نبی رحمت (ص)
آدرس وبلاگ تحلیلی-تحقیقی اسjاد علی اکبر داراب کلائی vareson-asia98-ir


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 64
بازدید هفته : 709
بازدید ماه : 2971
بازدید کل : 190232
تعداد مطالب : 1056
تعداد نظرات : 314
تعداد آنلاین : 1

 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ گالری تصاویر سوسا وب تولز





در اين وبلاگ
در كل اينترنت


تعبیر خواب آنلاین


استخاره آنلاین با قرآن کریم


بسم الله الرّحمن الرّحیم     اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.     اللهم صلّ علی محمّد وآل محمّد و عجّل فرجهم     جهت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان(عج) صلوات    التماس دعا    دریافت کد از: ابزار وب ارایه دهنده انواع ابزار وبمستر و...

دانستنی هایی درباره نبی رحمت صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم و رحلتشان(2)

شمه ای از سیره پیامبر اعظم صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله وسلم

درباره سیره رسول گرامی اسلام ص چنین نقل کرده‏اند که آن حضرت، همواره با اهل خانه خود در کارهای خانه شرکت می‏کرد، گوسفندان را می‏دوشید، جامه و کفش خود را می‏دوخت، با خادمش گندم آسیاب می‏کرد و خمیر می‏نمود، و همواره با نیازمندان هم نشینی می‏نمود و با آن‏ها غذا می‏خورد.
صورت ظاهری آن حضرت با دیگر مردمان تفاوتی نداشت و از این رو، وقتی در جمعی می‏نشست، گاه کسی می‏آمد و می‏پرسید: کدام یک از شما محمد ص هستید؟! آن گاه اصحاب، پیامبر خدا را به او نشان می‏دادند. آری، آن چه پیامبر خدا ص را از دیگران متمایز می‏کرد، همان روح بلند، لطیف و ملکوتی ایشان بود، نه وضعیت ظاهری شان.

اهمیت کار و تلاش

در سیره پیامبر اکرم ص فعالیت‏های اقتصادی افراد، ارزش بالایی داشت. آن حضرت، کارگران و تولیدگنندگان عرصه اقتصادی را چنان تشویق می‏کرد که در طول تاریخ جوامع بشری، هیچ فرقه و مذهبی چنین جایگاهی برای این گروه قائل نشده است. انس بن مالک می‏گوید: هنگامی که پیامبر خدا ص از جنگ تبوک برمی‏گشت، سعد انصاری، یکی از کارگران مدینه به استقبال آن حضرت آمد. وقتی رسول اللّه‏ ص با او دست داد، لمس دست‏های زِبْر و خشن مرد انصاری، حضرت را تحت تأثیر قرار داد. برای همین، از او پرسید: چرا دست‏های تو این چنین خشن می‏باشد؟! عرضه داشت: یا رسول اللّه‏، این خشونت و زبری، بر اثر کار با بیل و طناب است که به وسیله آن‏ها، مخارج خود و خانواده‏ام را تأمین کنم. پس پیامبر خدا ص دست او را بوسیده و فرمودند: «این دستی است که آتش جهنم آن را لمس نخواهد کرد».

نرمی در عین صلابت

رسول گرامی اسلام ص همواره در مسایل شخصی و مربوط به خود آن حضرت، ملایم و با گذشت بود؛ ولی در مسایل عمومی و حریم قانون، دیگر گذشت و ملایمت نمی‏نمود. برای مثال، پس از فتح مکه و پیروزی بر قریش رسول خدا ص ، تمام بدی‏هایی را که قریش در طول بیست سال درباره او مرتکب شده بودند، نادیده گرفت و همه را یک‏جا بخشید و حتی توبه وحشی، قاتل حمزه، عموی گرامی خویش را پذیرفت؛ ولی در همان فتح مکه، وقتی زنی به نام بنی مخزوم، مرتکب سرقت شد و جرمش محرز گردید، رسول خداص بدون ملاحظه اشرافی بودن خاندان او، دستور داد حکم خدا درباره آن زن اجرا شود و فرمودند: «چه جای شفاعت؟ مگر قانون خدا را می‏توان به خاطر افراد تعطیل کرد؟»

پیامبر خدا ص در کنار مردم

هنگامی که مسجد قبا، نخستین مسجد در تاریخ اسلام ساخته می‏شد، حضرت خاتم الانبیا ص هم دوش مسلمانان کار می‏کرد. آن حضرت سنگ‏های کوچک و بزرگ را برمی‏داشت و آن‏ها را بغل می‏نمود و حمل می‏کرد، به طوری که گرد و خاک سنگ‏ها بر لباس حضرت می‏نشست. گاهی مردی از اصحاب به نزد ایشان می‏آمد و التماس می‏کرد که: یا رسول اللّه‏، پدر و مادرم فدای تو باد! اجازه بده سنگ را من بردارم و به جای شما کار کنم، رسول خدا ص می‏فرمودند: «نه، تو هم سنگ دیگری بردار» و بدین شکل، همواره در فعالیت‏های اجتماعی و عبادی، دوشادوش مردم تلاش و کوشش می‏کرد و هیچ گاه از جامعه و مردم به دور نبود.

معاشرت پیامبر خدا ص

پیامبر خدا ص در هم نشینی با مردم، بسیار مهربان و گشاده رو بودند و در سلام کردن، بر همگان حتی کودکان و بردگان پیشی می‏گرفتند. ایشان پای خود را در مقابل هیچ کس دراز نمی‏کردند و در حضور کسی، به جایی تکیه نمی‏زدند و غالبا دو زانو می‏نشستند. در مجالس دائره‏وار می‏نشستند تا مجلس بالا و پایین نداشته باشد و همه جایگاه مساوی داشته باشند. از اصحاب و یارانشان دلجویی می‏نمودند و اگرسه روز یکی از اصحابشان را نمی‏دیدند، سراغش را می‏گرفتند، اگر مریض بود از او عیادت می‏کردند و اگر گرفتاری داشت، به کمکش می‏شتافتند. در مجالس، نگاه‏های خویش را در میان جمع تقسیم می‏کردند. از این که بنشینند و دیگران خدمت کنند، تنفّر داشتند و از جا برمی‏خاستند و در کارها شرکت می‏کردند و همواره می‏گفتند: «خداوند کراهت دارد بنده‏ای را ببیند که برای خود نسبت به دیگران امتیازی قایل شده است».

آداب غذا خوردن

«عمربن ابی سلمه» می‏گوید: به خدمت رسول خدا ص  شرفیاب شدم و نزد او غذایی حاضر بود، فرمودند: «پسرم جلو بیا و بسم اللّه‏ بگو و با دست راست غذا بخور و همیشه از قسمتی که در طرف تو قرار دارد بخور». «ابوسعید خدری» نیز که یکی دیگر از اصحاب آن حضرت است می‏گوید: رسول گرامی اسلام ص پس از صرف غذا می‏فرمودند: «ستایش خدای را که به ما خورانید و نوشانید». هم چنین در فرمایشی از رسول خدا ص آمده است: «خداوند متعال از بنده‏ای راضی است که غذایی بخورد یا آبی بنوشد و در پی آن، او را سپاس کند و ستایش گوید».

اهمیت نماز

بعضی از زنان پیامبر خدا ص درباره اهتمام حضرت به نماز، می‏گویند: ما با پیامبر خدا ص سخن می‏گفتیم و ایشان با ما سخن می‏گفتند. اما هنگامی که وقت نماز فرا می‏رسید، به یک‏باره حالت پیغمبر عوض می‏شد و رنگ از رخساره‏شان می‏پرید و گویی او ما را نمی‏شناخت و ما او را نمی‏شناختیم و می‏فرمودند: «هنگام ادای امانت الهی فرا رسید».

عبادت و نیایش پیامبر ص

امام سجاد علیه‏السلام درباره عبادت جد بزرگوارشان رسول گرامی اسلام ص چنین می‏فرماید: جد من رسول خدا ص با آن که خداوند گذشته و آینده او را بخشوده و آمرزیده بود، کوشش و تلاش بسیاری در انجام عبادات داشت، تا آن جا که ساق و قدم مبارکش ورم کرد. برخی به ایشان گفتند: یا رسول اللّه‏، آیا این طور عمل می‏کنی، در حالی که خداوند گذشته و آینده ات را آمرزیده است؟! آن حضرت در پاسخ آنها فرمودند: «آیا بنده شاکر و سپاس گزار خدا نباشم».
امام حسین علیه‏السلام نیز می‏فرمایند: «رسول خداص در هنگام نیایش و دعا، دست‏های خود را همچون مستمندی که غذا می‏طلبد، بالا می‏برد».

اهمیت تعلیم و تربیت

روزی از روزها رسول خدا ص  وارد مسجد گردید، چشمش به دو اجتماع افتاد که یکی از آن‏ها مشغول عبادت و ذکر خدا بودند و اجتماع دیگر به تعلیم و تعلم می‏پرداختند. حضرت از دیدن این دو اجتماع، مسرور و خرسند شدند و به همراهانشان فرمودند: «هر دو اجتماع، کار نیک نموده و بر خیر و سعادت هستند؛ لکن من برای دانا کردن مردم فرستاده شده‏ام». پس آن حضرت به اجتماعی که به تعلیم و تعلّم مشغول بودند، نزدیک شد و در حلقه آنان نشست.

دیوانه واقعی

امیرمؤمنان علیه‏السلام می‏فرماید: روزی با رسول خدا ص از کنار جمعی می‏گذشتیم، پیامبر پرسید: شمابرای چه گرد هم جمع شده‏اید؟! عرض کردند: یا رسول اللّه‏، مرد دیوانه‏ای این‏جاست که ما برای دیدن او این جا گرد آمده‏ایم. پیامبر فرمودند: این دیوانه نیست، بلکه بیمار است، آن‏گاه فرمودند: دوست دارید دیوانه واقعی را بشناسید؟ عرض کردند: آری، یا رسول‏اللّه‏. پیامبر اسلام ص فرمودند: «دیوانه آن است که از روی تکبر و غرور راه می‏رود و با گوشه چشمش نگاه می‏کند و شانه‏های خود را از سر بزرگی تکان می‏دهد و با آن که گناه خدا را انجام می‏دهد، آرزوی بهشت دارد. مردم از شرّش آسوده نیستند و به خیرش امیدی نیست. آری، دیوانه واقعی چنین فردی است، نه این مرد که بیمار و گرفتار است».

زنی که نصف اجر شهید را دارد

چنین نقل شده است که مردی به حضور پیامبر خدا ص شرفیاب شد و عرض کرد: یا رسول اللّه‏، زنی دارم که هر وقت می‏خواهم از منزل بیرون روم، مرا بدرقه می‏کند و هر وقت می‏خواهم وارد منزل شوم، به استقبالم می‏آید. هر گاه غمگین باشم، به من می‏گوید: اگر غم تو برای دنیا یا مال دنیاست که خداوند روزی دهنده بندگان است و اگر غم تو برای امر آخرت است، خداوند غم تو را برای آخرت زیاد کند تا از آتش جهنم خلاص شوی.
در این هنگام پیامبر خدا ص  فرمودند: «خداوند متعال کارگزارانی دارد و این زن از کارگزاران خداوند است و برای او نصف اجر شهید است».

نگرانی رسول خدا ص

یکی از نگرانی‏های مهم رسول گرامی اسلام ص راجع به امت خویش، پیروی از هوای نفس و در سر پروراندن آرزوهای دور و دراز بود. حضرت در موارد متعدد، این مهم را به مردم گوشزد می‏نمود؛ چرا که نتیجه طبیعی این دو بیماری اخلاقی، دور شدن از حق و فراموش کردن قیامت است و همین برای سقوط یک فرد یا یک امت کافی است. پیامبر اکرم ص در این باره می‏فرماید: «آن چه بیش از هر چیز بر شما بیم دارم، پیروی از هوای نفس و آرزوی دراز است؛ هواپرستی [آدمی را] از حق باز می‏دارد و آرزوی دراز، آخرت را از یاد انسان می‏برد».

برحذر بودن از منافقان

نفاق، هم زبانی و همراهی دروغین افرادی با امت اسلام است که در دل هیچ عقیده‏ای به مبانی اسلامی نداشته و با زبان بازی ظاهری، خود را در داخل نیروهای خودی جا می‏دهند تا از پشت ضربه زنند. رسول گرامی اسلام ص که خود در دوران حکومت خویش به شدت با پدیده منافقین مواجه بود، بارها به مسلمانان هشدار می‏داد که خود را از خطر منافقین ایمن ندانند. آن حضرت دراین باره می‏فرماید: «از منافق شیرین‏زبان بر شما بیمناکم که حرف‏هایش برایتان آشناست، ولی عمل و رفتارش به گونه‏ای است که آن را نمی‏شناسید».

اهمیت حقوق همسایگان

امام صادق علیه‏السلام می‏فرماید: مردی از انصار نزد رسول اکرم ص آمد و عرض کرد: خانه‏ای خریده‏ام و نزدیک‏ترین همسایه‏ام کسی است که به خیرش امیدی ندارم و از شرش هم مصون نیستم. پس رسول خدا ص به امیرمؤمنان علیه‏السلام و ابوذر فرمود که در مسجد فریاد بزنید: «کسی که همسایه او از شرش در امان نیست، ایمان ندارد». پس سه بار این مطلب را گفتند و بعد از آن، رسول خدا ص با دست مبارک خود اشاره کردند و فرمودند: «تا چهل خانه از پس و پیش و راست و چپ، همسایه محسوب می‏شود».

بوسیدن کودکان

پدری که کودکش را می‏بوسد، بدین وسیله به او اظهار علاقه می‏کند و به کودکش احساس آرامش، امید و شادمانی می‏دهد. ابن عباس یکی از یاران رسول خدا ص می‏گوید: «من نزد پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم بودم که بر زانوی چپ خود، فرزندش ابراهیم را نشانده بود و بر زانوی راست، حسین علیه‏السلام را. آن حضرت گاه حسین را می‏بوسید و گاهی ابراهیم را و این گونه به آن‏ها ابراز علاقه می‏کرد». هم چنین نقل شده است که روزی مردی نزد پیامبر خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم آمد و گفت: ده فرزند دارم که تا کنون هیچ یک از ایشان را نبوسیده‏ام. همین که او از نزد رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وسلم دور شد، آن حضرت فرمودند: «این مرد از نظر من از دوزخیان است».

دوری از آرزوهای بلند

رسول گرامی اسلام ص به یکی از اصحاب خویش به نام ابن مسعود چنین فرمودند: «ابن مسعود، بترس از روزی که نامه اعمال مردم منتشر می‏شود؛ که در آن هنگام خلافکاران رسوا خواهند شد. خداوند متعال درباره آن روز می‏فرمایند: و ما ترازوهای عدل را برای روز قیامت قرار خواهیم داد و در آن روز، هر کس پاداش عمل خویش را می‏برد و به هیچ کس ظلم و ستمی نمی‏شود. آن گاه در ادامه به ابن مسعود فرمودند: «خود را به درهم و دینار و شهوات و لذت‏های دنیا و آرزوهای دراز مشغول نکن».

چهار سؤال اساسی

پیامبر اکرم ص فرمودند: «در روز قیامت، انسان قدم از قدم برنمی دارد تا به چهار سؤال پاسخ دهد: از عمرش که آن را در چه راهی گذرانده، و از مالش که از کجا فراهم آورده و در کجا صرف کرده، از علمش که چگونه به آن عمل کرده و از محبت و دوستی ما اهل‏بیت».

حفظ زبان

نقل شده است که مردی به خدمت پیامبر خدا ص آمد و عرض کرد؟ یا رسول اللّه‏، مرا نصیحت کن. حضرت فرمودند: زبانت را نگهدار. دوباره گفت: یا رسول اللّه‏، مرا نصیحت کن، رسول خدا ص فرمودند: زبانت را نگهدار، مرد درخواست خود را برای سومین بار بیان کرد و باز همان جواب را از پیامبر شنید، آن گاه آن حضرت فرمودند: «وای بر تو! آیا مردم را چیزی جز گفتارهای ناشایست آنان به صورت در آتش می‏اندازد؟!».

پند پیامبر ص به ابوذر

روزی از روزها، پیامبر خدا ص به ابوذر غفاری که یکی از نزدیک‏ترین یارانش بود، چنین فرمودند: «محبت مال و جاه دنیا، بیشتر به دین انسان آسیب می‏رساند، از دو گرگ گرسنه‏ای که شب هنگام در رمه‏ای وارد شوند و تا صبح غارت کنند. قطعا این دو گرگ چیزی از گوسفندان را باقی نخواهند گذاشت. محبت مال و جاه نیز دو گرگی هستند که در شب تار غفلت و جهالت، انسان را چنین غارت می‏کنند و هنگامی که پرده‏های غفلت کنار رود، آدمی از خواب غفلت بیدار می‏شود و خواهد فهمید که این دو چه ضررهایی به دین او رسانده‏اند».

ثواب نشستن در مسجد

رسول خدا ص به ابوذر فرمودند: «ای ابوذر، تا وقتی که در مسجد نشسته‏ای، خداوند در هر نفس کشیدنت یک درجه در بهشت به تو عطا می‏کند و ملائکه بر تو درود می‏فرستند و با هر نفس که می‏کشی، دو حسنه برای تو نوشته می‏شود و ده بدی از نامه عملت پاک می‏گردد».

بدترین مردم

رسول خدا ص فرمودند: «هر که دوست دارد عزیزترین مردم باشد، باید از خدا بترسد، و هر که دوست دارد قوی‏ترین مردم باشد، باید بر خدا توکل کند، و هر که دوست دارد توانگرترین مردم باشد، باید به آن چه در دست خداست، مطمئن‏تر باشد از آن چه در دست خود اوست». آن گاه پیامبر در ادامه فرمودند: آیا شما را به بدترین مردم خبر ندهم؟ گفتند: آری ای رسول خدا ص  . حضرت فرمودند: «کسی که به دیگران چیزی نمی‏دهد و بنده‏اش را تازیانه بزند». آن گاه فرمودند: آیا شما را به بدتر از این آگاه کنم؟ گفتند: آری. پیامبر فرمودند: «کسی که لغزش را قبول نمی‏کند و معذرت را نمی‏پذیرد». سپس فرمودند: آیا شما را به بدتر از این خبر ندهم؟ گفتند: آری. فرمودند: «کسی که امید خیرش نمی‏رود و از شرش ایمن نیستند». سپس فرمودند: آیا شما را به بدتر از این آگاه نگردانم؟! گفتند: آری. حضرت فرمودند: «آن که مردم را دشمن می‏دارد و مردم هم او را دشمن می‏دارند».

سفارش درباره ثقلین

پیامبر خدا ص در آخرین روزهای حیات پربرکت خود، با وجود بیماری شدید، در حالی که دستی بر شانه علی علیه‏السلام گذاشته بودند، به مسجد رفتند و برای آخرین بار سفارش‏هایی به مردم کردند. در بخشی از سخنان آن حضرت چنین آمده است: «ای مردم، من دو امانت گران‏بها در میان شما قرار می‏دهم و این دو هرگز از هم جدا نخواهند شد تا روز قیامت در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند. این دو امانت گران‏بها، یکی قرآن است و دیگری اهل‏بیت و عترت من؛ از آن‏ها پیشی نگیرید که دچار پراکندگی می‏شوید و از آن‏ها کوتاهی نکنید که به هلاکت می‏افتید و به آن‏ها نیاموزید که ایشان از شما داناترند».کامرانی راد
منابع:
1.ماهنامه گلبرگ،ش2
2.ماهنامه گلبرگ،ش29(میرصادق سیدنژاد)
3.ماهنامه گلبرگ،ش49 (منیره زارعان)
4.ماهنامه گلبرگ،ش61 (حمزه کریم خانی)
5.ماهنامه گلبرگ،ش73 (مهدی خوئی )
6.ماهنامه گلبرگ،ش96 (محمدكاظم بدرالدين)
7. ماهنامه نسل فردا
8. www. Rasoolnoor.com
9. www.nabiaazam.com
10. www.payambaraazam.ir



:: موضوعات مرتبط: مناسبتها , ,
:: بازدید از این مطلب : 1339
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : موعظه
ت : شنبه 29 آذر 1393
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');