرزند نیز ۵ درصد تخفیف را شامل می‌شود.

تشکر ویژه «جواد رضویان» از قمی‌ها

شنیده شد که جواد رضویان در صحفه اینستاگرام خود نوشت: شاید براتون جالب باشه که شخصیت و تیپ زهتاب در سریال (در حاشیه) از یک آیتم چند دقیقه‌ای شکل گرفت. در ضمن جای خالی آقا رضای شفیعی جم هم خیلی خالی بود، آقا سیامک هم که سایه برادریشون رو همیشه در این سالها حس کردم و میکنم. دوست داشتم یک تشکر ویژه از اهالی شهر مقدس قم داشته باشم، چرا که جنبه و ظرفیت شوخی رو کاملا درک کردند. الطاف و حمایت‌هاشون در این چند وقت من رو شرمنده کرد، من درسته کمتر از 10 سال بیشتر در قم زندگی نکردم و سعادت همجواری بی بی حضرت معصومه(س) رو از دست دادم ولی همچنان نازنین دوستانی دارم که وجودشون و دعای خیرشون رو در زندگی و فضای کارم حس می‌کنم. البته لازم به ذکر می‌بینم که تکیه کلام‌ها و کلماتی رو از شهرهای دیگه هم به این لهجه شیرین اضافه کردم و خوشحالم که در جامعه هرکجا پا می‌گذارم همه سعی می‌کنند با این لهجه بنده ارتباط برقرار کنند. ان‌شاءالله جامعه ما ظرفیت رو از قمی‌های نازنین یاد بگیرند و فرق شوخی و خدای ناکرده بی‌احترامی رو درک کنند.
«برقرار باد هرچی آدم باجنبه و خدا ظرفیت بده به آدم‌های کم جنبه.»

* ایران

انتقاد جورج بوش از سیاست هسته‌ای اوباما

«بلومبرگ ویو» مدعی شد: «جورج بوش رئیس جمهوری سابق امریکا  در جلسه‌ای پشت درهای بسته با سرمایه داران یهودی، تندترین انتقادهای علنی خود را نسبت به سیاست خارجی اوباما بیان کرد و گفت که پرزیدنت اوباما در مورد ایران ساده لوح است و در حال باختن جنگ به داعش است». به گزارش «انتخاب»، بوش که به ندرت اوباما را مورد انتقاد قرار می‌دهد در ابتدای جلسه تأکید کرد که دیگر قصد ورود به میدان سیاست را ندارد. او سپس به سیاست خارجی اوباما پرداخت و گفت که امریکا در حال عقب نشینی در سراسر جهان است. رئیس جمهوری سابق امریکا افزود: «اوباما در مورد مقاصد ایران دچار سوء تفاهم شده است». وی اضافه کرد: «ایران رئیس جمهوری جدید دارد، او نرم‌خو است، اما باید از خودمان بپرسیم آیا ایران سیاست جدیدی دارد یا فقط رئیس جمهوری تغییر کرده است». بوش همچنین گفت: «برنامه اوباما برای لغو تحریم‌ها با این وعده که آنها نمی‌توانند به جایگاه سابق خود در حوزه هسته‌ای بازگردند امکان پذیر نیست». وی افزود: «توافق با ایران برای امنیت ملی امریکا در بلند مدت ضرر خواهد داشت.»


آغاز دادگاه شکایت مشتریان ایرانی‌ از بانک بریتانیایی

دادگاه رسیدگی به شکایت شماری از مشتریان ایرانی‌الاصل «رویال بانک اسکاتلند» (آربی‌اس) که به دلیل بستن حساب‌هایشان از این بانک شکایت کرده‌اند، از دیروز در «منچستر» بریتانیا آغاز شد. به گزارش «بی‌بی‌سی»، شاکیان این پرونده که شهروندان بریتانیایی ایرانی‌تبار یا ایرانی‌‌های ساکن بریتانیا هستند، می‌گویند بانک «آربی‌اس» حساب آنها را بدون ارائه دلیل بسته است. امریکا تاکنون بسیاری از بانک‌های بزرگ بریتانیا را به دلیل نقض تحریم‌های ایران جریمه کرده است. شرکت حقوقی بلکستون ارتباط موکلانش با موارد تحریمی ایران را رد می‌کند و می‌گوید موکلانش از مردم عادی جامعه بوده‌اند که «قربانی نژادپرستی» شده‌اند. این شرکت در بیانیه‌ای نوشت: بانک این عملیات را «پروژه شتر» نام داده است. این عنوان عمیقاً توهین‌آمیز و نشانه فرهنگ ریشه‌دار نژادپرستی در این بانک است.» اما آربی‌اس هرگونه ملاحظات نژادی در ارتباط با تصمیم‌گیری‌های خود را رد کرده و گفته است: «ما هرگز حساب مشتری‌هایمان را به دلیل نژاد آنها نمی‌بندیم.» انتظار می‌رود دادگاه رسیدگی به این پرونده تا سه هفته آینده ادامه داشته باشد.


بلاتکلیفی پرونده احمدی‌نژاد در دادگاه

«هر چند شاید خیلی دور به نظر نرسد اما ۶۱۷ روز از روز احضار محمود احمدی‌نژاد به دادگاه قضایی به دلیل شکایت‌ها و پرونده‌های ریز و درشت و حضور نیافتن وی در آن گذشت و حالا در آستانه ۲ ساله شدن این ماجرای جنجالی و در حالی که تنها ۱۱۳روز به ۲ ساله شدن آن باقی مانده هنوز معلوم نیست، شکسته شدن تابوی احضار یک رئیس جمهوری سابق به دادگاه قضایی چه سرانجامی خواهد یافت».

«تابناک»، در ادامه مطلب خود آورده است: «البته محمود احمدی‌نژاد و دوران ریاست جمهوری‌اش همواره پر بود از تابو شکنی‌ها و اتفاقاتی که برای نخستین بار در تاریخ کشور رخ داد. سؤال از رئیس جمهوری، رونمایی از اختلاس ۳ هزار میلیاری و رقم خوردن ماجرای مدرک تحصیلی جعلی، همه و همه از نخستین‌های زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد هستند.»


«زنان امروز» توقیف شد

هیأت نظارت بر مطبوعات نشریه «زنان امروز » را توقیف کرد. به گزارش «فارس»، هیأت نظارت بر مطبوعات، نشریه «زنان امروز» به مدیر مسئولی شهلا شرکت را توقیف کرد. رعایت نکردن حقوق زنان، پافشاری و اصرار بر طرح موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها و پرداختن به ازدواج سفید، دلیل توقیف این نشریه بوده است. شهلا شرکت در این باره توضیح داد: «در پی ترویج ازدواج سفید نبودیم؛ توجیه نکردیم بلکه نقد هم کردیم.»
 



:: موضوعات مرتبط: خبرویژه روزنامه ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 832
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : موعظه
ت : سه شنبه 8 ارديبهشت 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');