دستگاه عصبی بدن ما
آدرس وبلاگ تحلیلی-تحقیقی اسjاد علی اکبر داراب کلائی vareson-asia98-ir


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 20
بازدید دیروز : 64
بازدید هفته : 716
بازدید ماه : 2978
بازدید کل : 190239
تعداد مطالب : 1056
تعداد نظرات : 314
تعداد آنلاین : 1

 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ گالری تصاویر سوسا وب تولز





در اين وبلاگ
در كل اينترنت


تعبیر خواب آنلاین


استخاره آنلاین با قرآن کریم


بسم الله الرّحمن الرّحیم     اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.     اللهم صلّ علی محمّد وآل محمّد و عجّل فرجهم     جهت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان(عج) صلوات    التماس دعا    دریافت کد از: ابزار وب ارایه دهنده انواع ابزار وبمستر و...

دستگاه عصبی بدن ما

دستگاه عصبی، فعالیت‌های سریع بدن مثل انقباضات عضلانی، وقایع احشایی دارای تغییر سریع و حتی میزان ترشح برخی از غدد درون ریز را کنترل می‌کند. دستگاه عصبی از نظر پیچیدگی اعمال زیادی را انجام می‌دهد. این دستگاه به واقع، میلیون‌ها ذره اطلاعاتی را از اعضای حسی مختلف دریافت می‌کند و سپس با در نظر گرفتن مجموعه آن‌ها، پاسخی که بدن باید بدهد، مشخص می‌شود. طرح کلی دستگاه عصبی شامل دو قسمت مرکزی و محیطی می‌شود. خود محیطی به دو قسمت گانگلیون ها و اعصاب محیطی تقسیم می‌شود.

دستگاه مرکزی اعصاب

دستگاه اعصاب مرکزی، قسمتی از دستگاه عصبی است که در درون محفظه‌ای استخوانی (استخوان جمجمه و ستون مهره‌ها) قرار گرفته و شامل  مغز و نخاع می‌باشد. از نظر ساختمانی، در سیستم اعصاب مرکزی، دو قسمت به نام‌ های ماده سفید و ماده خاکستری قابل  تشخیص می‌باشد.

ماده سفید، بخشی که حاوی رشته‌های عصبی و سلول‌های گلیال می‌باشد. عمده رشته‌های ماده سفید از نوع میلین‌دار می‌باشند و علت سفید دیده شدن آن نیز، همین امر است. و ماده خاکستری، بخشی است که حاوی جسم سلولی نورون‌ها و سلول‌های گلیال می‌باشد. نورون های سیستم اعصاب مرکزی از نظر شکل، اندازه، تعداد و طول زوایدشان بسیار متنوعند. دستگاه اعصاب مرکزی شامل قسمت‌های زیر می‌باشد.

طناب نخاعی

نخاع  رابطی است که فرامین صادره از مغز به سایر نقاط بدن و نیز پیام‌های عصبی رسیده از نواحی مختلف بدن به مغز، از آن عبور می‌نماید. نخاع در مقطع عرضی شکل بیضوی دارد که ماده خاکستری آن در وسط و ماده سفید آن در اطراف می‌باشد.  ماده خاکستری نخاع، به شکل حرف H دیده می‌شود که بازوهای آن در سطح خلفی به نام شاخ‌های پشتی و در سطح قدامی به نام شاخ‌های شکمی نامیده می‌گردد. قسمت رابط بین دو بازو، حاوی مجرایی به نام کانال مرکزی است.

دستگاه عصبی محیطی

اعصاب محیطی به تعداد 8 زوج گردنی، 5 زوج کمری، 12 زوج سینه‌ای، 5 زوج خاجی، و یک زوج دنبالچه‌ای می‌باشد. این اعصاب از دو نوع حسی و حرکتی می‌باشند. اگر عصبی فقط از رشته‌های حسی تشکیل شده باشد آن را عصب حسی و اگر فقط از رشته‌های حرکتی تشکیل شده باشد آن را عصب حرکتی می‌نامند. ولی اغلب اعصاب مختلط بوده و حسی- حرکتی نامیده می‌شوند.

اعصاب حسی و حرکتی

آن دسته‌ای که عضلات مخاط را عصب دهی می‌کنند و عمل آن‌ها ارادی است، اعصاب حرکتی سوماتیک نامیده می‌شوند و دسته‌ای که عضلات صاف جدار احشا و سلول‌های مترشحه را عصب دهی می‌کنند اعصاب حرکتی احشایی یا غیر ارادی نامیده می‌شوند به این دسته، دستگاه عصبی اتونوم یا خودمختار هم گفته می‌شود.

 
اعصاب حسی که تحریکات دریافتی از پوست را به سیستم عصبی مرکزی منتقل می‌کند، اعصاب حسی سوماتیک نامیده می‌شوند و در مقایسه با اعصاب حسی سوماتیک، آن دسته از اعصاب حسی که تحریکات دریافتی از ارگان‌ های احشایی را به سیستم عصبی مرکزی منتقل می‌نمایند، اعصاب حسی احشایی نامیده می‌شوند. در حالت کلی، اعصاب حسی، پیام‌ها را به مراکز عصبی برده و اعصاب حرکتی از مراکز عصبی می‌آورند. 

 

سازماندهی دستگاه عصبی

دستگاه عصبی مركزی، متشكل از مغز نخاع، پیام‌های عصبی را تجزیه تحلیل و هماهنگ می‌کند. نخاع، ارتباط بین مغز و بقیه بدن را برقرار می‌سازد. راه‌ های حركتی كه پیام‌ ها را از مغز می‌آورند، در طناب نخاعی نزول می‌کنند. در حالی كه راه‌های حسی از پوست و سایر اعضای حسی، از طناب نخاعی بالا رفته، پیام‌ ها را به مغز می‌ برند. شبکه‌ ای از اعصاب محیطی به كلیه قسمت‌ های بدن می‌رسد. هر عصب از صد رشته عصبی تشكیل می‌ شود كه شامل سلول ‌های عصبی هستند. از طناب نخاعی، 31 جفت عصب، منشأ می‌گیرند. این اعصاب در تنه و اندام‌ ها به اعصاب کوچک ‌تر و کوچک ‌تری تقسیم می‌شوند.

 


 تهیه: مرتضی عرفانیان




:: موضوعات مرتبط: مطالب علمی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1277
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : موعظه
ت : سه شنبه 15 مهر 1393
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');