رابطه آل سعودباتجارت مرگ
آدرس وبلاگ تحلیلی-تحقیقی اسjاد علی اکبر داراب کلائی vareson-asia98-ir


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 43
بازدید دیروز : 64
بازدید هفته : 739
بازدید ماه : 3001
بازدید کل : 190262
تعداد مطالب : 1056
تعداد نظرات : 314
تعداد آنلاین : 1

 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ گالری تصاویر سوسا وب تولز





در اين وبلاگ
در كل اينترنت


تعبیر خواب آنلاین


استخاره آنلاین با قرآن کریم


بسم الله الرّحمن الرّحیم     اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.     اللهم صلّ علی محمّد وآل محمّد و عجّل فرجهم     جهت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان(عج) صلوات    التماس دعا    دریافت کد از: ابزار وب ارایه دهنده انواع ابزار وبمستر و...

به بهانه فرافکنی وزیر خارجه عربستان درباره ایران
آمریکا، آل سعود را رکن اصلی استراتژی خود می‌داند و به شورای همکاری خلیج فارس نیز به‌ دلیل منابع نفت و گاز و موقعیت استراتژیک آن نیاز دارد. اخیرا رقابت انرژی میان آمریکا و چین بیشتر شده است.خاورمیانه این روزها در آتش جنگ و نزاعی که یک سر آن آمریکا و یک سر آن کشورهای مرتجع عربی است می‌سوزد. آنچه مسلم است این است که از این آب گل آلود کشورهای غربی و بیشتر از همه رژیم صهیونیستی بهره‌مند می شود. آتش تهیه این آشوب را هم کشورهای عربی فراهم می کنند. خاورمیانه صحنه رقابت انرژی، اسلحه و تروریزم شده است.


عربستان سعودی در این زمینه نقش پررنگی دارد. تنش در خاورمیانه و کشورهایی مانند سوریه، لبنان، عراق و ... از جمله اهداف حکومت آل سعود به شمار می آید. بعد از وقوع بیداری اسلامی سعودی‌ها برای حفظ جایگاه خود و فرار از سقوط از جایگاه قدرت به این نتیجه رسیده‌اند که خاورمیانه پرتنش بیشتر می تواند منافع آنان را تامین کند. درواقع حکومت‌های متزلزلی چون حکومت آل سعود که پایگاه اجتماعی ندارند، سعی دارند ضعف اجتماعی را با تکیه بر قدرتهای جهانی برطرف کنند. بسیاری از امیر نشینان و شیخ نشینان عربی منطقه در این راستا اقدام  و حکومت خود را با اتحاد با قدرتهای جهانی بیمه کرده‌اند.

آمریکا، آل سعود را رکن اصلی استراتژی خود می‌داند و به شورای همکاری خلیج فارس نیز به‌ دلیل منابع نفت و گاز و موقعیت استراتژیک آن نیاز دارد. اخیرا رقابت انرژی میان آمریکا و چین بیشتر شده است. در این میان اقدامات روسیه نیز با توجه به بحران اوکراین و تحریم‌های اتحادیه اروپا سبب تشدید این رقابت شده است. عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت سعی دارد در پازل غرب بازی کند. ارزان فروشی نفت یکی از اقداماتی است که عربستان سعودی در راستای مدیریت بازار بر طبق منافع آمریکا صورت می دهد.

روند نزولی قیمت نفت از چند هفته پیش شروع شده و یکی از دلایل عمده آن تصمیم عربستان برای پایین آوردن قیمت نفت صادراتی خود به آسیا بدون کاهش تولید عنوان شد. این اقدام به چند جهت از سوی سعودی ها صورت می گیرد. در اولویت اول سعودی ها سعی دارند که بازار آسیا را در رقابت با ایران از آن خود نمایند و محدودیت های فروش نفت ایران را بیشتر کنند. از سوی دیگر در دست گرفتن بازار آسیا توسط عربستان که به عنوان متحد عربی و ژاندارم منطقه‌ای آمریکا شناخته می شود می تواند در مدیریت فضای انرژی به نفع آمریکایی ها موثر باشد.

همچنین کارشناسان مطرح می کنند که عربستان سعودی برای تامین هزینه‌های خود دست به ارزان فروشی نفت زده است. کارشناسان معتقدند که بخشی از درآمد نفت عربستان صرف به آتش کشیدن خاورمیانه و تجهیز و حمایت از تروریستهای تکفیری می شود. عربستان برای زنده نگه داشتن آتشی که در کشورهای مختلف از جمله سوریه، عراق، افغانستان و بعضا دیگر کشورهای مسلمان به راه می اندازد مقداری از درآمد خود را به این موضوع تخصیص دهد.

اما سیاست‌های تند و خارج از عرف سیاسی آل سعود سبب شده تا این کشور روز به روز منزوی تر شود. دیروز نیز سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی در نشست خبری پس از دیدار با همتای آلمانی‌اش طی اظهاراتی مداخله جویانه عنوان کرد که ایران باید نیروهای اشغالگر خود را از سوریه خارج کند و تهران را بخشی از مشکل خواند نه راه‌حل.

البته این سخنان از سوی مقامات سیاست خارجی کشورمان بی پاسخ نماند و حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در واکنش به سخنان سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان و اشغالگر خواندن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: «اظهارات آقای سعود الفیصل اگر دقیق نقل شده باشد با فضای حاکم بر مذاکرات دیپلماتیک دو کشور در تعارض است.»

وی با ذکر این نکته که جمهوری اسلامی ایران بارزترین کشور منطقه در مبارزه با تروریسم است، عنوان کرد: «تهران به دولت و مردم عراق، سوریه و منطقه در مبارزه با تروریسم در چارچوب حقوق بین‌الملل کمک می‌کند.»

فرافکنی وزیر خارجه عربستان و طرح این توهمات ذهنی در حالی است که عربستان سعودی جدای از حمایت از تروریسم در مناطق مختلف خاورمیانه، طی چهار سال اخیر از اصلی ترین حامیان تروریست‌ها در خاک سوریه بوده است که این مسئله اخیرا حتی با واکنش "جو بایدن" معاون رئیس‌جمهور آمریکا مواجه شده بود. حتی با وجود اینکه بایدن چند روز بعد از این اظهارات عذرخواهی کرد، اما افکار عمومی هرگز آن عذرخواهی را با توجه به واقعیت‌های موجود در سوریه نپذیرفت.

کارشناسان بر آنند که با پایان سیاست خوشتنداری آل سعود و مداخله مستقیم عربستان در مسائل داخلی کشورهای دیگر از جمله بحرین، مصر و سوریه و ... تراژدی شکست های مکرر این کشور در خاورمیانه و افول سیاست خارجی آن رقم خورد.  عربستان سعودی نهایت تلاش خود را برای بی‌ثبات کردن عراق و برچیدن فرایند سیاسی این کشور و همچنین حکومت بشار اسد در سوریه به کار می‌گیرد. تا به اینجا سیاست های عربستان سعودی با وجود هزینه های هنگفت با شکست مواجه شده است. موضوع قابل توجه شکل گیری تفکر ضد تروریزم در منطقه است. درواقع تروریزم در منطقه خاورمیانه به عنوان یک غذای بسیار شور می ماند که ذائقه افکار عمومی نمی تواند آن را تحمل کند و از این رو کشورهای حامی تروریزم نیز در گام های بعدی با فاش شدن مسائل مختلف از جمله افشاگری هایی نظر سخنان جو بایدن با مشکل جدی مواجه خواهند شد.

کشورهایی مانند عربستان و ترکیه که در ماجرای کوبانی به شدت توسط افکار عمومی محکوم شد، به تدریج  اگرچه برای گسترش عمق استراتژیک خود تلاش می کنند اما با چنین رویکردی صحنه بین الملل را از دست خواهند داد و منزوی تر خواهند شد. چنانچه در واقع سوریه این مساله به خوبی مشهود است. عربستان سعودی تا کنون سعی کرده با پرداخت هزینه‌های هنگفت سیاست های خود را به پیش ببرد اما شکست‌های فاحش سیاست خارجی این کشور که با جابه جایی مقامات بلند پایه آن مانند «بندر بن سلطان» همراه بود نشان داد که در دنیای سیاست تنها پول حلال مشکلات نیست. 




:: موضوعات مرتبط:
اخبارتحلیلی , ,
:: بازدید از این مطلب : 992
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : موعظه
ت : پنج شنبه 24 مهر 1393
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');