حواشی تعرض دومامورسعودی
آدرس وبلاگ تحلیلی-تحقیقی اسjاد علی اکبر داراب کلائی vareson-asia98-ir


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 20
بازدید دیروز : 54
بازدید هفته : 590
بازدید ماه : 2105
بازدید کل : 186642
تعداد مطالب : 1056
تعداد نظرات : 314
تعداد آنلاین : 1

 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ گالری تصاویر سوسا وب تولز





در اين وبلاگ
در كل اينترنت


تعبیر خواب آنلاین


استخاره آنلاین با قرآن کریم


بسم الله الرّحمن الرّحیم     اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.     اللهم صلّ علی محمّد وآل محمّد و عجّل فرجهم     جهت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان(عج) صلوات    التماس دعا    دریافت کد از: ابزار وب ارایه دهنده انواع ابزار وبمستر و...

حواشی تعرض دو مامور عربستانی به نوجوانان ایرانی
در پی تجاوز شرطه‌های (پلیس) سعودی به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده که برای سفر حج به عربستان سفر کرده بودند، موجی از اعتراض و تنفر در سطح افکار عمومی به جریان افتاده و فعالین سیاسی و اجتماعی و مدنی در رسانه‌های مختلف و شبکه‌ها و گروه‌های اجتماعی، خواهان برخورد جدی مسوولان با این اتفاق شدند.

در پی تجاوز شرطه‌های (پلیس) سعودی به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده که برای سفر حج به عربستان سفر کرده بودند، موجی از اعتراض و تنفر در سطح افکار عمومی به جریان افتاده و فعالین سیاسی و اجتماعی و مدنی در رسانه‌های مختلف و شبکه‌ها و گروه‌های اجتماعی، خواهان برخورد جدی مسوولان با این اتفاق شده و البته، شماری نیز خواهان تحریم حج عمره هستند. همچنین خانواده قربانیان این واقعه با تاکید بر فاش نشدن هویت فرزندشان با رسانه‌ها مصاحبه کرده و خواستار اشد مجازات متعرضان به فرزندشان شدند. 
 


لازم به ذکر است که گروه اعزامی عمره که در تاریخ ۲۷ اسفندماه گذشته به عربستان وارد شده بودند در تاریخ ۸ فروردین سال جاری قصد بازگشت به ایران داشتند که این فاجعه رخ داد. براین اساس دو تن از ماموران گیت بازرسی فرودگاه جده این دو نوجوان ایرانی را از خانواده‌های خود جدا کرده و به بهانه بازرسی بدنی به اتاقکی منتقل کرده و مورد تجاوز قرار دادند.
 
این اتفاق، تجاوز یک دولت به دولت دیگر بود

پدر قربانی اول واقعه فرودگاه عربستان با انتقاد شدید از این تعرض، گفت: «من فکر می‌کنم این جنایت، جنایتی علیه یک شخص و یک خانواده نیست، این تجاوز یک دولت به دولت دیگر است، آن دو پست فطرت اهمیتی ندارند، حکومت سعودی باید جواب بدهد، در فرودگاه‌های ایران، بهترین و مودب‌ترین بچه‌های سپاه پاسداران مشغول خدمتند، در فرودگاه‌های ایران مگر با عربستانی‌ها این طور برخورد می‌شود، ماموران فرودگاه‌های ما شریف و باشخصیتند، چرا حکومت عربستان از فاسد‌ترین عناصر بهره می‌گیرد؟ این‌ها یک نفر، دو نفر نبودند، یک تیم بودند، همه گیت بازرسی با متجاوزین همکاری کردند، همراه این بچه‌ها هیچ شیء مشکوکی نبود، هیچ موردی نداشتند، تا این لحظه که من با شما حرف می‌زنم، پسر من حتی یک بار هم تنهایی به مدرسه نرفته است، همواره از ابتدا بنده یا همسرم او را به مدرسه برده و آورده‌ایم، یک لحظه از خانواده جدا نبوده، ماموران حکومت عربستان بچه ما را دزدیدند و از ما جدا کردند.» 

پدر قربانی اول خاطرنشان کرد: «بچه‌های ما به عنوان یک ایرانی مسلمان مورد تعدی قرار گرفتند، حالا مسئولان کشور ما در برابر این اتفاق می‌خواهند چه کار کنند؟ اولا باید این بچه‌ها را نجات دهیم، من نگران ایمان بچه‌ها هستم، من بچه‌ام را در شرایطی بردم به حرم امن الهی که مومن بود و با این وضع او را بازگرداندم. این بچه یک کلام به من نمی‌گوید، اما من می‌دانم در درون او چه می‌گذرد.» 
 
گلایه خانواده قربانیان از مسئولان سازمان حج و زیارت و وزارت امورخارجه 

پدر قربانی دوم با انتقاد به عدم واکنش مسئولان سازمان حج و زیارت و وزرات امور خارجه تصریح کرد: «بعد از این جنایت، چند تن از مسولین بعثه مقام معظم رهبری در فرودگاه حاضر شدند و ماجرا را پیگیری کردند. با کنسولگری ایران در جده تماس گرفتیم و نماینده آن در محل فرودگاه حاضر شد و در جریان تنظیم صورت جلسه ماجرا حضور داشت. نزدیک به دو هفته از این موضوع می‌گذرد و تا به امروز هیچ یک از مسئولان سازمان حج و زیارت و وزارت امورخارجه برای پیگیری موضوع و روشن شدن ابعاد آن به سراغ ما نیامده‌اند. نماینده کنسولگری ایران در جده به من قول پیگیری داد و گفت شما دیگر پیگیر این ماجرا نباش، من شخصا موضوع را رسیدگی می‌کنم و نتیجه را به تو اطلاع می‌دهم، اما تا به امروز خبری به ما نداده‌اند.» 
 
حکم متعرضان اعدام است

پدر قربانی دوم، خواستار مجازات متعرضان به فرزند خود شد و گفت: «روحانی کاروان ما به من گفت که طبق قوانین عربستان، آن دو مامور حکمشان اعدام است، به ما گفته‌اند که فعلا این دو شرطه زندانی هستند اما نمی‌دانم صحت دارد یا خیر. ما آنجا به سرکنسولگری ایران وکالت دادیم که پیگیر ماجرا باشد و امیدواریم پیگیری‌های لازم انجام شود و افراد خاطی مجازات شوند. ما به که مسئولین و دستگاه‌های عربستانی دسترسی نداریم. امید ما به مسئولین کشورمان است که آن‌ها نیز تا امروز خبری از پیگیری و نتیجه موضوع به ما نداده‌اند. به یکی از مسئولان کنسولگری ایران در جده گفتم که فکر کن این حادثه برای فرزند خودت اتفاق افتاده است، چه واکنشی نشان می‌دهی؟ گفتند شما خیالتان راحت باشد، تا حقتان را نگیریم عقب نشینی نمی‌کنیم. هنوز منتظر جواب آن‌ها هستیم ولی هیچ خبری نشده است.»

کاردار عربستان در تهران احضار شد

17 فروردین ماه بود که حسن قشقاوی معاون وزیر امور خارجه در امور کنسولی، پارلمانی و ایرانیان در خصوص تعرض ۲ تن از مامورین پلیس سعودی به دو نوجوان ایرانی در هنگام خروج از آن کشور در فرودگاه جده اظهار داشت: متاسفانه این اقدام شبه تجاوز برای ۲ تن از هموطنان ما که در ایام عید نوروز به عمره مشرف شده بودند پیش آمده است.

معاون وزیر امور خارجه همچنین خاطرنشان کرد: در روز بعد از این واقعه و در غیاب سفیر عربستان سعودی در تهران، کاردار و کنسول آن کشور توسط مدیرکل کنسولی به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به این عمل شنیع و غیر انسانی که باعث جریحه دار شدن افکار عمومی کشورمان شده است را به وی ارائه کرد. طرف سعودی ضمن ابراز تاسف شدید از این اتفاق رذیلانه قول داد که موضوع در بالاترین سطح توسط مقامات کشورش مورد پیگیری قرار داده و با افراد خاطی به شدت برخورد شود.
 
 
موج انزجار و ناراحتی مردم از این اقدام

در این میان مردم کشورمان به هر شیوه ممکن، سعی در رساندن صدای خود به مسئولان ذی‌ربط دارند تا در این ماجرا بدون هیچ‌گونه کوتاهی عمل کنند. هتک حرمتی که در فرودگاه جده اتفاق افتاد، تنها بی‌حرمتی به دو زائر نوجوان ایرانی نبود، این یک جسارت و توهین به تمام مسلمانان و بی‌حرمتی به ملت شریف و بزرگوار ایران است. 

ملت ایران عذرخواهی رسمی مسئولان سعودی را اولین و کمترین واکنشی می‌دانند که نسبت به این موضوع می‌توانند انجام دهند و مأموران متجاوز باید به اشد مجازات برسند. 

در این راستا 21 فروردین ماه، مردم معترض مشهدی در اعتراض به تعرض مأموران دولتی عربستان به دو نوجوان ایرانی در مقابل کنسولگری عربستان سعودی در مشهد تجمع و با سر دادن شعارهای «مرگ بر آل سعود»، «مرگ بر وهابی» و «یا علی» انزجار خود را از این عمل ننگین مأموران دولتی عربستان اعلام کردند.
 
رئیس قوه قضائیه: خاطیان باید به اشد مجازات برسند

همین چند روز پیش بود که آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نیز با اشاره به «خبر تأسف‌بار تعرض مأموران سعودی به دو زائر نوجوان ایرانی» و محکوم کردن آن تأکید کرد: ما نمی‌توانیم از امنیت شهروندان خود عبور کنیم و از وزارت امور خارجه قاطعانه می‌خواهیم با حساسیت و جدیت این موضوع را پیگیری کند... تعرض به دو زائر در کشوری که مسئولانش خود را خادم حرمین شریفین می‌دانند به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست و خاطیان باید به اشد مجازات برسند تا دیگر شاهد چنین جرائمی نباشیم. 
 
سازمان حج و زیارت چه واکنشی نشان داد؟ 

تن‌ها واکنش سازمان حج و زیارت به این ماجرا یک بیانیه بود! که در بخشی از آن آمده است: سازمان حج و زیارت به اطلاع عموم هموطنان عزیز می‌رساند: در هفته گذشته هنگام بازگشت یکی از کاروانهای اعزامی عمره در آخرین بخش بازرسی فرودگاه جده دو تن از ماموران پلیس فرودگاه به بهانه بازرسی از دو نوجوان زائر قصد تعرض به آن‌ها را داشتند که با هوشیاری زائران عزیز و خانواده‌هایشان، پیگیری مدیر و روحانی کاروان و همچنین دخالت سریع مقامات کنسولگری کشورمان در جده و احضار مسئولان سعودی و فرماندهی پلیس جده افراد خاطی شناسایی و دستگیر گردیدند. 
 
افخم: خواستار تسریع اقدامات در روند مجازات مته‌مان هستیم

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به حادثه فرودگاه عربستان، گفت: مسئولان بخش‌های ذی‌ربط عربستان سعودی اعلام کرده‌اند موضوع را پیگیری می‌کنند و تا عصر روز گذشته نیز بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی توسط سرکنسولگری ما در جده، نتایج اولیه اقدامات مسئولان عربستان از تشکیل پرونده برای مته‌مان در یکی از شعب دادسرای مرتبط حکایت دارد و شواهد حاکی از پیگیری مسئولان ذی‌ربط سعودی است و امیدواریم این روند با جدیت کامل تا صدور حکم و مجازات افراد یادشده ادامه یابد. 
 
واکنش جدی مراجع به این ماجرا

چند روز پیش بود که آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به حادثه ناگوار فرودگاه جده، گفت: در مقابل چنین اتفاقاتی نمی‌توان ساکت ماند، ما نمی‌خواهیم مسئله تحریم عمره را پیش بکشیم اما سؤالمان از مسئولان حج این است که عمره مستحب را باید به هر قیمتی برویم؟ 
همچنین آیت‌الله نوری همدانی اظهار داشت: تجاوز به دو نوجوان در عربستان نباید در سکوت باشد و نباید به‌سادگی در برابر این مسئله گذشت و از همین رو مسئولان باید به این امر توجه نشان دهند. 
 
رئیس مجلس: آیا می‌توان به اینجامعه، جامعه اسلامی گفت؟ 

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به این ماجرا واکنش نشان داده و گفت: آیا این برای یک کشور مسلمانی که با زائر نوجوان این‌گونه برخورد می‌کند، زشت نیست، آیا می‌توان به اینجامعه، جامعه اسلامی گفت، این در حالی است که امت اسلامی باید همانند یک تن باشند آیا در امت اسلامی وضعیت ما این‌گونه است. 
 
نامه نمایندگان مجلس به رئیس‌جمهور

نمایندگان مجلس نیز با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور، ضمن محکومیت این اقدام شنیع و گستاخانه خواستار پیگیری جدی این ماجرا شدند. 
 
واکنش رئیس جمهور به فاجعه فرودگاه جده چه بود؟ 

به تازگی و پس از گذشت چندین روز از رسانه‌ای شدن تعرض به نوجوانان ایرانی در فرودگاه جده، حسن روحانی واکنش نشان داد! رئیس جمهور کشور در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این واقعه تاکید کرد: سازمان حج و زیارت با همکاری وزارت امور خارجه، پیگیری‌های خود را ادامه داده و نسبت به مجازات مجرمین و تامین امنیت زائران اطمینان حاصل نماید و گزارش دقیق و جامعی برای تصمیم گیری ارائه کند. 

اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا حج عمره تا زمانی که‌ شان و احترام زائران ایرانی حفظ شود، لغو خواهد شد؟ آیا تنها احضار کاردار عربستان در تهران به وزارت خارجه کفایت می‌کند؟ متأسفانه در سال‌های اخیر توهین و جسارت به زائران ایرانی در عربستان سعودی به‌شدت افزایش‌یافته است، آیا مسئولان در این خصوص از خود واکنشی نشان خواهند و برای حفظ حرمت زائران خانه خدا کاری انجام خواهند داد؟




:: موضوعات مرتبط:
اخبارتحلیلی , ,
:: بازدید از این مطلب : 967
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : موعظه
ت : دو شنبه 24 فروردين 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');